رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 636742

ونزوئلا مذاکرات مستقیم با آمریکا را از سر می‌گیرد

ساعت 24 - - در حالی که کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا باقی‌مانده است، نیکلاس مادورو روز دوشنبه اول ژوئیه (۱۰ تیر) اعلام کرد که دولت کاراکاس پیشنهاد از سرگیری مذاکرات مستقیم با ایالات متحده آمریکا را پذیرفته است.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دولت کاراکاس پس از دو ماه بررسی دقیق با پیشنهاد آمریکا مبنی بر از سرگیری مذاکره مستقیم میان دو کشور موافقت کرده است.

نیکلاس مادورو تاکید کرد که دولت او پذیرفته است از چهارشنبه آینده مذاکرات مستقیم با ایالات متحده آمریکا را برای اجرای توافق‌های امضا شده در قطر و برقرای مجدد شرایط گفتگو، از سر بگیرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه اظهار داشت: «من خواستار گفت‌وگو، تفاهم و آینده‌ای برای روابطمان هستم».

ونزوئلا همچنین خواستار رفع تحریم‌های اقتصادی فلج کننده‌‌ای است که در سال‌های اخیر از سوی دولت واشنگتن علیه صنعت نفت این کشور آمریکای جنوبی وضع شده است.

خبر از سرگیری مذاکرات مستقیم میان دولت کاراکاس و واشنگتن در حالی اعلام می‌شود که کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا باقی‌مانده است و نیکلاس مادورو به دنبال پیروزی در سومین دوره ریاست‌جمهوری است.

ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا سال گذشته مذاکرات محرمانه‌ای را در قطر آغاز کردند و سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره با میانجی‌گری دوحه در اواخر سال ۲۰۲۳ با مبادله زندانیان بین دو کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت واشنگتن بر اساس این توافق، الکس ساب متحد نیکلاس مادورو را که از سوی ایالات متحده متهم به پولشویی برای دولت کاراکاس شده بود، آزاد کرد.

دولت ونزوئلا نیز در مقابل، یک شهروند فراری آمریکایی به نام لئونارد فرانسیس را که نقشی کلیدی در پرونده بی‌سابقه فساد مالی در نیروی دریایی ایالات متحده داشت، آزاد کرد. در راستای این توافق همچنین ۲۰ زندانی سیاسی ونزوئلایی و ۱۰ زندانی آمریکایی آزاد شدند.

پس از آنکه دولت مادورو و نیروهای اپوزیسیون در اکتبر سال گذشته در باربادوس بر سر برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه زیر نظر ناظران بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ موافقت کردند، دولت آمریکا نیز برخی تحریم‌ها علیه ونزوئلا را به حالت تعلیق درآورد.

تحریم‌های واشنگتن علیه صنعت نفت ونزوئلا، از آوریل سال جاری و پس از آنکه مادورو به مخالفانش اجازه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را نداد، دوباره برقرار شد و ونزوئلا آمریکا را به نقض توافق قطر متهم کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در تاریخ ۲۸ ژوئیه برگزار می‌شود و مادورو در پی آن است تا برای سومین بار بر مسند قدرت باقی بماند.

کشور ونزوئلا به رغم داشتن ذخایر غنی نفت، چندین سال است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی مواجه شده است و عواملی همچون سوءمدیریت، فساد مالی و تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده آمریکا علیه این کشور نیز منجر به وخامت این بحران شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها