رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 636957

پزشکیان و هوس‌‌سازی‌های سیاست‌بازان

ساعت 24 -آدمی در حالی که کار می‌کند، غذا می‌خورد، از خود مراقبت می‌کند و دیگران را دوست می‌دارد یا با گروهی و آدم‌هایی دشمن می‌شود یک کارویژه دارد که شاید سرچشمه بسیاری از دگرگونی‌ها باشد. کار ویژه آدمی این است که «هوس» درست می‌کند. آدمی روزی برای خودش، روزی دیگر برای خانواده‌اش، ساعت‌هایی دیگر برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و نیز شاید برای همه دنیا هوس می‌سازد.

در میان آدمیان ، خواستاران قدرت که می‌توان آن‌ها را سیاستمدار نامید بیش از دیگران هوس می‌سازند. یک سیاستمدار برای خود هوس می‌سازد که بر کرسی ریاست دولت بنشیند و از قدرت قانونی این نهاد برای شهروندان هوس‌سازی کند. به‌طور مثال سیاستمدار ایرانی به شهروندان می‌گوید روزهای شیرینی در پیش دارند و من و حزبم یا من و معاونان و وزیران و همراهانم می‌خواهیم به هر ایرانی در سال طلا بدهیم یا هوس‌سازی می‌کند که گوشت به در خانه‌ها خواهیم برد.

یک سیاستمدار دیگر برای شهروندان هوس پوشش آزادتر و نیز صافی ناهمواری‌های استفاده از اینترنت را می‌دهد. یک سیاستمدار دیگر هوس‌سازی می‌کند که می‌خواهد ریال ایران را نیرومندتر از دلار آمریکا کند. در برابر سیاستمداران هوس‌ساز اما کارشناسان ایستاده‌اند که کارشان تراز کردن هوس‌های ساخته شده سیاستمداران با توانایی‌های کشور و جامعه است. به این ترتیب که کارشناسان به سیاستمداران یادآور می‌شوند اگر بخواهید به شهروندان ایرانی به‌اندازه مصرف میانگین جهان گوشت بدهید باید برای هر نفر در سال 41کیلوگرم گوشت تولید یا وارد کنید.

اگر جمعیت سرانه ایرانیان همان 85میلیون نفر باشد باید سالانه 3میلیارد و 485میلیون کیلو گوشت قرمز تهیه کنید. این میزان تولید گوشت نیاز به میلیاردها دلار واردات انواع نهاده‌های دامی دارد. با توجه به اینکه مصرف سرانه گوشت در ایران براساس آمارهای در دسترس حداکثر 15کیلوگرم است رساندن آن به 41کیلوگرم، میلیاردها دلار سرمایه‌ در گردش و سرمایه‌گذاری لازم دارد. به همین دلیل است که در بیشتر کشورها به ویژه در ایران که سیاست‌ورزان به درآمد حاصل از نفت دسترسی دارند و لازم نمی‌دانند برای تامین منابع مورد نیاز برای اداره کشور برنامه‌های موفق بنویسند روی خوش به کارشناسان نشان نمی‌دهند و آن‌ها را سد راه هوس‌سازی‌های خود می‌دانند. نگارنده نیک می‌داند پیشرفت آدمی و جامعه‌های انسانی البته در گرو همین هوس‌سازی‌هاست که در ذات آدمی نهفته است اما استفاده ناجوانمردانه از آن‌ها را در حالی که می‌دانیم نمی‌توان به آن‌ها رسید نکوهش می‌کنم.

 مسعود پزشکیان و دولت چهاردهم باید از همین روزها بتواند نخست بر هوس‌سازی درون دولت پیروز شود و سپس هوس‌سازی‌های منتقدان را برملا کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها