رفتن به محتوا
کد خبر 637618

آقای پزشکیان حواستان جمع باشد

ساعت 24 - دقت در رخدادها، روندها، گفتارها و رفتارهای سیاستمداران در این روزها نشان می‌دهد رییس‌جمهور منتخب شهروندان ایرانی در بدترین وضعیت قرار دارد. یکی از بدشانسی‌های پزشکیان که البته خودش در دامن زدن به آن نقش دارد این است که مخالفان وی علاقه‌مند شده‌اند در دولت چهاردهم حضور داشته باشند.

در سپهر سیاست ایران انگار هیچ مرزی برای اخلاق سیاسی و نیز رفتاری در شان سیاستمداران پدیدار نشده است. به این معنی که منتقدان یک جریان سیاسی که در همه سال‌های سپری شده برای فرد و جریان رقیب دردسرهای پرشمار در بالاترین سطح فراهم کرده و راه‌ها را مین‌گذاری کرده است حالا نمی‌خواهد مدارا کند و به جای مخالفت شدید و ابراز علاقه برای حضور در کابینه به فکر آماده‌سازی در نبرد آتی باشد. این هم از شگفتی‌های سیاست‌ورزی در ایران است که پیروز و شکست خورده انتخابات می‌خواهند دست‌به‌دست هم دهند. اگر چنین رخدادی از ذهن به عمل در آید اندک اعتماد شهروندان به مقوله سیاست نیز زائل خواهد شد. این معنی ندارد که در جریان سیاسی مختلف که پس از جنگ در نبردی بدون ترحم همدیگر را زده و زخمی کرده‌اند، حالا و بدون اینکه بر سر مبانی و اصول و ارزش‌ها به تفاهم برسند بخواهند دست در دست هم دهند.

پیش از این و در نوشته‌ای مشروح‌تر از این نوشته تاکید کردیم آقای پزشکیان نباید بترسد و از سر ترس تصمیم‌های شگفت‌انگیز بگیرد و حرف‌هایی بزند که شرایط را بدتر کند. به طور مثال وقتی آقای پزشکیان با صراحت و با تکرار می‌گوید که از کاندیداهای بازنده درخواست کرده است برای کابینه نیروهای خود را معرفی کنند قصدش چیست؟

اگر آن‌ها کاندیدای خود برای تصدی مناصب سیاسی و اقتصادی را معرفی کردند و رییس دولت آن‌ها را در چینش کابینه به کار گرفت با عدم انسجام دولت چهاردهم چه خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد رییس دولت باید با شجاعت و شهامت بیشتری درباره کابینه چهاردهم اعمال‌نظر و از گسست‌ها جلوگیری کند.

دولت چهاردهم دنیایی پر گره پیش‌رو دارد که در همه ابعاد زندگی ایرانیان به وضوح دیده می‌شود و باید آن‌ها را باز کند و این بدون یک دولت نیرومند متحد ممکن نیست. اگر آقایان قالیباف و جلیلی از سوی شهروندان با اقبال روبه‌رو نشدند معنایش این است که برنامه‌های آن‌ها را برای عبور دادن ایران از بحران قبول نداشته‌اند.

رییس دولت از تجربه‌های روسای‌جمهور پیشین جز احمدی‌نژاد می‌تواند و باید استفاده کند و هراس به خود راه ندهد که حالا اگر روحانی و خاتمی را برای مشورت بخواهیم چه و چه می‌شود. مسائل کشور به‌اندازه‌ای جدی هستند که جز با استفاده از نیروهای ورزیده و کارآزموده در بالاترین سطح نمی‌شود آن‌ها را حل کرد. مگر اصولگرایان بارها و بارها نمی‌گفتند دولت با دولت تفاوت دارد و اصرار داشته و دارند که دولت سیزدهم کارآمد بود و… چرا حالا باید دولت چهاردهم را تبدیل به شرکت سهامی نامتحد کنیم. شهروندان ایرانی به آقای پزشکیان رای داده‌اند که کارهای نو، شجاعانه و آینده‌نگرانه کند و روزهای بد را به تاریخ بسپارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها