رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 637613

دبیر شورای امنیت ملی چه کسی خواهد بود

ساعت 24 - ز زمان پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات با وعده بازگشت به میز مذاکره و تلاش برای احیای برجام، این دغدغه به وجود آمده است که با توجه به جایگاه مهم دبیری شورای عالی امنیت ملی و همچنین سابقه تاریخی سنگ‌اندازی‌های صورت‌گرفته در مسیر تحقق منافع ملی در این جایگاه، رئیس‌جمهور منتخب چه کسی را راهی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خواهد کرد.

به گفته محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، اسامی پیشنهادی کابینه روز سوم مردادماه مشخص و به رئیس‌جمهور معرفی خواهند شد.

تا امروز از علی لاریجانی، دبیر پیشین شعام به‌عنوان نزدیکترین گزینه برای تصدی این جایگاه نام برده می‌شود تا جایی که برخی رسانه‌ها حضور پزشکیان و لاریجانی در یکی از مراسم‌های محرم در امامزاده صالح تهران را به عنوان اعلام غیررسمی این خبر تعبیر کردند. علی لاریجانی که ردصلاحیت دوباره او برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری موجب تعجب شد، دکترای فلسفه از دانشگاه تهران دارد و هم‌اکنون مشاور مقام معظم رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لاریجانی پیش‌تر نیز در سال ۱۳۸۴ کاندیدای ریاست‌جمهوری بود که شکست خورد. او از سال ۸۷ تا ۹۹ به مدت ۱۲ سال رئیس مجلس شورای اسلامی بود. اشراف لاریجانی به موضوعات ملی و همچنین تدبیر او که در طول سال‌های ریاست مجلس به خوبی قابل تایید است می‌تواند او را به‌عنوان بهترین گزینه دبیری شعام مطرح کند.

سیاستمدار بعدی که نام او نیز به‌صورت جسته و گریخته به عنوان کاندیدای دبیری شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود حسین دهقان است. دهقان هرچند در اظهارنظری در خصوص حضورش در کابینه چهاردهم گفت:«در بنیاد مستضعفان دغدغه‌هایی دارم و کارهای برجای مانده‌ای در بنیاد وجود دارد که باید برای آن تصمیم‌گیری شود و به اجرا برسند» اما ممکن است در صورت آنکه نخستین گزینه یعنی علی لاریجانی، به هر علتی نتواند به کمک دولت پزشکیان بیاید، به خواست احتمالی پزشکیان جواب مثبت دهد.

دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی است و سابقه حضور در دولت اول حسن روحانی به‌عنوان وزیر دفاع و رئیس بنیاد شهید در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد را دارد. دهقان برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری نیز ثبت‌نام کرد، ولی یک شب مانده به اعلام فهرست نهایی از سوی شورای نگهبان، به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد.

او چندی‌پیش در گفت‌وگو با روزنامه خراسان گفته بود روحانی علاقه داشته در دولت دومش او را به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کند. دهقان گفته بود: «در دولت دوم، روحانی علاقه داشت من در حوزه دیگری کار کنم که آن حوزه طبیعی بود با مشکلاتی مواجه می‌شد و به ایشان هم گفته شد این اتفاق نیفتد». او در پاسخ به این پرسش که آیا حوزه‌ مدنظر روحانی، دبیری شورای عالی امنیت ملی بوده، گفته بود: «بله چنین بحثی مطرح شد».

حضور پررنگ مصطفی پورمحمدی در مناظره‌های انتخاباتی و اعلام نظراتش پیرامون برجام و FATF و تاختنش به سعید جلیلی که وی او را یکی از موانع عدم تحقق منافع ملی در این دو حوزه می‌دانست نیز موجب شد تا نام وزیر پیشین کشور و دادگستری نیز به عنوان شخصی که می‌تواند به دولت چهاردهم در حوزه‌های فوق یاری برساند، مطرح شود. در همین راستا نیز او می‌تواند یکی از گزینه‌های دبیری شعام باشد.

هم میهن

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها