رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 637021

اگردولت موفق بود چرا جلیلی رای نیاورد

ساعت 24 -اسب زین شده، کلیدواژه‌ایست که تندروها سعی در جا انداختن آن دارند. این خط، ادامه همان سیاست دستاوردسازی برای دولت سیزدهم است که به صورت پرقدرت و یک‌طرفه‌ای طی سه سال گذشته پیگیری می‌شد. حالا در شرایطی که به خاطر شرایط ویژه‌ای به پایان می‌رسد، تندروها و رسانه‌های نزدیک به جریان حاکم این خط را دنبال می‌کنند که آن‌ها وضعیت را بدون مشکل و با رفع تمام موانع تحویل دولت چهاردهم می‌دهند.

تلاش جریان تندرو این است که با این فرار رو به جلو، توقعات را از دولت بالا ببرند تا زمینه برای سنگ‌اندازی‌های بعدی فراهم باشد. مطلوب بودن دولت سیزدهم برای آن‌ها و نحوه درگذشت رئیس‌جمهور، این امکان را برای آن‌ها فراهم کرد که پشت این حادثه پنهان شوند. پزشکیان در ایام تبلیغات با صراحت و صداقت اعلام کرد که نمی‌تواند معجزه کند اما تندروها، قصد دارند این توقع را ایجاد کنند. انتخاب اعضای انتصابی هیئت دولت و وزرای پیشنهادی به مجلس، در حال حاضر دارای اولویت است. گفته می‌شود که به دستور رئیس‌جمهور منتخب، کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری تشکیل شده و این کمیته‌ها براساس آئین‌نامه‌ای که دیروز منتشر شد، تا امروز بیستم تیرماه اعضای خود را به پزشکیان معرفی می‌کنند. وظیفه این کمیته‌ها، معرفی نامزدها برای جایگاه‌های مختلف هیئت دولت است. ترکیب اعضای این کمیته‌ها به این شرح است: دو نخبه دانشگاهی و دو نخبه تخصصی غیردانشگاهی، یک نفر از جبهه اصلاحات، دو نفر از تشکل‎‌های تخصصی، نظام‌های صنفی یا سازمان‌های مردم نهاد، یک نماینده بخش خصوصی مرتبط به پیشنهاد اتاق بازرگانی، یک نفر از وزرای ادوار به پیشنهاد مجمع وزرای ادوار، دو نفر از اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها با هماهنگی رئیس ستاد مرکزی و یک نفر از بانوان و اقوام یا اقلیت‌ها. روز ۲۱ تیرماه جلسه اعضای کمیته‌ها با حضور پزشکیان برگزار خواهد شد. هر کمیته برای سمت‌های موجود در دولت، ۳ تا ۵ نامزد معرفی می‌کند که باید این شرایط را داشته باشند: دست‌کم ۶۰ درصد نامزدها‌ی پیشنهادی هر کمیته زیر ۵۰ سال باشند، سابقه وزارت نداشته، از دستگاه ذیربط یا استانداران باشند. حداقل ۲۰ درصد از نامزدهای پیشنهادی هر کمیته از بانوان یا اقلیت‌ها باشند. در این میان، شایعاتی مبنی بر اینکه ظریف به‌عنوان معاون اول انتخاب خواهد شد، مطرح شده بود که او اعلام کرد این پست را نمی‌پذیرد. روزهای شلوغ دفتر پزشکیان و هشدار به رادان

دیدارهای مقامات مختلف کشور با رئیس‌جمهور منتخب به صورت فشرده و روزانه برگزار می‌شود. زبان بدن پزشکیان در مواجهه با چهره‌های مختلف نیز مورد توجه قرار گرفت. پرانعکاس‌ترین دیدار پزشکیان در روز گذشته، حضور سردار رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در دفتر او بود. معصومه ابتکار با انتشار عکسی از این دیدار، نوشت: «رئیس‌جمهور منتخب خطاب به فرمانده انتظامی رادان: به دنبال کرامت بانوان باشید، اجازه نمی‌دهم کسی مزاحمت ایجاد کند. تاکید دکتر پزشکیان بر حفظ حقوق اجتماعی و احترام به کرامت مردم در دیدار با سردار رادان.» این پست ابتکار حذف شد. اسب زین‌شده کیهان تیترِ یکِ دیروز کیهان، این بود: «اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم». و در ادامه آن گزارشی بود که سرویس‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این روزنامه تهیه کرده‌ بودند. در این گزارش به وضع مطلوب همه حوزه‌ها اشاره شده بود. ساختار گزارش به این صورت بسته شده است: خرابکاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم، معجزه دولت سیزدهم. گزارش مذکور اما و اگرهای زیادی دارد. مثلاً فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت ذکر شده، اما از نحوه فروش آن، تاثیر جنگ اوکراین بر بازار انرژی، نادیده گرفتن تحریم‌ها و مذاکرات محرمانه و مستقیم با آمریکا در عمان در این گزارش خبری نیست. اگر در متن این گزارش جست‌وجو کنید، از این گزاره‌ها فراوان است. محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی به خبرنگار «هم‌میهن» گفت: «هدف از مطرح کردن گزاره اسب زین‌شده، پوشاندن اتفاقاتی است که در کشور افتاده و می‌توانیم آن را نوعی فرار رو به جلو بدانیم. می‌خواهند از کارنامه ضعیف دولت سیزدهم فرار کنند. باید بپذیریم که دولت سیزدهم، کارنامه موفقی ندارد. اما قصد تندروها این است که هر چه بعد از این اتفاق افتاد، به حساب آن‌ها گذاشته شود. دولت سیزدهم به نسبت وعده‌هایی که داد، در تحقق آن‌ها موفق نبود. قرار بود تورم در این مدت نصف و سپس تک‌رقمی‌شود. سالانه یک میلیون شغل ایجاد و یک میلیون مسکن ساخته شود. به دلیل این کارنامه، دوستان در حال تلاش برای دستاوردسازی و فرار از واقعیت‌ها هستند. سعی می‌کنند مسائلی را در کارنامه‌شان قرار دهند، که وجود خارجی ندارد. به نظرم نیازمند این هستیم که تمام این اطلاعات و شاخص‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی دولت، توسط کارشناسان و رسانه‌های مستقل بررسی، راستی‌آزمایی و برای افکار عمومی منتشر شود. این ناتوانی باید نشان داده شود. »

روزنامه هم میهن

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها