رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636366

تخمین زمان مناسب باز کردن قالب سقف تیرچه بلوک

پیاده سازی و اجرای سقف در ساختمان‌ها یکی از مهم ترین بخشهای ساخت این نوع سازه است.

زمان مناسب باز کردن قالب سقف تیرچه بلوک

یکی از این روش‌ها استفاده از تیرچه بلوک برای پیاده سازی سقف است که معمولا در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرچه بلوک هایی که در ساخت سقف این نوع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت پیش ساخته و به کمک قالب‌های فلزی ساخته می شوند. بنابراین توجه به زمان مناسب باز کردن قالب سقف تیرچه بلوک اهمیت بسیاری در استحکام تیرچه‌ها و تحمل بار سقف دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی سقف تیرچه بلوک و عوامل موثر در تخمین زمان مناسب باز کردن قالب تیرچه بلوک سقف بپردازیم.

قالب تیرچه بلوک سقف چیست؟

نوعی قالب فلزی که برای بتن ریزی و ساخت تیرچه بلوک‌های سقفی ساخته می‌شود. از این نوع قالب برای ساخت تیرچه‌های T شکلی استفاده می‌شود که معمولا کار پیاده سازی و اجرای سقف ساختمان‌های بتنی را برعهده دارند. مزیت این نوع تیرچه‌ها، سبک بودن و کاهش بار ناشی از سقف به سایر قسمت‌های سازه است. همچنین قیمت قالب بتن می‌تواند در انتخاب اجرای روش قالب بندی سقف سازه‌ها موثر باشد که به دلیل قیمت مناسب تیرچه بلوک این روش را به یکی از روش‌های رایج اجرای سقف ساختمان‌ها تبدیل کرده است.

روش‌های مختلفی در ساخت و استفاده از این نوع قالب در اجرای سقف ها وجود دارد. یکی از روش‌ها استفاده از تیرچه بلوک ها به صورت پیش ساخته است و روش دیگر بتن ریزی در قالب در زمان اجرای سقف است. موردی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم استفاده از قالب تیرچه بلوک در زمان اجرای قالب بندی سقف و سپس بتن ریزی در قالب‌های T شکل تیرچه بلوک است. در این حالت بتن در قالب هایی که در سقف قرار می‌گیرند، ریخته می‌شود و سپس مدت زمانی برای شکل گیری و سفت شدن بتن صرف می‌شود. به این ترتیب قالب از سقف جدا می‌شود تا ادامه روند ساخت ساختمان پیش برود.

بنابراین برای این که تیرچه بلوک هایی که قرار است سقف ساختمان را تکمیل کننده به خوبی شکل بگیرند و استحکام و سختی کافی را برای تحمل بار سقف داشته باشند، تخمین زمان مناسب جداسازی قالب از تیرچه بلوک سقف بسیار مهم است.

کاربرد قالب تیرچه بلوک در سقف

اهمیت تخمین زمان مناسب باز کردن قالب سقف تیرچه بلوک

همانطور که در بخش قبل هم اشاره شد، صرف زمان مناسب برای برداشتن قالب از سقف تیرچه بلوک به استحکام و شکل گیری صحیح تیرچه بلوک ها کمک می‌کند. اگر زمان مناسب برای شکل گیری تیرچه‌ها در سقف صرف نشود و قالب زودتر از زمان مورد نیاز از سقف جدا شود، احتمال آسیب‌های بعدی در زمان تکمیل فرایند قالب بندی سقف و سایر قسمت‌های ساختمان وجود دارد.

برای این که یک سقف بتواند بار ناشی از سایر ستون‌ها و طبقات فوقانی را تحمل کند، بسیار مهم است که سقف قسمت زیرین ساختمان به درستی اجرا شده باشد. به این ترتیب استحکام یک سازه و حتی میزان تحمل فشار ناشی از حوادثی چون زلزله کاملا بسته به این است که مراحل اجرای قالب بندی و زمان باز کردن قالب سقف تیرچه بلوک به درستی محاسبه و اجرا شود.

عوامل موثر در زمان مناسب برداشتن قالب تیرچه بلوک سقف

با توجه به اهمیت محاسبه دقیق زمان جداسازی قالب از سازه، توجه به عوامل موثر بر شکل گیری تیرچه بلوک ها و مستحکم شدن آن‌ها بسیار مهم است. این عوامل می‌تواند به شرایط محیطی، روش اجرای قالب بندی سقف، فرایند بتن ریزی و مصالح و تجهیزات اجرای سقف بستگی داشته باشد. در ادامه به مهم ترین نکات موثر در زمان برداشتن قالب سقف تیرچه بلوک اشاره خواهیم کرد.

1- نوع بتن ریزی 

فرایند بتن ریزی یکی از مهم ترین فرایندهای زمان اجرای هر بخش از سازه است که پس از قالب بندی اتفاق می‌افتد. نوع بتن به کار رفته در زمان بتن ریزی و مدت زمانی که طول می‌کشد تا این بتن سخت شود و شکل مناسب قالب را به خود بگیرد، در تخمین زمان جداسازی قالب بتن تیرچه بلوک نقش موثری دارد.

2- مصالح اجرای سقف

معمولا در اجرای سقف ها به خصوص به شکل گیری تیرچه بلوک برای افزایش استحکام و قدرت تحمل بار سقف ها از میلگردهای مناسب و کلاف ها استفاده می‌شود. لازم است در هنگام تخمین زمان برداشتن قالب به این نکته توجه داشته باشید که زمان اجرای فرایند کارگذاری این مصالح را هم در نظر بگیرید.

3- شرایط محیطی

یکی از مهم ترین عواملی که می‌تواند مدت زمان شکل گیری تیرچه بلوک ها را تعیین کند، شرایط محیطی و دمای منطقه است. برای مثال اگر بتن ریزی و ساخت سقف سازه در روزهای گرم تابستانی انجام می‌شود، احتمال زمان انتظار برای بازکردن قالب بتن تیرچه بلوک کوتاه تر خواهد بود. با این حال روزهای سرد زمستانی احتمالا زمان بیشتری را برای شکل گیری تیرچه‌های سقف و تکمیل فرایند قالب بندی سقف به پروژه شما تحمیل خواهد کرد.

زمان مناسب برداشتن قالب تیرچه بلوک سقف

مزایای استفاده از تیرچه بلوک در اجرای سقف

حال که با قالب سقف تیرچه بلوک و اهمیت تخمین زمان باز کردن قالب آشنا شدید و عوامل موثر در این فرایند را هم بررسی کردید، شاید برایتان جالب باشد که با مزایای استفاده از این نوع قالب و کاربردهای تیرچه بلوک‌های سقف در ساخت ساختمان‌ها و سایر سازه‌های بتنی آشنا شوید.

  • سقف‌های تیرچه بلوک از مزیت قیمتی مناسبی برخوردار هستند. بنابراین خرید قالب بتن برای اجرای تیرچه بلوک‌های سقف می‌تواند امر به صرفه تری در اجرای پروژه باشد و بودجه پروژه را بهینه تر مصرف کند.
  • این نوع تیرچه‌ها وزن سبکی دارند و حمل و نقل و اجرای آن برای نیروی انسانی اجرای پروژه‌های ساختمانی می‌تواند کار آسان تری باشد و احتمال آسیب‌های نیروی انسانی را کاهش می‌دهد.
  • سقف‌های اجرا شده توسط تیرچه بلوک امکان تحمل بار مناسبی دارند و می‌تواند نیروهای افقی و عمودی سازه را به خوبی کنترل کنند. به این ترتیب احتمال آسیب‌های سازه‌ها در اثر زلزله و سایر بارهای احتمالی کاهش می یابد.
  • جالب است بدانید که این نوع سقف ها را می‌توان همزمان با یونولیت اجرا کرد و به این ترتیب عایق صدا و حرارت مناسبی را برای سقف‌های ساختمان ایجاد کرد.
  • استفاده از این نوع سقف به شما امکان اجرای همزمان سقف در پروژه را می‌دهد و به این ترتیب سرعت اجرای پروژه بسیار بالا خواهد بود. به این ترتیب در زمان اجرای پروژه نیز بهینه سازی مناسبی انجام خواهد شد.

انتخاب قالب بتن مناسب برای اجرای هر بخش از سازه و ساختمان‌ها می‌تواند به بهینه سازی زمان و هزینه پروژه کمک کند. همچنین تخمین استفاده صحیح از قالب و زمان جدا کردن قالب بتن از سازه هم می‌تواند استحکام و قدرت یک سازه را تعیین کند. بنابراین اگر قرار است از سقف تیرچه بلوک با روش بتن ریزی و استفاده از قالب در پروژه استفاده کنید، لازم است با زمان مناسب جداسازی آن از قالب بندی سقف آشنا باشید. امیدواریم این مقاله در این مهم به شما کمک کرده باشد.

 این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها