رفتن به محتوا
کد خبر 636960

زگیل تناسلی مردان را چگونه تشخیص دهیم؟

زگیل تناسلی مردان، معضلی است که این روزها همه از آن وحشت دارند. پس بد نیست اطلاعاتی راجب این بیماری ویروسی بدانید و از علائم زگیل تناسلی مردان اطلاع داشته باشید.

زگیل تناسلی مردان

 

در مواردی که پیرمرد ها دچار زگیل تناسلی می شوند بهتر است از یک پرستار سالمند کمک بگیرید و نگهداری و مراقبت از سالمند خود را به یک پرستار ماهر بسپارید.

زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل تناسلی مردان نوعی عفونت ویروسی است که به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شناخته می‌شود. زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی (STD) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این بیماری باعث ایجاد زائده‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی می‌شود. زگیل تناسلی می‌تواند در مردان در آلت تناسلی، کیسه بیضه، مقعد یا کشاله ران ایجاد شود.

علائم زگیل تناسلی مردان چیست؟

  • برجستگی‌های کوچک و گوشتی که شبیه گل کلم هستند
  • خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی حین رابطه جنسی
  • تغییر در جریان طبیعی ادرار

زگیل تناسلی در پسران جوان و مجرد

اکثر کودکان زمانی که قبل از 15 سالگی واکسینه شوند، تنها به دو دوز واکسن HPV نیاز دارند. برای دریافت واکسن‌های توصیه شده برای فرزندتان می‌توانید از پزشک کودک زمان مناسب برای واکسن کودکان و جوانان را بپرسید. و هرگز معاینه سالانه را فراموش نکنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

در برخی موارد، زگیل تناسلی هیچ علامتی ندارد. به همین دلیل، مهم است که اگر شما یا شریکتان در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستید، از نظر این بیماری معاینه شوید. وجود یک توده یا زائده گوشتی حتی بدون درد در اطراف آلت تناسلی یا مقعد شما و یا خارش یا خونریزی از ناحیه تناسلی یا مقعد می‌تواند نشان دهنده ابتلا به زگیل تناسلی باشد.

زگیل تناسلی در مردان چه شکلی است؟

زگیل تناسلی در آقایان hpv می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود. علائم زگیل تناسلی عبارتند از: تورم‌های کوچک در ناحیه تناسلی که ممکن است به رنگ پوست یا رنگ متفاوت باشد. شکلی شبیه گل کلم که در اثر نزدیکی چند زگیل به هم ایجاد می‌شود. خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی شما.

زگیل تناسلی در مردان

مراجعه به دکتر برای زگیل تناسلی اقایان

اگر احساس می‌کنید که ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. چند نوع پزشک وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند. یکی پزشک عمومی می‌تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد و درمان را تجویز کند یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد. همچنین متخصص پوست پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی تخصص دارد. ولی بهترین گزینه دکتر متخصص اورولوژی است که در سلامت دستگاه ادراری تناسلی مردان و زنان تخصص دارد و می‌تواند زگیل تناسلی را در مردان تشخیص دهد و درمان کند

علت زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی در مردان توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. HPV یک ویروس شایع مقاربتی (STD) است که می‌تواند باعث ایجاد زگیل در نواحی مختلف بدن، از جمله ناحیه تناسلی، شود. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل می‌شود. بیش از 40 گونه از HPV وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد. زگیل تناسلی تقریباً بیشتر موارد از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. حتی اگر زگیل شما خیلی کوچک باشد که دیده نشود، می‌توانید عفونت را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

علت ابتلا به زگیل تناسلی:

  • عدم دریافت واکسن HPV
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا با بیش از یک شریک جنسی.
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر مانند سوزاک یا کلامیدیا.
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید.
  • فعال شدن میل جنسی در سنین پایین.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مانند HIV یا مصرف داروهای خاص.

نحوه ی انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده در حین رابطه جنسی منتقل می‌شود. حتی اگر زگیل را مشاهده نکنید، باز هم می‌توانید ویروس را به دیگران منتقل کنید. HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود معمولاً از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی یا تماس نزدیک جنسی با ناحیه تناسلی گسترش می یابد. حتی اگر زگیل وجود نداشته باشد، HPV ممکن است همچنان در ناحیه تناسلی فعال باشد و به دیگران سرایت کند. همیشه این امکان برای افراد وجود ندارد که بدانند چه زمانی به HPV آلوده شده‌اند.

آزمایش خون HPV برای مردان

در حال حاضر، آزمایش خون برای تشخیص HPV در مردان توصیه نمی‌شود زیرا، آزمایش خون HPV در مردان برای تشخیص زگیل تناسلی دقیق نیست. آزمایش خون HPV نمی‌تواند بین انواع مختلف HPV که برخی از آن‌ها پرخطر و برخی کم‌خطر هستند، تمایز قائل شود و همچنین آزمایش خون HPV اطلاعاتی در مورد اینکه آیا فرد در حال حاضر زگیل تناسلی دارد یا خیر، ارائه نمی‌دهد.

بهتر است به جای آزمایش خون، برای تشخیص HPV در مردان از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

معاینه فیزیکی: پزشک ناحیه تناسلی شما را به دنبال زگیل معاینه می‌کند.

آزمایش: HPV این آزمایش می‌تواند وجود HPV را در سلول‌های پوستی ناحیه تناسلی شما تشخیص دهد. آزمایش HPV را می‌توان از طریق نمونه‌ای از سلول‌های پوستی یا ترشحات آلت تناسلی انجام داد.

درمان زگیل تناسلی مردان

درمان زگیل تناسلی همیشه مورد نیاز نیست. زگیل تناسلی گاهی خود به خود در عرض 6 ماه ناپدید می شوند. ولی اگر دکتر تشخیص دهد حتما باید تحت درمان قرار بگیرید. اگرچه هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد، روش‌هایی برای درمان زگیل تناسلی و از بین بردن زگیل‌ها وجود دارد. انواع مختلفی از درمان‌ها وجود دارد که پزشک ممکن است بسته به تعداد، محل و اندازه زگیل‌ها، برای شما تجویز کند:

کرایوتراپی: در این روش، زگیل‌ها با نیتروژن مایع منجمد می‌شوند. این یک روش رایج است و معمولاً عوارض جانبی کمی دارد.

اسید سالیسیلیک: این دارو روی زگیل‌ها اعمال می‌شود و باعث می‌شود پوست کنده شود. این روش معمولاً برای زگیل‌های کوچک استفاده می‌شود.

اپوئیتاپین: این دارو به داخل زگیل تزریق می‌شود و باعث می‌شود کوچک شود یا از بین برود. این روش ممکن است دردناک باشد و معمولاً برای زگیل‌های بزرگ استفاده می‌شود.

جراحی: در موارد شدید، ممکن است لازم باشد زگیل‌ها با جراحی برداشته شوند. این روش معمولاً به عنوان آخرین راه حل استفاده می‌شود.

ممکن است لازم باشد چندین بار تحت درمان قرار بگیرید تا زگیل‌ها به طور کامل از بین بروند. پس از درمان، مهم است که برای جلوگیری از عود زگیل تناسلی و همچنین جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. این اقدامات احتیاطی شامل موارد زیر است:

از رابطه جنسی خودداری کنید تا زمانی که زگیل‌ها به طور کامل از بین بروند و پوست شما به طور کامل بهبود یابد.

از کاندوم در هر بار رابطه جنسی استفاده کنید، حتی اگر زگیل تناسلی ندارید. کاندوم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به HPV و سایر بیماری‌های مقاربتی کمک کند. به طور مرتب با شریک جنسی خود در مورد HPV صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که از نظر این بیماری معاینه شوند.

به نقل از mayoclinic.org :

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل می‌شود. بیش از 40 گونه از HPV وجود دارد که بر ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد.

زگیل تناسلی تقریباً همیشه از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. حتی اگر زگیل شما خیلی کوچک باشد که دیده نشود، می‌توانید عفونت را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

دارو برای زگیل تناسلی مردان

اگرچه زگیل‌ها اغلب پس از درمان برمی گردند. و هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد. اما داروهایی برای درمان زگیل تناسلی مردان وجود دارد.

ایمیکیمود (Zyclara). به نظر می‌رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می‌کند. تا زمانی که کرم روی پوست شما قرار دارد، تماس جنسی نداشته باشید. ممکن است کاندوم ها و دیافراگم ها را ضعیف کند و پوست همسرتان را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی تغییر رنگ پوست در محل مصرف دارو است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، بدن درد یا درد، سرفه، بثورات و خستگی باشد.

پودوفیلین (Podocon-25) و پودوفیلوکس (Condylox). پودوفیلین یک ماده گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می‌برد. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی این محلول را روی پوست شما باید قرار دهد. پودوفیلوکس حاوی همان ترکیب فعال است، اما می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. هرگز پودوفیلوکس را داخل بدن خود قرار ندهید. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

تری کلرواستیک اسید این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می سوزاند. همچنین می‌تواند زگیل‌های داخل بدن را درمان کند. عوارض جانبی می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

Sinecatechins (Veregen). این پماد می‌تواند زگیل تناسلی روی بدن و زگیل‌های داخل یا اطراف مقعد را درمان کند. عوارض جانبی می‌تواند شامل تغییر رنگ پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

  1. روغن درخت چای

روغن‌های ضروری برای استفاده به عنوان عوامل ضد قارچ و سایر فواید سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. روغن درخت چای یک روغن ضروری است که بر علیه قارچ ها و دیگر موجودات زنده از جمله شپش سر مفید است. برای استفاده، روغن درخت چای را با مخلوط کردن 1 قطره روغن درخت چای با 1 تا 2 قطره روغن حامل مانند بادام یا نارگیل رقیق کنید. یک قطره از روغن رقیق شده را مستقیماً روی زگیل بمالید.

  1. سیر

شواهدی از منبع معتبر 2006 وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از عصاره سیر روی زگیل می‌تواند به پاکسازی آن‌ها کمک کند. با این حال، این تحقیق قدیمی تر است و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، می‌توانید عصاره سیر را بخرید و آن را مستقیماً روی زگیل بمالید. همچنین می‌توانید مقداری گاز را در مخلوطی از سیر و روغن خیس کنید، سپس آن را بمالید و بگذارید روی زگیل‌هایتان بماند.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است به شما در درمان زگیل تناسلی در خانه کمک کند. ممکن است به روشی مشابه داروهای تجویزی که از مواد اسیدی برای از بین بردن ویروس استفاده می‌کنند، عمل کند. با این حال، تحقیقات اثربخشی سرکه سیب را بر روی زگیل تناسلی بررسی نکرده‌اند، بنابراین مطالعاتی در این زمینه لازم است. اگر مایل هستید، می‌توانید یک پنبه، یا تکه گاز را در سرکه سیب آغشته کنید و روی زگیل بمالید.

برای پیشگیری و مراقبت از کودک و سالمند خود در منزل بهتر است از یک شرکت پرستاری کمک بگیرید تا با اعزام یک فرد ماهر و حرفه‌ای برای نگهداری از عزیزانتان شما را همراهی کنند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

واکسن HPV بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی است. واکسن HPV را می‌توان به پسران و دختران در سنین 11 تا 12 سالگی تزریق کرد.

رابطه جنسی ایمن: استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی کمک کند.

واکسن HPV برای مردان

واکسن HPV به صورت تزریقی به بازوی شما زده می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که قبل از 26 سالگی واکسن گارداسیل را زده باشید، ولی تا 45 سالگی هم می‌توانید این واکسن را بزنید. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند افراد مبتلا به HIV/AIDS یا افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی یا پیوند عضو قرار گرفته‌اند هم حتما باید این واکسن را زده باشند. همچنین مردانی که با سایر مردان رابطه جنسی دارند هم توصیه می‌شود این واکسن را هرچه سریعتر بزنند.

نظرات کاربران
  • Milad
     - ۳ ماه پیش

    سلام وقت بخیر زگیل تناسلی آقایان ممکنه اصلا مشخص نباشه ولی اون ویروسش میتونه خیلی راحت منتقل بشه

  • Sia
     - ۳ ماه پیش

    بعضی مواقع زگیل تناسلی نشونه ای نداره اون‌ موقع از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

  • سمیرا
     - ۴ ماه پیش

    زگیل تناسلی مردان تشخیص دادنش بعضی وقتا خیلی سخته پیشنهاد میشه حتما واکسن HPV برای مردان زده بشه

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها