رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636550

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

اعلام قیمت‌های جدید بلیت هواپیما برای هر ایرلاین/ سقف قیمتی ۴۰ دلار برای هر ساعت پرواز

ساعت 24- دبیر انجمن شرکت‌های هوایپمایی با بیان اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از این پس هر ایرلاینی یک قیمت متفاوت از ایرلاین دیگر برای هر مسیر پروازی اعلام می‌کند، گفت: مطمئن باشید که با اجرای آزادسازی نرخ‌ها، قیمت بلیت هواپیما از قیمت‌های فعلی در بازار کمتر می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی در جمع خبرنگاران درباره آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما با بیان اینکه رای دیوان عدالت اداری برای آزادسازی نرخ‌ها با تاکید بر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم و ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه بوده، اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار بر بحث قیمت‌گذاری بلیت هواپیما ورود کرده بود و پس از آن شرکت‌های هواپیمایی شکایتی را طرح کردند، دیوان هم به نفع سرکت‌های هواپیمایی رای داد و تاکید شده که همان قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال 94 تا 97 اجرایی شده بود کماکان به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما آزادسازی شده و نه رهاسازی، ادامه داد: آنالیز هزینه‌های پرواز هواپیماهای ام دی، ایرباس که عمده ناوگان هوایی کشورمان را شامل می‌شوند تهیه و به سازمان هوایی کشور ارایه شده و سال گذشته در شورای عالی هواییمایی موضوع را مطرح کردیم هزینه هر ساعت پرواز 51 دلار باشد در حالی که در آن جلسه با 40 دلار موافقت شد. الان هم با رای دیوان و با وجود افزایش هزینه‌ها کماکان با همان نرخ 40 دلار هر ساعت پرواز قیمت بلیت را مشخص می‌کنیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی به تدریج قیمت بلیت‌ برای هر مسیر پروازی را اعلام می‌کنند و لیست قیمت بلیت هر شرکت و ایرلاین در سایت انجمن بارگذاری خواهد شد و اگر بلیت آن شرکت و ابرلاین بالاتر از نرخ اعلام شده به فروش رسید مسافران می‌توانند این تخلف را از طریق شماره تماس انجمن و ایمیل اعلام کنند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه هر ایرلاینی یک قیمت متفاوت از ایرلاین دیگر برای هر مسیر پروازی اعلام می‌کند، گفت: هر ایرلاینی برای مسیر پروازی کلاس نرخی را تعریف کرده و ممکن است برای یک مسیر پروازی 4 نرخ تعریف شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال ایلنا که نقش شورای عالی هواپیمایی در نرخ‌گذاری بلیت هواپیما چه خواهد بود، ادامه داد: قانون مصوب مجلس می‌گوید که نرخ بلیت هواپیما باید آزاد شود و مکلف به اجرای قانون هستیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره افزایش نرخ بلیت هواپیما پس از رای دیوان  افزود: مشکل این بود که به دلیل اعمال قیمت‌های دستوری بازار سیاه شکل گرفته بود و بازار در اختیار دلالان بود و این نرخ‌های بازار مورد تایید شرکت‌های هواپیمایی نبودند. امیدواریم با اجرای رای دیوان به تدریج شاهد نظم در بازار باشیم. بهترین کنترل کننده عرضه کننده و ایرلاین‌ها هستند و الان خود شرکت‌ها موظف به کنترل بازار هستند.   

اسعدی سامانی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه اگر مجلس قانونی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما مصوب کند، تکلیف رای دیوان چه خواهد شد، گفت: ما تابع قانون مصوب مجلس هستیم و الان هم  در حال اجرای قانون مجلس هستیم. تجربه نشان می‌دهد درسال 94 هم که آزادسازی اجرا شد، هم عرضه بلیت هواپیما افزایش پیدا کرد و قمیت‌ها کنترل شدند و پس از رای دیوان هم در بازار شاهد این روند خواهیم بود.  

وی تاکید کرد: مطمئن باشید که با اجرای آزادسازی نرخ‌ها، قیمت بلیت هواپیما از قیمت‌های فعلی در بازار کمتر می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: این 40 دلار هزینه هر ساعت پرواز نهایتا 10 درصد سود برای ایرلاین‌ها خواهد داشت البته الان همین میزان سود هم برای ایرلاین‌ها وجود ندارد. ایرلاین‌های کشورمان در سال یک میلیارد دلار نیاز ارزی دارند که سال گذشته حدود 420 میلیون دلار از این نیاز از طریق مرکز مبادله تامین شد و مابقی را از بازار آزاد تامین کردند.   

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، امکان اجرای آزادی هفتم و ورود ایرلاین‌های خارجی به پروازهای داخلی و ایجاد رقابت در صنعت اظهار داشت: ازادی هفتم به لحاظ قانونی اصلا امکان پذیر نیست و قانون اجازه ورود ایرلاین‌های خارجی به پروازهای داخلی نمی‌دهد و در هیچ کشوری این موضوع اجرا نشده است و اگر در شرایط تحریمی ایران این اتفاق می‌افتد باعث متضرر شدن ایرلاین‌های داخلی خواهد شد و ورود ایرلاین‌های خارجی معضلات امنیتی و اجتماعی به همراه دارد.  

ایلنا   

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها