رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636597

افتادن مردم در دره عمیق میان مسعود و سعید

دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای دو کاندیدایی که نامشان از صندوق‌های رای روز جمعه 8تیرماه بیرون آمد تفاوت معناداری در برنامه‌ها و دیدگاه‌هایشان دارند. این تفاوت‌ها به‌اندازه‌ای دور از هم هستند که به خوبی می‌توان فهمید شهروندان ایرانی در دوقطبی عجیبی گرفتار شده‌اند.

شمار آرای شمرده شده این دو کاندیدا بسیار نزدیک است و این مساله می‌تواند با توجه به دیدگاه‌های سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای کشور خطرناک باشد. به این معنی که دیدگاه‌های سعید جلیلی تقابل و نبرد با آمریکا و غرب و نزدیک‌تر شدن بیشتر به روسیه و چین در سیاست خارجی است. از طرف دیگر اما مسعود پزشکیان نشان داده است می‌خواهد در سیاست خارجی تعادل تازه‌ای برقرار کند و از تقابل و برخورد با آمریکا و غرب خودداری کرده و از طرف دیگر حاضر نیست شهروندان ایرانی و تاریخ یک کشور را در جنگ روسیه و چین قرار دهد. سعید جلیلی در طرح دیدگاه‌هایش نسبت به آزادی پوشش زنان و نیز خواست‌های جوانان برای آزادتر شدن فضا احتیاط می‌کند اما سابقه و کارنامه او نشان می‌دهد در این عرصه بسیار سختگیر خواهد بود. او هرگز قبول نمی‌کند پوشش زنان و حریم خصوصی بانوان را آنگونه که می‌خواهند محترم بشمارد اما مسعود پزشکیان با حمایت از کسانی که به حمایت از مهسا برخاسته بودند نشان می‌دهد برخلاف جلیلی می‌اندیشد و برخلاف او رفتار خواهد کرد.

سعید جلیلی تا امروز نشان داده است پشتش به نیروهای تندرو مذهبی و نیز احزاب و نیروهای مبارزه‌جوی اصولگرا گرم است و تا امروز نتوانسته است حتی در میان اصولگرایان انسجام پدیدار سازد. در سوی دیگر اما پزشکیان پشتش به شهروندان متخصص، اقتصاددانان، فعالان صنعتی و اقتصادی و شهروندان علاقه‌مند به دور کردن دولت و نهادهای حاکمیتی از اقتصاد گرم است. سعید جلیلی تا امروز نشان داده است با دنیای مدرن سازگاری ندارد و تمایل دارد در صورت ریاست بر قوه مجریه سنت‌های سرچشمه گرفته از شریعت و مذهب را جایگزین مفاهیم دنیای مدرن کند و پزشکیان اما ضمن احترام به سنت‌های قطعی می‌خواهد شهروندان ایرانی بتوانند از امکانات و دستاوردهای دنیای مدرن استفاده کنند. واقعیت تلخ این است که تفاوت راهبردها، خواست‌های بلندمدت و میان‌مدت سعید جلیلی و مسعود پزشکیان یک دره عمیق پدیدار کرده است و آن‌ها نمی‌توانند از این دره ژرف عبور و به‌هم نزدیک شوند. اما شهروندان ایرانی خواسته‌هایی دارند که از دیدگاه دو کاندیدا شاید پیش‌پا افتاده به حساب آید اما خواست‌هایی اصیل و برپایه نیازهای امروز آن‌هاست. مردم می‌خواهند یک زندگی معمولی مثل تمام شهروندان جهانی داشته باشند و آسایش مادی و آرامش ذهنی برای خود بسازند حتی اگر قرار باشد بیشتر کار کنند. تفاوت‌های دو کاندیدا به‌اندازه‌ای است که زندگی عادی شهروندان زیر دست و پا له خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها