رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 637277

معیارهای همکاری در دولت پزشکیان به نقل از ظریف

ساعت 24 - محمدجواد ظریف گفت برای بررسی گزینه‌هایی که برای وزارت در دولت مسعود پزشکیان پیشنهاد شده‌اند، کمیته‌هایی تشکیل شده است و جزئیاتی را درباره ترکیب این کمیته‌ها اعلام کرد. او بار دیگر هر گونه گمانه زنی درباره ترکیب کابینه آقای پزشکیان را «خبرسازی» خواند.

ظریف در ویدئویی که امروز (یکشنبه ۲۴ تیر) در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد گفت «شورای راهبری دوره انتقال» یک «بازوی مشورتی» برای مسعود پزشکیان است که «بلافاصله» پس اعلام پیروزی او تشکیل شده است و مرتب جلسه دارد. ظریف که ریاست این شورا را به عهده دارد گفت که درباره ترکیب کابینه مسعود پزشکیان نظر انجمن‌های علمی و صنفی، احزاب و شخصیت‌ها و حتی «احزاب مخالف» و «رقبای انتخاباتی» آقای پزشکیان هم پرسیده شده است. او گفت برای بررسی پیشنهادها، «کمیته‌های کارشناسی» تشکیل شده که هر کمیته دست‌کم ۱۲ متخصص از گرایش‌های گوناگون سیاسی و صنفی دارد و در مجموع ۴۵۰ نفر در حال «ارزیابی پیشنهادهای دریافتی» برای ترکیب هیئت دولت هستند. او درباره ترکیب کمیته‌ها گفت در هر کمیته «دو نخبه دانشگاهی و دو نخبه متخصص غیردانشگاهی»، یک نفر از «جبهه اصلاحات» و از سایر احزاب، دو نفر از «تشکل‌های تخصصی و نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردمی و یک نماینده از بخش خصوصی» حضور دارند. این در حالیست که احزاب و تشکل‌های صنفی در ایران درعمل امکان فعالیت ندارند. ظریف تاکید کرد «لااقل» یک زن در همه کمیته‌ها حضور دارد و یک نفر از «اقوام و اقلیت‌های مذهبی» هم در تک‌تک کمیته‌ها حضورخواهند داشت.وزیر خارجه پیشین گفت که همه دبیران این کمیته‌ها از «جوانان زیر ۴۰ سال و عموما زیر ۳۰ سال» انتخاب شده‌اند.

ظریف پیشتر گفته بود که به درخواست «جوانان عضو ستاد پزشکیان، ۵ نفر از اعضای ستاد او به عنوان دبیران کمیته‌ها» انتخاب شدند. او همچنین گفت که قرار است که «۶۰ درصد» افرادی که کمیته‌ها به آقای پزشکیان پیشنهاد می‌کنند سن‌شان کمتر از ۵۵ سال باشد و همچنین «۶۰ درصد» هم کسانی باشند که برای اولین بار عضو کابینه می‌شوند. «تخصص گرایی و شایسته سالاری» و «مقاومت، انعطاف و تعامل خارجی» هم به گفته اقای ظریف از شاخص‌های نامزدهایی خواهد بود که پیشنهاد می‌شوند. وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان باید از مجلسی رای اعتماد بگیرند که چندان با او همسو نیست و آقای ظریف پیش‌تر گفته بود که وزیر شدن خودش با مجلس فعلی ممکن نیست.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها