رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636538

معیشت مردم اولویت اول جلیلی نیست

ساعت 24 - نتایج انتخابات ارائه‌شده از سوی وزارت کشور نشان می‌دهد که آقای جلیلی و آقای پزشکیان بیشترین رای‌های از صندوق بیرون آمده را به خود اختصاص داده‌اند اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند بیشتر از 50درصد رای بیاورند. به این ترتیب و مطابق با قانون اساسی دو نفر یادشده برای بار دوم روز جمعه 15 تیرماه باید از شهروندان رای بگیرند تا یکی از آن‌ها به کاخ ریاست‌جمهوری برود.

شهروندان ایرانی علاقه‌مندند از توانایی‌ها و ناتوانی‌های این دو نفر آگاه شوند و بدانند هر کدام از آن‌ها در صورت پیروزی چه خواهند کرد. این یک خواسته معقول و منطقی است. برخی کارشناسان سیاسی اما می‌گویند می‌توان از مسیر دیگری رفت و بررسی کرد هر کدام از کاندیداها در صورت پیروزی چه کارهایی را نمی‌خواهد انجام دهد. شاید این راه بهتری برای شناخت باشد و در رای دادن یا رای ندادن موثر. در نوشته کوتاه حاضر درباره آقای جلیلی و اینکه چه کارهایی برای مردم انجام نمی‌دهد چند نکته را یادآور می‌شوم. نکته اول و بسیار پراهمیت این است که جلیلی با آمریکا و با غرب آشتی نخواهد کرد و درهای مذاکره باز شده موجود را نیز می‌بندد. جلیلی در شش، هفت سال ریاست بر شورای امنیت ملی نشان داد توانایی، دانایی و از همه مهم‌تر انگیزه‌ای برای حل مساله هسته‌ای ندارد. از سوی دیگر او حتی به لحاظ اعتقادی و باورهایش نمی‌خواهد با آمریکا گفت‌وگو کند، پس مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند و تحریم‌ها می‌مانند. آقای جلیلی هرگز حتی اگر رییس‌جمهور شود برای افزایش آزادی‌های اجتماعی و فردی و بانوان و جوانان گامی برنمی‌دارد. مطابق آنچه او در این سال‌ها بیان کرده است باور دارد پوشش شهروندان باید مطابق چیزی باشد که حکومت می‌خواهد بنابراین در این مسیر نیز گامی برنمی‌دارد. زنان و جوانانی که عزم خود را جزم کرده‌اند تا از حق رای خود استفاده کنند باید این نکته را بدانند. به نظر می‌رسد نوع گفتار و ذات اندیشه آقای جلیلی درباره اقتصاد این است که از اقتصاددانان متمایل به دانش روز اقتصاد در کابینه استفاده نکند. او در همه سال‌های ریاست روحانی بر دولت و قوه مجریه یک دولت پنهان تاسیس کرده بود که هیچ اقتصاددان متمایل به استفاده از دانش اقتصاد در آن جایی نداشتند. اندیشه او گونه‌ای است که متخصصان متمایل به بهره‌گیری از دانش روز و تکنولوژی روز دنیا را در کابینه‌اش راه نخواهد داد. این یک مصیبت بزرگ برای دولتی خواهد بود که اقتصاددانان و متخصصان در پشت درهای دولت می‌مانند. آقای جلیلی از طرف دیگر هرگز مناسبات با چین و روسیه و نیز دیگر کشورهای کمونیستی را از سیاست خارجی خود کنار نمی‌گذارد و هر امتیازی که در چارچوب قانون بتواند به این دو کشور شرقی می‌دهد. شهروندانی که می‌خواهند رای بدهند بدانند که وی از علاقه‌مندان گسترش نگاه به شرق به حساب می‌آید.

نکته بسیار پراهمیت دیگر این است که از نظر آقای جلیلی اول باید منافع کشور را در نظر گرفت و سپس به منافع مردم فکر کرد بنابراین اگر منافع ملی این باشد که شهروندان سال‌هایی را در فقر و نداری زندگی کنند باید زندگی کنند و به خاطر منافع ملی هیچ اعتراضی هم نداشته باشند. آقای جلیلی به دلیل خصلت‌های سیاسی و نیز اندیشه‌های استفاده از سرمایه‌های خارجی به ویژه سرمایه‌های غربی را مجاز نمی‌داند و به همین دلیل سطح سرمایه‌گذاری برایش اهمیت کمی دارد. به این ترتیب است که معیشت مردم در اولویت اول او قرار ندارد. محمدصادق جنان‌صفت - روز نامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها