رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636528

سودان در پرتگاه یک قحطی فراتر از تصور

ساعت 24 - مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، امروز در گفتگویی با روزنامهٔ بریتانیایی گاردین هشدار داد که کشور سودان که ۷۵۰ هزار نفر از جمعیت آن در معرض خطر قحطی قریب‌الوقوع قرار داشته و شرایطش در حال وخیمتر شدن است، با وحشتی فراتر از تصور روبرو است.

در حال حاضر قحطی در مقیاسی تاریخی هم در سودان و هم در غزه در حال گسترش است. به عقیده مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، در حالی که غزه هدف پوشش رسانه‌ای و تلاشهای دیپلماتیک (البته تاکنون ناموفق) قرار گرفته، فاجعه بالقوه بسیار بزرگتری که مسبب آن نیز انسان بوده و تا حد زیادی دور از چشم جهان، در سودان در حال رخ دادن است، توجه بین المللی را در سطحی که باید به خود جلب نکرده است.

آمارهای منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد که ۴‬۹‬۵ هزار فلسطینی در غزه طی شش ماه آینده با شرایط فاجعه بار کمبود شدید غذا و گرسنگی مواجه خواهند بود.

کارشناسان تخمین می‌زنند که در همین مدت، بیش از ۷۵۰ هزار نفر در سودان با همان شرایط فاجعه بار مواجه هستند. علاوه بر این، ۸‬,۵ میلیون سودانی دیگر نیز در وضعیت اضطراری قرار داشته و دچار سوء تغذیه حاد و خطر مرگ ناشی از گرسنگی هستند.

نیروهای مسلح سودان که عقیده دارند همراه با کاروان حامل کمک‌های غذایی، امکان ورود سلاح به منطقه نیز وجود دارد، اجازه نمی‌دهند کمک‌هایی که از چاد راهی این کشور شده و برای کانون قحطی قریب الوقوع در منطقه دارفور در غرب سودان بسیار حیاتی است، از گذرگاه آدره عبور کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید که تلاشهای دیپلماتیک برای رفع انسداد این گذرگاه، در جریان است اما "زمان برای جلوگیری از وقوع بدترین سناریوها رو به اتمام است".

این دیپلمات بریتانیایی، همانند مقامات ارشد ایالات متحده عقیده دارد که در صورت عدم ایجاد تغییرات در روند دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و بین‌المللی، فاجعه‌ای که در سودان رخ خواهد داد می‌تواند حتی از قحطی تاریخی اتیوپی که بر اساس برآوردهای سازمان ملل بین سال‌های ۱۹‬۸‬۳‬ تا ۱۹‬۸‬۵ جان یک میلیون نفر را گرفت نیز وسیع تر باشد. به گفته وی، قحطی اتیوپی، در آن زمان توانست توجه گسترده و واکنش سخاوتمندانه بین‌المللی را به خود جلب کند در حالی که پوشش اخبار سودان، تا حدی به این دلیل که به خبرنگاران ویزا داده نمی‌شود، بسیار دشوار است.

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها