رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 636344

دستکاری در نتایج نظر سنجی ها

ساعت 24 - از روزی که اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان اعلام شد، معلوم بود که علاوه بر رقابت کاندیداهای اصولگرا با تنها کاندیدای اصلاح‌طلب، میان ژنرال‌های اصلی آن‌ها یعنی محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی نیز رقابت شکل خواهد گرفت.

جبهه انقلاب تصور می‌کرد که مسعود پزشکیان، توانی برای ایجاد موج انتخاباتی ندارد و پیروز نهایی از رقابت درون جریانی انتخاب می‌شود و هر که هم به پیروزی رسید «احدی الحسنیین» است. آن‌ها البته برای روز مبادا موضوع ائتلاف را هم مطرح کرده بودند اما فکر نمی‌کردند که به سرعت با موج تغییر در افکار عمومی مواجه شوند و ناگزیر به تصمیم‌گیری در خصوص اجماع و وحدت شوند.

همزمان با افزایش برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری، موسسات نظرسنجی مختلف به پایش افکار عمومی پرداختند. با این حال در این دوره از انتخابات، حتی موسسات نظرسنجی معتبر هم در مظان اتهام سوگیری قرار گرفتند و با مشخص شدن رقابت نزدیک پزشکیان، جلیلی و قالیباف ستاد هر یک از نامزدها پشت یک نظرسنجی ایستادند. دعوای نظرسنجی اما در جبهه انقلاب شدت بیشتری گرفت و هر یک به افشاگری در خصوص نتایج منتشر شده پرداختند. چند روز پیش افشا شد که پایگاه افکارسنجی «شناخت» که این روزها بسیاری نتایج نظرسنجی و داده‌ها و نتایج آن را منتشر می‌کنند، متعلق به هواداران قالیباف است و از سوی تیم خبرفوری که مستقر در مشهد هستند، هدایت می‌شود. یا مثلاً مرکز افکار‌سنجی «ایسپا» که متعلق به جهاد دانشگاهی است، مدیریتش را یاران جلیلی برعهده دارند. نظرسنجی «متا»، متعلق به دانشگاه امام صادق(ع) و افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس را نزدیکان قالیباف انجام می‌دهند و مرکز تحقیقات صداوسیما که به پایش داده‌های انتخابات می‌پردازد، همانند صداوسیما در اختیار یاران جلیلی است.

کار تنها به مراکز معتبر ختم نشد و ستادهای هریک از کاندیداهای اصلی جبهه انقلاب با استفاده از ربات‌ها تلاش کردند نظرسنجی‌های اینترنتی و مجازی را تحت تاثیر قرار داده و آرا را به سمت نامزد مورد نظر خود سوق دهند. آش به قدری شور شد که پلیس فتا اعلام کرد به دلیل دست بردن در نظرسنجی‌ها 5 نفر را دستگیر کرده که گفته می‌شود از حامیان یکی از کاندیداهای انقلابی هستند.

با پیشی گرفتن مسعود پزشکیان در تمامی نظرسنجی‌ها، حامیان قالیباف و جلیلی به تفسیر و اخبار غیر رسمی برای برتر نشان دادن کاندیدای خود رو آوردند. حمید رسایی، نماینده تهران و از حامیان جلیلی با انتشار جدولی بی نام و نشان مدعی شد که در آخرین نظرسنجی صداوسیما سعید جلیلی پیشتاز است و محمد باقر قالیباف اختلاف معناداری با او دارد و تاکید کرد که زمینه خوبی برای اجماع بر سعید جلیلی به وجود آمده است. امیرحسین ثابتی از دیگر نزدیکان جلیلی هم تاکید کرد که در نظرسنجی‌ها اول هستند و کنار نمی‌روند. این اظهارات واکنش ستاد محمد باقر قالیباف را به دنبال داشت. شوشتری، قائم‌مقام این ستاد با گلایه از نظرسازی‌ها گفت: «این توهین به شعور مردم است.»

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها