رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636320

نخست وزیر هلند؛ دبیرکل جدید ناتو

ساعت 24- اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (چهارشنبه) «مارک روته» نخست‌وزیر هلند را به عنوان دبیر کل آینده این ائتلاف انتخاب کردند.

رویترز نوشت: متحدان عضو ناتو در بحبوحه جنگ در اوکراین که در نزدیک مرزهای این اتحادیه شدت گرفته و تردیدها درباره رویکرد آمریکا به ائتلاف ترانس آتلانتیک در آینده، روته را به عنوان رئیس جدید ناتو برگزیدند.

رویتر نوشت، انتصاب روته پس از آن که کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی، تنها رقیب وی برای تصدی این پست، هفته گذشته اعلام کرد که رقابت را ترک کرده است، رسمی شد.

پیشتر، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات ها اعلام کرده بود انتظار می‌رود سفیران ۳۲ کشور عضو ناتو روته را در نشست شورای آتلانتیک شمالی مهم ترین نهاد تصمیم گیرنده ناتو به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ دبیر کل کنونی ناتو انتخاب کنند

ریاست استولتنبرگ بر ناتو اول اکتبر (۱۰ مهر) پایان می یابد. وی در سال ۲۰۱۴ اندکی بعد از الحاق کریمه به اوکراین، به عنوان دبیر کل ناتو انتخاب شد.

بعد از این که روته اعلام کرد که علاقه مند به تصدی این کرسی است، اعضای کلیدی ناتو از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از آن حمایت کردند.

برخی دیگر از اعضای ناتو به ویژه از میان کشورهای شرق ناتو مخالف آن بودند و چنین استدلال می‌کردند که پست دبیرکلی ناتو باید برای اولین بار به فردی از منطقه آن‌ها واگذار شود. با این حال آن‌ها درنهایت از روته که منتقد شدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و متحد سرسخت اوکراین است، حمایت کردند.

روته با چالش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید بعد از انتخابات نوامبر در آمریکا مواجه است. بازگشت رئیس جمهوری پیشین جمهوریخواه آمریکا سران ناتو را نگران کرده زیرا وی یکی از اصول ناتو در حمایت از یک کشور عضو در صورت حمله را زیر سوال برده است.

ایرنا 

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها