رفتن به محتوا
کد خبر 636900

خط و نشان جلیلی برای پزشکیان

ساعت 24 - محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق که در تبلیغات انتخاباتی مسعود پزشکیان نقش قابل اعتنایی داشت، در روز انتخابات پس از رای دادن به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «نباید اعتماد مردم را خراب کنیم؛ اینگونه نباشد که فردا یک دولت سر کار بیاید و اگر دولت مطلوب بنده نبود من هر روز یک چوبی لای چرخ بگذارم که باعث نارضایتی مردم شود. ما در ۸ سال دولت روحانی تجربه این را داشتیم. آقای پزشکیان که در اصل انتخابات این را گفته و من از آقای جلیلی هم چنین روندی ندیدم اما اطرافیان جلیلی چنین دیدگاهی دارند. »

از جمله این اطرافیان یاسر جبرائیلی است که یک روز پس از انتخابات با اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در توئیتی نوشت: «از خدای متعال توفیقات ایشان را در پیروی از سیره مولا علی و محقق ساختن سیاست‌های کلی نظام، مسئلت دارم. امیدوارم سرنوشت دولت‌های گذشته برای ایشان آینه عبرت باشد و از سیاست‌های خانمان‌سوز نئولیبرال فاصله بگیرند. » این دست مواضع که موید همان دوقطبی مذکور است، برای اصلاح‌طلبان و نزدیکان رئیس‌جمهور منتخب، لحنی حاکی از هشدار و تهدید را در خود مستتر دارد و یادآور تقابل‌هایی است که در چند دهه گذشته کشور را اسیر منازعات سیاسی و ایدئولوژیک گروه‌ها کرده است.  هشدار صریح خود سعید جلیلی اما دیروز بی‌پرده‌تر و صریح‌تر به مسعود پزشکیان و طرفداران او متذکر شد که دولت سایه همچنان برقرار است و اتفاقا بنا هم ندارد که رویه‌اش را تغییر دهد. او دیروز با حضور در مراسم گردهمایی و عزاداری آغاز ماه محرم در مسجد امام صادق فلسطین، در جمع حضار، گفت: «ما وظیفه خود می‌دانیم که در مسیر انقلاب، مسیر کشور و قوای سه‌گانه کمک کنیم؛ اگر بگویند کارهایی که شما می‌‌گویید انجام می‌دهیم، ما هم پشتیبانی می‌کنیم اما اگر جایی غفلت واقع شود و کار ناقص ادامه پیدا کند، ما وظیفه خود می‌دانیم این را متذکر شویم.» وی ادامه داد: «اگر جایی دیدیم که خطایی اتفاق می‌افتد در جایگاه خودمان مسئول هستیم کمک کنیم تا آن خطا اصلاح شود. نباید سکوت کنیم و بگوییم رقیب ما بوده است.» دیروز بیشترین سوالی که پس از انتشار فایل اظهارات جلیلی مطرح شد، این بود که اساسا مبنای تشخیص درست و غلط عملکرد دولت چیست و جلیلی با چه متر و معیاری قرار است تعیین کند که فلان اقدام دولت خطا و غلط است و باید جلوی آن را بگیرد؟

در نهایت نیز جلیلی تاکید کرده «ما باید کمک کنیم تا خطایی شکل نگیرد و یا آن خطا تصحیح بشود، زیرا ما مسئول هستیم.»

این اظهارات با واکنش‌ تحلیلگران سیاسی مواجه شده و بسیاری آن را خطرناک می‌دانند.

دولت‌های قبل خاطرات خوشی از «کمک‌های»! دولت سایه ندارند؛ خاطراتی که در جریان مناظرات انتخاباتی نیز سربسته گریزی به آن زده شد؛ از نقش دولت سایه در شکست قرارداد کرسنت تا حضور ایران در لیست سیاه FATF و احیا نشدن برجام و قس علی‌هذا.

از سوی دیگر بیشترین سوالی که پس از انتشار فایل اظهارات جلیلی مطرح شد، این بود که اساسا مبنای تشخیص درست و غلط عملکرد دولت چیست و جلیلی با چه متر و معیاری قرار است تعیین کند که فلان اقدام دولت خطا و غلط است و باید جلوی آن را بگیرد؟

دولتی که مستقر می‌شود منتخب مردم است و مردم به او رای داده‌اند. اگر رای مردم بر این بود که کشور با سلیقه و صلاحدید جلیلی یا هر گروه دیگری اداره شود، به پزشکیان رای نمی‌دادند و جلیلی را انتخاب می‌کردند. اظهارات سعید جلیلی اما به معنای این است که رئیس‌جمهور منتخب نیز باید در مسیر همان سیاستی که مد نظر اوست، حرکت کند!

اگر رای مردم بر این بود که کشور با سلیقه و صلاحدید جلیلی یا هر گروه دیگری اداره شود، به پزشکیان رای نمی‌دادند. اظهارات سعید جلیلی اما به معنای این است که رئیس‌جمهور منتخب نیز باید در مسیر همان سیاستی که مد نظر اوست، حرکت کند! حسام‌الدین آشنا یکی از چهره‌هایی بود که به گفته‌های جلیلی واکنش نشان داد و در ایکس نوشت: «با چه سنجه‌ای تشخیص می‌دهید که دیگران خطا کرده‌اند و چگونه با قدرت جلوی آن‌ها را می‌گیرید؟ وقتی یافته‌های تفصیلی خود را منتشر نمی‌کنید و حاضر به مناظره با منتقدانتان نیستید، دیگران چگونه می‌توانند خطای شما را تشخیص دهند و با چه ابزاری می‌توانند جلوی شما را بگیرند؟»

روزنامه توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها