رفتن به محتوا
کد خبر 638000

لیست تجهیزات الکتریکی (سیم برق، فیوز مینیاتوری، کنتاکتور) + قیمت

تجهیزات الکتریکی یکی از نیاز‌های اساسی در پروژ‌های ساختمانی به شمار می‌رود.

لیست کامل تجهیزات الکتریکی

از بین این تجهیزات سیم برق، فیوز مینیاتوری، کنتاکتور نیز از نیاز‌های اساسی محسوب می‌شود و مسئولان تهیه این اقلام در پروژه‌های ساختمانی همواره به‌دنبال طریقی هستند تا محصولات را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت تهیه کنند.

یکی از بهترین برند‌هایی که در زمینه تولید چنین محصولات مشغول به فعالیت است اشنایدر و هیوندای بوده که در ایران نیز شناخته می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا لیست قیمت را بررسی کنیم و در پایان به شما بگوییم که بهترین راه برای خرید‌شان چیست.

تجهیزات الکتریکی چیست؟

تجهیزات الکتریکی به عنوان قطعات و ابزاری شناخته می‌شوند که در وسیله‌های برقی کاربرد دارند. مثل سیم و کابل، قطع کننده‌های مدار، کلید، تابلوهای توزیع، ترانسفورماتور، کنتور و... حال هر کدام از این تجهیزات نیز خود به تنهایی به دسته‌بندی‌های دیگری تقسیم شده و هر کدام ممکن است کاربردهای کاملاً متفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

برای شناخت بهتر و کامل تر مدار الکتریکی بهتر است ابتدا با مدار کنترل تجهیزات الکتریکی آشنا شوید:

هر مدار کنترل که در تجهیزات الکتریکی مدرن موجود است از سه بخش مجزا تشکیل شده که عبارت‌اند از:

  • ورودی: شامل حسگرهای مکانیکی و الکتریکی که اطلاعات را از فضای بیرون دریافت و به جریان و ولتاژ تبدیل می‌کنند. (مبدل‌های انرژی)
  • پردازنده سیگنال: پردازش، تبدیل و تفسیر سیگنال‌های ورودی
  • خروجی: تبدیل جریان‌ها یا سیگنال‌های ورودی به شکل مناسب برای خروج

حالا اجازه دهید تا انواع پرکاربرد تجهیزات الکتریکی را به شما معرفی کرده و به شرح آن بپردازیم.

سیم و کابل

مگر می‌شود صحبت از تجهیزات الکتریکی باشد و نامی از سیم و کابل برده نشود؟ سیم و کابل به عنوان یک هادی جریان برق جهت انتقال انرژی الکتریکی بین تجهیزات مختلف یک وسیله برقی کاربرد دارد.

قیمت سیم برق

  1. سیم: متشکل از دو لایه عایق و هادی، قابل استفاده برای برقراری ارتباط بین اجزای داخل تابلو برق
  2. کابل: متشکل از یک یا چند هادی عایق شده نسبت به هم و محیط اطراف، دارای چند لایه شامل‌هادی، روکش، عایق، شیلد و آرمور، قابل استفاده برای انتقال جریان و توان، قابل استفاده به عنوان‌هادی حفاظتی جهت بازگشت جریان خطا

سیم و کابل نیز درست مانند بسیاری از تجهیزات الکتریکی دیگر انواع مختلفی دارند. به همین جهت قیمت سیم برق و کابل برق، متناسب با نوع، اندازه و کاربردشان تعیین خواهد شد. با این وجود برای اینکه خریدی مقرون به صرفه و باکیفیت داشته باشید.

کنتاکتور

یکی از مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی، کنتاکتور (Contactor) است. این وسیله یک کلید مغناطیسی قابل کنترل بوده که بیشتر برای قطع و وصل کردن الکتروموتورها استفاده می‌شود. البته با یک کنتاکتور می‌توان ابزارهایی مثل المنت، ترانس و... را هم وارد مدار کرد. از کنتاکتورها می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعات تابلوهای برق نیز یاد کرد.

قیمت کنتاکتور هیوندای

اگر قصد دارید ماشین آلات برقی خود را از راه دور کنترل کنید، یک کنتاکتور می‌تواند به شما کمک کند. مهم‌ترین مزایای این وسیله عبارت‌اند از:

  • کنترل چند محل مختلف از راه دور
  • قابلیت طراحی شخصی‌سازی شده
  • امنیت، طول عمر و قدرت بیشتر نسبت به کلیدهای دستی
  • سرعت بالا در قطع و وصل کردن
  • قابل استفاده در سیستم‌های نورپردازی و کمک به صرفه‌جویی در مصرف برق
  • قابل استفاده در خودروها، سیستم‌های تهویه هوا و...

اگر به چنین وسیله‌ای با این مزایای کاربردی نیاز دارید، قیمت کنتاکتور هیوندای (Contactor) نسبتاً مناسب بوده و می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

انواع فیوز

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد الکتریکی، فیوز است. این وسیله به شکل سری در مدار قرار گرفته و وظیفه جلوگیری از اضافه جریان را بر عهده دارد. دقت کرده‌اید که وقتی برق خانه می‌رود می‌گوییم "احتمالا فیوز پریده"؟! این اصطلاح دقیقاً به کاربرد این ابزار اشاره دارد. یعنی مصرف برق و جریان استفاده شده آن‌قدر زیاد شده که جریان برق از طریق فیوز قطع شده است.

ساختار فیوزها بسیار ساده است. این تجهیزات از سه بخش بدنه، ترمینال و سیم ذوب شده تشکیل می‌شود. فیوز را باید به شکل سری، جایی بین بار و منبع قرار بدهیم. بعد وقتی به هر دلیلی جریان ردشده از مدار زیاد شود، گرما ایجاد شده و این گرما باعث ذوب شدن سیم فیوز می‌شود. این گونه می‌شود که مدار و جریان برق نیز قطع خواهد شد.

انواع فیوز عبارت‌اند از:

  • فیوز فشنگی
  • فیوز مینیاتوری
  • فیوز شیشه‌ای
  • فیوز کاردی
  • فیوز سیلندری

قیمت فیوز مینیاتوری، فشنگی، شیشه‌ای و... نیز متناسب با کاربردی که دارند متفاوت خواهد بود. اما اگر از جایی مطمئن و معتبر تهیه کنید، می‌توانید کیفیتی بالا را با قیمتی مناسب به دست آورید.

انواع رله

رله‌ها تجهیزات کم‌حجم، کوچک و ارزانی هستند که در چراغ سیگنال، آلارم‌های صوتی به طور کلی تجهیزاتی با توان کم کاربرد دارند. استفاده از رله در مدارهای رله تکنیک یا فرمان، کنترل on/off و مدارهای PLC رایج است. رله‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که عبارت‌اند از:

  • رله EMR
  • رله SSR

کلید برق

دیگر احتمالا همه شما می‌دانید که کلید برق نیز به عنوان یکی از تجهیزات الکتریکی در صنعت برق کاربرد دارد. کلیدهای دستی وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق و مدارهای الکتریکی را بر عهده داشته و به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: کلید دستی و کلید مغناطیسی. کلیدهای مغناطیسی شامل رله‌ها و کنتاکتورها هستند که در بخش‌های قبل معرفی شدند. حال نوبت کلیدهای دستی است. انواع کلیدهای دستی عبارت‌اند از:

  • کلید شستی یا پوش باتن: کلید برق لحظه‌ای، فعال شدن با فشار
  • کلید تیغه‌ای: کلید برق دائم، دارای یک اهرم که با قرارگیری در فک (شکاف) فعال می‌شود.
  • کلید گردان: کلید برق دائم، با چرخاندن آن در زوایای مختلف می‌توان انرژی الکتریکی را در اندازه‌های مختلف تنظیم کرد

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری یا MCB، یک کلید الکتریکی بوده که عملکردی خودکار دارد. وظیفه این کلیدها محافظت دستگاه یا سیستم در برابر اضافه جریان (اضافه بار یا اتصال کوتاه) است. عملکرد آن نیز به گونه‌ای است که اگر مقدار جریان برق از یک حد مجازی بیشتر شود، کلید مینیاتوری اتصال الکتریکی را قطع و مدار را خاموش خواهد کرد. سرعت عملکرد این قطعه بسیار بالا بوده و حساسیت بسیار بالایی به جریان بیش از حد برق دارد. قیمت کلید مینیاتوری نیز متناسب با نوع آن، میزان ولتاژ، عملکرد و تیپ ولتاژی که دارد تعیین خواهد شد.

ممکن است بگویید عملکرد کلید مینیاتوری شبیه به عملکرد فیوز است. بله درست می‌گویید؛ اما تفاوت‌های جزئی با هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کلید مینیاتوری پس از هر عملیات قابل تنظیم و استفاده مجدد است؛ اما فیوزها پس از هر عملیات باید تعویض شوند.
  • کلید مینیاتوری قابل تنظیم در سطوح مختلف جریان بوده؛ اما فیوزها رتبه ثابتی دارند.
  • عملکرد و واکنش کلید مینیاتوری خیلی سریع‌تری از فیوز است.
  • حساسیت کلید مینیاتوری به اضافه جریان خیلی بیشتر از فیوز است.

انواع اینورتر

اینورترها ابزاری هستند که وظیفه تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب را بر عهده دارند. معمولاً وقتی به یک وسیله که با جریان متناوب (AC) کار می‌کند نیاز داریم و فقط منابعی با جریان مستقیم (DC) مثل باتری، پنل‌های خورشیدی و... در دسترس هستند، باید به سراغ اینورتر برویم. علاوه بر این کاربرد دیگر این تجهیزات این است که ولتاژ و فرکانس خروجی جریان متناوب را مطابق با نیازهای بار تغییر می‌دهد.

کاربرد اینورترها در برق پشتیبان، وسایل صنعتی، وسایل نقلیه الکتریکی و... مشاهده می‌شود. اگر به دنبال راهی برای صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش ردپای کربن در زندگی خود هستید، می‌توانید از اینورترها استفاده کنید. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • اینورتر موج مربعی
  • اینورتر موج سینوسی
  • اینورتر موج سینوسی خالص

انواع ترانسفورماتور

ترنسفورماتور به عنوان یکی دیگر از تجهیزات الکتریکی، وسیله‌ای است که وظیفه انتقال توان الکتریکی را بر عهده دارد. این ابزار معمولاً برای کاهش یا افزایش ولتاژ تغذیه بین مدار، بدون تغییر در فرکانس به کار می‌رود. ترانسفورماتورها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • ترانسفورماتور افزاینده: قابل استفاده بین ژنراتور و شبکه
  • ترانسفورماتور کاهنده: قابل استفاده برای تبدیل منبع تغذیه و تبدیل ورودی ولتاژ بالا به خروجی ولتاژ پایین

لیست قیمت انواع تجهیزات الکتریکی

حالا که با انواع تجهیزات الکتریکی و کاربرد آن‌ها در لوازم برقی آشنا شدید، به نظرتان برای تهیه این ابزار و تجهیزات چقدر باید هزینه کرد؟ این تجهیزات متناسب با کیفیت محصول و اعتبار فروشگاه ارائه دهنده ممکن است در بازار با قیمت‌های متفاوتی ارائه شوند. اما ما اینجا لیستی از قیمت حدودی انواع تجهیزات الکتریکی برای شما آماده کردیم تا با آگاهی بیشتری برای خرید اقدام کنید.

نام محصول

 قیمت

کنتاکتور

 از ۵۵0 هزار تومان تا یک میلیون تومان

فیوز

 از 7 هزار تومان تا 600 هزار تومان

کابل

 از ۹۵0 هزار تومان به بالا

سیم

از ۴۰۰ هزار تومان به بالا

رله

از ۲۰0 هزار تومان به بالا

کلید

از ۳00 هزار تومان به بالا

کلید مینیاتوری

از ۱۵۰ هزار تومان

اینورتر

از یک میلیون تومان به بالا

ترنسفورماتور

از دو میلیون تومان به بالا

نتیجه‌گیری

در این مقاله به لیست قیمت برخی از تجهیزات الکتریکی پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب خرید بهتری در زمینه تجهیزات برقی و الکتریکی داشته و انتخابی آگاهانه‌تر داشته باشید. پیش‌از خرید حتما فروشگاهی که قصد خرید از آن دارید را زیر نظر بگیرید و مطمئن شوید که محصولات با کیفیتی را به‌فروش می‌رساند.

چنانچه به دنبال تجهیزات الکتریکی مطمئن و تضمین‌شده با قیمتی مناسب هستید، فروشگاه هلکترون : helectron.ir در خدمت شما خواهد بود. در این فروشگاه می‌توانید انواع مختلف قطعات الکتریکی را پیدا کرده و با بهترین قیمت موجود در بازار خرید کند. ضمن اینکه محصولات خریداری شده در زمانی کوتاه به دستتان رسیده و در صورت بروز هر گونه مشکل یا خطایی در فرایند خرید نیز می‌توانید از پاسخگویی سریع و پشتیبانی قوی این فروشگاه مطمئن باشید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها