رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 637030

آقای جلیلی حزب تاسیس کن نه ماجراجویی

نگارنده از سال 1368 تا امروز انتخابات ریاست‌جمهوری را از نزدیک پیگیری کرده و به ویژه مقوله واکنش بازندگان در نتخابات را زیر ذره‌بین قرار داده است.رفتار مدنی و جوانمردانه علی‌اکبر ناطق نوری در سال 1376 که با سرعت و دقت به برنده انتخابات یعنی سیدمحمد خاتمی تبریک گفت در یاد علاقه‌مندان به سیاست داخلی می‌ماند.

تجربه انتخابات دوره‌های نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم نیز نشان می‌دهد کسانی که نتوانستند به میزان کافی رای واجدان را به دست آورند مدتی را در سکوت و سکون و بررسی دلایل و چرایی شکست پشت‌سر گذاشته و برخی برای همیشه از انتخابات چشم‌پوشی کرده و باوجود دعوت نخبگان حاضر نشدند به مبارزه برگردند. اما سعید جلیلی کاندیدایی که در تیرماه امسال دو بار از مسعود پزشکیان شکست خورد و پیش از آن نیز به حسن روحانی باخته بود در واکنش بهت‌برانگیز خود به پیامدهای نتایج آرا به خود حق داده است صریح و بدون تعارف به دولت آتی به ریاست مسعود پزشکیان هشدار دهد که هر جا کجی و کاستی ببیند مسائل را باز خواهد کرد و… درباره سخنان سعید جلیلی چند نکته را یادآور می‌شوم:

1- وی می‌گوید می‌خواهد تمام هواداران خود را که حدود 14میلیون نفر هستند در سراسر کشور در صحنه نگه دارد و داستان مشارکت در مسائل کشور از سوی مردم را عینیت بخشد. پرسش این است که آیا این 14میلیون دارنده حق رای که نام او را در برگه رای نوشته‌اند تنها و تنها به جلیلی رای ‌داده‌اند یا اینکه رای سلبی داده و خواسته‌اند رقیب او برنده نشود. به نظر می‌رسد این داوری عجیب آقای جلیلی را باید واکاوی کرد و در این‌باره یک نظرسنجی علمی- کارشناسی مستقل انجام داد تا معلوم شود چند نفر حاضرند زیر پرچم او گرد آیند و کاری کنند که یک حزب تمام‌عیار انجام می‌دهد. به نظر نمی‌رسد که نتایج نظرسنجی چیزی باشد که در ذهن آقای جلیلی است.

2- آقای جلیلی اگر قصد دارد در سراسر کشور بسیج سیاسی راه‌اندازد و رای‌دهندگان را در صحنه نگه دارد نیازمند یک حزب سراسری بزرگ است. او باید این کار را انجام داده و حزبی تاسیس کند که در همه استان‌ها و در همه شهرستان‌ها فعال باشد. تامین کادرهای حزبی و نیز هزینه‌های تاسیس حزب که میلیاردها تومان سرمایه لازم دارد یا باید از طریق اعضای حزب تامین شود یا از منابع مالی بزرگ‌تر داخلی. در صورتی که جلیلی تشخیص دهد حزب درست کند باید به طور شفاف بگوید تامین‌کنندگان منابع مالی او چه گروهی هستند و از کدام محل می‌خواهد منابع مالی تامین کند. شفافیت در این مسیر عین صواب و عین الزام است.

3- آقای جلیلی نباید از هزاران میلیارد تومان سرمایه که از بیت‌المال تامین شده استفاده کرده و رای شهروندان را که در یک مقوله خاص می‌گنجد تصاحب کند و برای خود تبلیغ تازه به راه بیندازد. آقای جلیلی باید توجه کند که برای مشهور شدن در سراسر کشور چندین‌بار و هر بار ساعت‌ها از امکانات شهروندان در بخش‌های گوناگون استفاده کرده است و این کار درستی نیست که حالا بخواهد از این داستان برای موج‌سواری حزبی ناشناس استفاده کند. نکته آخر اینکه کاش آقای جلیلی به جای تهییج افکار عمومی هوادارانش یک گروه ویژه و متعهد تشکیل می‌داد و دلایل شکستش در این انتخابات و در انتخابات قبلی را بررسی می‌کرد و صادقانه با مردم در میان می‌گذاشت.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها