رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636686

با نخ رسانا؛

لباس‌های عادی هوشمند می‌شوند

ساعت 24-محققان فناوری ابداع کرده‌اند که با استفاده از نخ‌های رسانا که در دوخت لباس به کار می‌روند، قادر به ردیابی حرکات بدن و ثبت آن‌ها خواهد بود.

 اینترستینگ انجینرینگ، نخ‌های رسانا که به یکدیگر دوخته می شوند، نه تنها می‌توانند لباسی زیبا برای فرد بسازند، بلکه قادر به ثبت حرکات بدن او خواهند بود.

محققان دانشگاه بریستول و دانشگاه باث انگلیس با همکاری یکدیگر فناوری پوشیدنی به نام SeemSleeveابداع کرده‌اند. آن‌ها تحقیقی تجربی برای توسعه لباس‌هایی معمولی و قادر به ردیابی و ثبت حرکات بدن انجام دادند. برای این منظور آن‌ها نخ‌های رسانا را در درزهای لباس‌ها ترکیب کردند تا مدار الکتریکی بسازند که مقاومت آن‌ها با حرکت کاربرد تغییر می‌کند.

هدف اصلی این تحقیق طراحی یک نسخه از لباس دیجیتال بود که به طور دقیق حرکات را حس و ثبت می‌کند. چنین فناوری کاربردهای مختلفی دارد مانند خدمات درمانی و توانبخشی و غیره.

به گفته محققان طراحی این فناوری به گونه‌ای است که نیاز به منبع نیروی جداگانه ندارد و درزها را با یک سیم پیچ شارژ یکپارچه می‌کند تا انرژی به طور بی سیم از موبایلی که در جیب لباس قرار می‌گیرد، تامین شود. هنگامیکه ولتاژ پایین برق از این نخ ها می‌گذرد، مقاومت آن‌ها با حرکات کاربر تغییر می‌کند و در نتیجه لباس می‌تواند حرکات نامحسوس در حالت بدن و حرکت را ردیابی کند.

مهر 

لباس هوشمند داده‌های به دست آمده را به موبایل کاربر انتقال می‌دهد. از سوی دیگر برنامه‌های هوش مصنوعی به تحلیل داده‌های روی موبایل‌ها کمک می‌کنند که حرکات یا وضعیت خاصی از بدن را نشان می‌دهد. به این ترتیب لباس در رصد حرکات، فیزیوتراپی و توانبخشی موثر خواهد بود.

به این ترتیب لباس‌های حسگر حرکت پیشرفته را می‌توان بدون تغییر فرایند‌های فعلی تولید، تهیه کرد.  

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها