رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 637918

نگرانی ها از تشکیل دولت ائتلاف ملی

ساعت 24 - محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقال تاکید کرده است که پزشکیان به جای دولت «ائتلافی»، یک دولت «وحدت ملی»، تشکیل می‌دهد.

با این حال پیشینه تبلیغات انتخاباتی مسعود پزشکیان در برنامه‌ها و میزگردهای تلویزیونی، اظهارات برپایه وفاق و تفاهم او و تنوع افراد از طیف‌های گوناگون در کمیته‌های پیشنهاد وزرا، این شائبه را نزد عده‌ای پیش آورده که قصد او تشکیل یک دولت ائتلافی است. حالا هم که فهرست‌های نیمه‌رسمی نامزدهای نهایی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های ریاست‌جمهوری که حاصل کار شورای راهبری‌اند، می‌رسد؛ بر نگرانی این عده دامن می‌زند. پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی، در برنامه‌ تلویزیونی میزگرد اقتصادی، دو اقتصاددان از منتهی‌الیه طیف‌های راست و چپ، همراه خود برده بود تا یکی نماینده‌ اقتصاد بازار و دیگری نماینده‌ی اقتصاد رفاه، یعنی اقتصاد نهادگرای قائل به دخالت دولت باشد و این چنین، جامع بودن نگاهش را به اقتصاد بنمایاند.

مشابه همین را در میزگرد فرهنگی هم دیدیم: جایی که سیدمحمد بهشتی را، به عنوان یکی از نمادهای دهه‌ بسته‌ی شصت و دوران دیکتاتوری خیرخواه فرهنگی، همراه محمد فاضلی آورد که منتقد جدی همان نوع سیاست‌هاست.

در میزگرد سیاسی، نیز محمدجواد ظریفی را که برچسب غرب‌گرایی به پیشانی‌اش چسبانده‌اند، همراه با سفیر سابق ایران در روسیه به همراه داشت تا این هم نمایشی از تعادل در نگاه به شرق و غرب در سیاست خارجی مقبولش باشد. کانال «جامعه‌نو»، با ابراز نگرانی از تشکیل دولت ائتلافی، وضعیت دولت روحانی را در این مورد شاهد مثال می‌آورد و با توصیف آن به «شترگاوپلنگ»، می‌نویسد: «مثلا نام هر مکتب و گرایش اقتصادی را که می‌بردید، یک نفر در آن هیات دولت پیدا می‌شد که مدعی پیروی از آن باشد. یک جلد کتاب تاریخ عقاید اقتصادی آنجا جمع بودند. نتیجه‌اش؟ احیای معاونت اقتصادی و خلق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم نتوانست مانع از آن شود که مثلا طرح تحول سلامت به سبب تامین نشدن منابعش شکست نخورد یا باعث شود طرح مسکن ملی عملی بشود یا حتی طیب‌نیا و نوبخت را آشتی دهد تا اولی به قهر از دولت نرود. یکی منقبض می‌کرد و دیگری دنبال انبساط بود!» در ادامه این مطلب آمده است: «جای تضارب آرا و مناظره‌ی میان ایده‌پردازها، جلسه هیات دولت نیست؛ اتاق گروه مشاوران مستقلی است که کمترین طمع جاه و جای را دارند و دغدغه‌شان هم گرفتن رای اعتماد و بعد هم سروکله‌زدن با نماینده‌های مجلس و غیرنماینده‌های مسلح برای ماندن در اتاقی در بالاترین طبقه‌ی ساختمان وزارتخانه نیست؛ همانچه که باعث خم‌شدن مکرر برنامه‌ها و جر زدن در اجرایشان می‌شود. انتخابات گذشت؛ وقت اضافه کردن تمام شده و حالا وقت حذف رسیده است؛ حذف هرچه خلاف برنامه است. هیات دولت کارهایی خیلی بیشتر از گرفتن عکس یادگاری دارد؛ لازم نیست همه تویش باشند. »

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که هفته گذشته مهمان «کافه خبر» خبرآنلاین بود، اصطلاح «دولت مونتاژی» را برای دولت ائتلافی به کار برد و گفت: «دولت ملی به مفهومی است که در شان ملت ایران به لحاظ سطح کارآمدی و تجربه‌اش باشد. ولی این که چند اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالی را با هم مونتاژ کنید، دولت خوبی نمی‌شود. دولت علاوه بر این که اجزایش مهم است، ترکیب و کلیت آن هم مهم است.» با اینکه ظریف تاکید کرده است پزشکیان به جای دولت «ائتلافی»، یک دولت «وحدت ملی»، تشکیل می‌دهد؛ پیشینه تبلیغات انتخاباتی پزشکیان در برنامه‌ها و میزگردهای تلویزیونی، اظهارات برپایه وفاق و تفاهم او و تنوع افراد از طیف‌های گوناگون در کمیته‌های پیشنهاد وزرا، این شائبه را نزد عده‌ای پیش آورده که قصد او تشکیل یک دولت ائتلافی است. روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها