رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636662

لحظه به لحظه با آخرین مناظره پزشکیان و جلیلی

ساعت 24 - دومین و آخرین مناظره میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی برگزار شد.

مسعود پزشکیان در دومین مناظره از مناظره‌های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی گفت قانون اقدام راهبردی مجلس مانع بازگشت آمریکا به برجام شد، علت مخالفت شما با این قانون چیست، گفت: قبل از اینکه وارد بحث شوم باید به نکته‌ای اشاره کنم در حرف‌های شب قبل این تداعی شده که من خدمت سردار بزرگ ملی خدایی نکرده بی احترامی کردم در حالیکه ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان و الگویی می‌دانم که اگر جوانان از او استفاده کنند و او را الگو قرار دهند خیلی از مشکلات را می‌توانیم با دید او حل کنیم. ایشان قهرمان ظلم‌ستیز در خارج و یار و یاور ستمدیدگان در داخل بود؛ چه با حجابان و چه بی حجابان و چه مذهبی‌ها و چه غیرمذهبی‌ها.

وی افزود: گفته شده ما این قانون را قبول نداریم این اصلا درست نیست ما از اول گفتیم چارچوب قانون و سیاست رهبری را طی می‌کنیم امکان ندارد بگوییم قانون را اجرا نمی‌کنیم.

پزشکیان یادآور شد: یکی از بحث‌های قانون اقدام راهبردی این است که آمریکا تمام تعهداتش را انجام بدهد تا ما به تعهدات خود برگردیم این یکی از مشکلاتی است که باید راه حل برون رفت از آن را پیدا کنیم در این رابطه باید با کمیسیون امنیت مجلس و شورای عالی امنیت ملی جلسه بگذاریم و به نگاه و زبان مشترک خواهیم رسید. هیچ حاکمیت و دولتی در تاریخ در درون قفس نتواستنه است به رشد برسد

وی تاکید کرد: فقط با یک گزینه وارد گفت‌وگو نخواهم شد. هیچ حاکمیت و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و شکوفایی برسد. مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشورهای منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشورهای دیگر.

پزشکیان اظهار داشت: لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوب‌های قانونی است. هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. این یک گفت‌وگوست؛ بستگی دارد که چه می‌دهیم و چه می‌گیریم. اول موضوع نگاه است؛ آیا می‌خواهیم مشکل‌مان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ معتقدم باید از بن‌بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ حاکمیت و دولتی در تاریخ در درون قفس نتواستنه است به رشد برسد اول باید با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کنیم. باید با دنیا ارتباط بر قرار کنیم. اگر می‌خواهیم کشورمان را نجات دهیم، باید از بن بست در بیاییم

پزشکیان ادامه داد: لازمه این کار داشتن گزینه‌های در اختیار است با استفاده از کارشناسان و نخبگانی که در کشور هستند و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چهارچوب‌های قانونی است که باید این مسیر را تسهیل کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهید تحریم‌ها را لغو کنید، ادامه داد: هیچ وقت قرار نیست که تحریم‌ها را لغو کنیم راه حل گفت‌وگو است اول ببینیم این‌ها چه می‌گویند و ما چه می‌گوییم و نمی‌گوییم که صددرصد می‌رویم کار را تمام می‌کنیم. اول این نگاه است که می‌خواهیم مشکل‌مان را با دنیا حل کنیم یا نه اگر می‌خواهیم حل کنیم باید گزینه‌های مورد نظر را داشته باشیم که به مصلحت کشور و جامعه ما است باید بتوانیم در اختیار داشته باشیم و باید از کارشناسان داخلی استفاده کنیم و باید راه برون رفت از این بن‌بست را در بیاوریم و یا می‌خواهیم در این بن‌بست بمانیم. من معتقدم که اگر می‌خواهیم کشورمان را نجات دهیم، باید از بن بست در بیاییم. چرا کشوری که این همه فرصت دارد را قفس می‌نامید؟

سعید جلیلی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آقای ظریف اعلام کردند که شما پشت تمام تحریم‌ها بودید و آقای عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد آقای پزشکیان گفتند قطعنامه‌های ضدایرانی یک پایش جلیلی است، شما علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها برای رفع تحریم‌ها چه کاری خواهید کرد، گفت: امروز مهمان مردم لرستان بودم به شدت از تعبیر نادرستی که درباره شهید سلیمانی شده بود ناراحت بودند و از من خواستند که این مورد را گوشزد کنم. کشور ما را قفس می‌نامید کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا قفس می‌نامید.

پزشکیان گفت: یعنی با تحریم پرواز خواهید کرد؟ یکبار جلوی چشم مردم بگو برنامه‌ات چیست؟

جلیلی گفت: در بحث تحریم یک راهی را می‌دانید می‌گوید می‌روید جواب نمی‌گیرید و امتیاز می‌دهید و هیچ امتیازی نمی‌گیرید.

پزشکیان از جلیلی پرسید: شما تحریم را می‌پذیرید؟

جلیلی در گفت: نخیر ما می‌گوییم با تحریم باید مقابله کرد شما راه حل نمی‌دهید می‌خواهید با امتیاز دادن نتیجه بگیرید.

پزشکیان در پاسخ گفت: شما راه‌حل‌هایت را بگو.

جلیلی گفت: من دیشب گفتم اما هنوز شما نگفتید می‌گویید با کارشناسان صحبت می‌کنم فشار از بیرون و چانه‌زنی از درون آقای پزشکیان ما برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم تعامل کشور را به دو الی سه کشور نباید محدود کنید او تحریم می‌کند ما باید مقابله کنیم من ده بار این‌ها را گفته‌ام.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی گفت: می‌شود برنامه رشدتان را بدهید یکبار جلوی چشم مردم بگو برنامه‌ات چیست؟

جلیلی گفت: مگر شما برنامه داشتید؟ شما مدعی هستید که حل می‌کنید در همین شرایطی که شما روبه قبله می‌نشینید ما صادرات نفتی داشته ایم در همین شرایطی که شما می‌گویید در قفس هستیم افزایش صادرات داشتیم. نمی‌توانیم امتیاز بدهیم تا تحریم را بردارند

وی ادامه داد: شما روند رشد نقدینگی را در دولت رئیسی و روحانی برعکس می‌کنید. در دولت آقای رئیسی اتفاقا این روند رو به رشد بود و در دولت آقای روحانی نمودار قرمز شد.  

جلیلی گفت: در رابطه با تحریم‌ها نظر من این است که ما باید سیاست خارجه فعال داشته باشیم نه منفعل. وقتی مجلس قانونی را مصوب می‌کند باید با قدرت آن قانون را پیگیری کرد. طرف مقابل ما باید تعهدات خود را جدی بگیرد و ما باید این تعهدات را مطالبه کنیم، نه اینکه به مردم فشار بیاوریم و از آن‌ها بخواهیم کوتاه بیایند. ما نمی‌توانیم امتیاز بدهیم تا تحریم را بردارند. آن‌ها باید تعهدات خود را انجام دهند. چه امتیاز دیگری باید می‌دادید که ندادید؟ این همه امتیاز دادیم و باز می‌خواهید امتیاز بدهید چون می‌خواهید با دنیا بده بستان کنید؟  

جلیلی بیان کرد: روند کار دولت رییسی خوب بود یا برنامه شما خوب است؟ ۸ سال دولت آقای‌هاشمی، ۸ سال دولت آقای خاتمی و ۸ سال دولت آقای روحانی روی کار بود. ۴۰ سال دوستان شما روی کار بودند. چه کار کردید؟ سخنگوی دولت آقای روحانی می‌گفت تا اف ای تی اف را نپذیریم نمی توانیم واکسن بخریم. دولت آقای رییسی آمد هم سرمایه‌گذاری انجام داد و هم صادرات را زیاد کرد. مردم باید قضاوت کنند چه کسی بر سر مردم بلا آورده است

وی گفت: دنیا فقط سه کشور نیست. متاسفم که سیاست‌های شما به جایی می‌رسد که ۴ سال دیگر باز اسم کشور ما قفش بشود. آقای روحانی چند بار آفریقا رفت و با همسایگان روابط داشت؟ اما در دولت آقای رئیسی در روابط با کشورهای همسایه گشایش ایجاد شد.

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: شما پزشک هستید برای تشخیص غلط تجویز غلط ندهید.  

پزشکیان گفت: شما مدیریت خوانده‌ای؟ کجا را مدیریت کرده‌اید؟ شما پشت پرده و دولت در سایه بودید. مردم باید قضاوت کنند که چه کسی بر سر مردم بلا آورده است. گروهی که می‌خواهند دنیا را تصرف کنند اف ای تی اف را قبول نکردند

وی افزود: آن چیزی که برداران ما می‌گویند غلط است درصد رشد فرق می‌کند پولی که دولت چاپ کرده دو برابر شده است. آمار معلوم است در بانک مرکزی مشخص است زندگی مردم معلوم است. مردم آیا می‌تواند خانه بخرید؟ گوشت بخرید؟ اگر وضعیت مشکل ندارد چرا نمی توانید زندگی کنید؟ چرا بازنشسته می‌آید او را کتک می زنند؟ وعده دادید که سفره مردم بزرگ شده و دو برابر شغل ایجاد می‌کنید درباره مسکن تازه مجوز دادند تا ۹۰۰ هزار مسکن بسازند. ۳ سال است تورم بالای ۴۰ درصد است. حقوق ۱۵ تا ۲۰ درصدی اضافه شد. اگر برنامه دارید برنامه را می‌دادید آقای رئیسی اجرا می‌کرد.

پزشکیان یادآور شد: مردم بگویید آیا دوره آقای خاتمی برنامه خوب بود یا نبود. بلد بودند این آقایان؟ ایشان در شورای عالی امنیت ملی رئیس بوده می‌گوید مدیریت کرده اما آدمی است که مدیریت نکرده ده نفر زیر دست او نبوده است. از او سوال کردم آیا آقای رئیسی برنامه دارد که اگر دارد این برنامه که می‌گویید شما آوردید چیست؟ آیا از نو می‌خواهید برنامه بنویسید؟ این حرف‌ها چیست که می‌زنید. برنامه که وجود دارد لطف کنید بگویید برنامه چیست.

وی افزود: من می‌توانم ۱۰۰ کتاب بیاورم و بگویم که برنامه است نزدیک ۱۵۰ اقتصاددان از روند کاری ما دفاع کردند. اما یک عده دولت سایه تشکیل می‌دهند برای همه چیز تصمیم می‌گیرند بعد در تئوری همه حرف می زنند. درست است که دولت آقای خاتمی را با این حرف‌ها مقایسه کنید. یک گروهی می‌خواهند دنیا را تصرف کنند اف ای تی اف را قبول نکردند اگر این صحبت‌ها را قبول دارید روز جمعه به این افراد رای بدهید. هر جا رفتید و مذاکره کردید، پشت سرش برای ما قطعنامه نوشتند

سعید جلیلی اظهار کرد: مجددا آقای پزشکیان طفره رفتند و نه از تحریم گفتند و نه راه حل دادند و فقط گفتند می‌رویم امتیاز می‌دهیم و بعد امتیاز می‌گیریم.

پزشکیان رو به جلیلی اظهار کرد: شما می‌دانید آلترناتیو یعنی چه؟ اگر بلد هستید توضیح دهید و به مردم دروغ نگویید، شما گفته بودید راه حل دارید اما شما هر جا رفتید و مذاکره کردید، پشت سرش برای ما قطعنامه نوشتند.

جلیلی در پاسخ گفت: این دروغ است و به هیچ وجه اینگونه نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: شما برنامه‌ها و مواضع خودتان را توضیح دهید. اگر برنامه ندارم چرا دفعه قبل یک چیزهایی گفتید و ایراد گرفتید، آن هم به دروغ و غلط ایراد گرفتید.

پزشکیان تاکید کرد: اگر دروغ می‌گویم من را محاکمه کنید اگر نه ایشان را محاکمه کنید. قطعاً متخصصان را به رسمیت نمی‌شناسید

جلیلی تصریح کرد: شما ۳۲ سال عملکرد را کنار می‌گذارید و به سه سال می‌پردازید، آن هم سه سالی که درخشان بوده؛ شمایی که از نفت خام می‌گویید ببینید آمار در سال ۹۸ چقدر بوده در سال ۱۴۰۲ چقدر بوده است؟ همین صادرات نفت ایران را از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ مقایسه کنید. همین سرمایه‌گذاری خارجی را سال ۹۷ - ۹۸ را با سال ۱۴۰۲ مقایسه کنید.

در ادامه پزشکیان اظهار کرد: این‌ها نوشته‌ شده‌اند یا سرمایه‌گذاری شده‌اند؟

جلیلی گفت: هم نوشته شده و هم اجرا شده است. کسانی که دو سال پیش در اوایل همین دولت پیش‌بینی تورم ۱۰۰ درصد کردند و هیچ کدام‌شان اتفاق نیفتاد فکر می‌کنند عده‌ای متخصص هستند و دیگران که به محافل قدرت و لابی متصل نیستند، به مردم متصل هستند و به دانشمندان متخصص متصل نیستند. قطعاً شما این‌ها را به رسمیت نمی‌شناسید. شما دکتر شیبانی را قبول دارید؟ شما می‌روید کسانی را که پیش‌بینی غلط می‌دهند مبنای برای کار قرار می‌دهید. خوشبختانه مردم امروز قضاوت می‌کنند. مشکل مردم ما مسکن است که حل شود نه اینکه بگویند اینها مزخرف است. آن‌ها که از دیوار سفارت عربستان رفتند در ستاد چه کسی هستند؟

پزشکیان گفت: آن‌هایی که از دیوار سفارت عربستان رفتند در ستاد چه کسی هستند. باید طرف مقابل را به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم

جلیلی بیان کرد: آن زمان باید رئیس جمهور و وزیر امورخارجه موضوع را پیگیری می‌کرد تا آن افتضاح به بار نیاید. مردم مردم عزیز من نگرانم، این عملکردشان است. ما در موضوعاتی مانند برجام و FATF را طلبکاریم و باید با گفت‌وگو مساله را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: یک جریان خودتحقیر در کنار آقای پزشکیان می‌گوید که آن‌ها نخواستند جلوی ما را بگیرند؛ ما موفق نشدیم. این دیدگاه خیلی فاجعه است. باید طرف مقابل را به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم و برایش تحریم کردن پرهزینه شود. این‌ها برنامه و کار می‌خواهد. مطالعه و برنامه در قاموس این‌‌ها شده است ضدفضیلت؛ عجیب است. شما دولت سوم آقای روحانی را می‌خواهید بیاورید

پزشکیان عنوان کرد: باز می‌خواهند با یک موضوعی که ربطی به کشور ندارد همه چیز را متوقف کنند.

در ادامه جلیلی گفت: شما که ۱۵ بار تعهدات را انجام دادید، شما دولت سوم آقای روحانی را می‌خواهید بیاورید. از ۳ سال دولت آقای رییسی ایراد می‌گیرید؟ حال راه جایگزین چیست؟ منفعل نباشیم، فعال شویم. آمده‌ایم. نباید به عقب بازگردیم و نباید آن را متوقف کنیم. ولی آلترناتیو هم به قول ایشان باید داشته باشیم. مثل اینکه ایشان تازه با این اصطلاح آشنا شده است. باید تحریم را عملاً بی‌اثر کنیم تا خود وزیر خارجه آمریکا بیاید بگوید ما نمی‌خواستیم این‌ها نفت بفروشند ولی الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشند. کسی که می‌خواهد رییس جمهور مملکت شود جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند

جلیلی گفت: جالب است مطالبه و برنامه شده است در قاموس این‌ها ضد فضلیت است برنامه هفتم که در همین مجلس تصویب شد ۴۵ برنامه برای دولت نوشته شده است. شما پیشاپیش می‌گویید رشد ۸ درصد را کلاهبرداری می‌دانید بحث‌های دیگر هم که می‌گویید جالب است بقیه را محکوم به طالبانی بودن و کسی که می‌گوید می‌خواهم قانون را اجرا کنم می‌گویید که حکم اعدام می‌دهید.

پزشکیان در واکنش به صحبت‌های جلیلی خطاب به مجری گفت: تمام شد من باید جواب او را بدهم.

وی خطاب به جلیلی گفت: این کسی که می‌خواهد رییس جمهور مملکت شود جلوی دیدگان مردم تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه روحانی و دولت ایشان هستم به افرادی که نیستند تهمت می‌زند و هیچ وقت هم حاضر به صحبت با آن‌ها نیست. مردم عزیز کشورمان بدانند این روند و این نگاه یعنی این. برنامه‌ریزی پشت درهای بسته توسط و در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نمی‌کند

پزشکیان ادامه داد: مردم عزیز شب گذشته شما دو مسیر با تفاوت‌های آن را دیدید سیاست‌گذاری از بالا و توسط گروهی محدود یا سیاست‌گذاری و برنامه ریزی با مشارکت و بهره‌گیری از خرد جمعی من برنامه‌ریزی آمرانه از بالا برای مردم را قبول ندارم. برنامه ریزی و سیاست‌گذاری باید با مشارکت کارشناسان باشد دستگاه‌های دولتی بخش خصوصی و کارگران و اندیشکده‌ها در این برنامه‌ها باید مشارکت داشته باشند برنامه‌ریزی پشت درهای بسته توسط یک جمع محدود در دولت سایه زندگی مردم را بهتر نمی‌کند من به این شیوه پایان خواهم داد چنانچه در بهداشت و درمان این کار را کردم.

وی ادامه داد: مردم آگاه ایران گام اصلی برای پیشرفت کشور رفع تحریم‌ها و تغییر در روش تعامل با جهان است من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد اما منتظر آن نخواهم ماند. تحریم به جای خود است اما همه مشکلات کشور از تحریم و آمریکا نیست. من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم.

پزشکیان گفت: من اصول مورد نظر خود را در اقتصاد بیان کرده‌ام و بیش ۱۴۰ اقتصادان با گرایش‌های مختلف از‌ آن حمایت کرده‌اند. من اقتصاد ایران را براساس تعامل با جهان حاکمیت قانون شایسته گزینی و مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. مردم ایران مشارکت ما ناشی از فکر غلط مدیران غلط نخواهد بود فکر غلط یعنی اینکه چند روز در تبلیغ دیدید که یک نمونه آن این است که خیال کنیم می‌توانیم بدون رابطه با دنیا به رشد ۸ درصد برسیم. مدیر ضعیف یعنی اینکه فردی به مذاکره می‌رود نتیجه آن مذاکره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.

وی افزود: رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما سپهبد سلیمانی امنیت عراق را تامین کند اما بازار اقتصاد را به کسی دیگر بدهند. ما امروز با سه مشکل مواجه‌ایم فکر غلط، مدیرغلط و رابطه غلط و روز جمعه باید به این سه گانه غلط پایان داد. من به شما وعده رویایی نمی‌دهم شما را با قول‌دهی غیرعملی فریب نمی‌دهم. اما تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد را در اختیار بگیرم و تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیرم تعهد می‌کنم دخالت بی جای دولت در اقتصاد از بین ببرم من تعهد می‌کنم ارتباطات مالی بین‌المللی ایران را برقرار کرده و گسترش دهم تعهد می‌کنم برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها