رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638042

دولت را شرکت سهامی نامتحد نکنید

ساعت 24 - مراسم تنفیذ رییس‌جمهور منتخب رای‌دهندگان ایرانی دیروز برگزار شد. با تنفیذ رییس‌جمهور از سوی مقام رهبری، ریاست مسعود پزشکیان برقوه مجریه قانونی و رسمی شد. پس از این مرحله از فرآیند قانونی شدن فعالیت رییس دولت چهاردهم و برگزاری مراسم تحلیف در مجلس قانونگذاری دولت تازه شروع به کار خواهد کرد.

مقام رهبری در سخنانشان در مراسم تنفیذ به نکات مهمی اشاره کردند که مشروح آن را در صفحه 2 روزنامه آورده‌ایم. مقام رهبری گفتند شهروندان رییس‌جمهور خوبی انتخاب کردند و همچنین تاکید کردند «مسائل اقتصادی» مهم‌ترین مساله کشور در حال حاضر است.

واقعیت نیز چنین است و شهروندان ایرانی از دولت تازه انتظار دارند روح تازه‌ای بر کالبد اقتصاد ایران دمیده و راه‌های تازه‌ای برای چرخش سریع فعالیت‌ها آماده سازند. رییس‌جمهور نیز در سخنان خود تاکید کرد به وعده‌های خود وفادار خواهد ماند و از شهروندان خواست به دولت او کمک کنند.

بدیهی است که آماده‌سازی اقتصاد ایران برای اینکه بر مدار تازه‌ای بچرخد و نیز شتاب بیشتری در مسیر رشد پیدا کند باید رخدادهای نویی در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اتفاق بیفتد اما دولت چهاردهم پس از تنفیذ و پس از تحلیف و پس از آنکه وزیران از مجلس رای اعتماد گرفتند باید به طور واضح، شفاف و بدون لکنت‌زبان برنامه‌های خود را به مردم و افکار عمومی توضیح دهد.

رییس دولت چهاردهم حالا دیگر در بالاترین سطح اجرایی قرار دارد و باید به جای سخن گفتن بیشتر عمل کند اما اجرایی کردن آنچه در روز تنفیذ بر زبان پزشکیان آمد و نیز آنچه تاکنون گفته است کار آسانی نیست و نیازمند یک کابینه نیرومند، منسجم و وفادار به رییس دولت است. کابینه چهاردهم باید در مجموع یک دولت کارآمد باشد و بتواند مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور را که روی هم انباشت شده‌اند حل کند. معلوم است که دولت چهاردهم در غیاب انسجام اندیشه‌ای مشخص و روشن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. دولتی که در عمل یک شرکت سهامی نامتحد باشد و از هر جناح و طیف سیاسی و اندیشه‌ای در آن جمع شده باشند کاری از پیش نخواهد برد و رییس دولت باید کارها را کنار بگذارد و مجادله‌های اعضای کابینه را برطرف کند. به همین دلیل است که باید اعضای دولت از نظر اندیشه، وفاداری به رییس دولت و سازگاری با هم، ترکیب قابل‌اعتنایی داشته باشند.

این مقوله در حوزه اقتصاد شاید بیشتر از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود. ایرانیان شاهد بوده‌اند که در دولت‌های گوناگون وقتی اعضای اقتصادی دولت منسجم بوده‌اند کارها بهتر انجام می‌شد. نکته بعدی و بسیار بااهمیت که بیش از این نیز از سوی کارشناسان یادآوری شده ارائه مانیفست مشخص از سوی رییس دولت است. رییس دولت چهاردهم حالا دیگر باید بیشتر وقت خود را با مشاوران، حلقه اول یاران و نیز اعضای احتمالی کابینه صرف تهیه مانیفست اقتصادی خود کند تا در عمل با سد و صخره مواجه نشود. نمی‌توان دولتی داشت که گروهی هوادار آزادی بازارند و گروهی دنبال افزایش دخالت‌های دولت. نمی‌توان با دولتی چندپاره به اقتصادی نیرومند و پیش‌برنده رسید. دولت چهاردهم در اقتصاد چالش‌های بزرگی دارد که باید با ارائه مانیفست آن‌ها را توضیح داده و کارهای اجرایی را توضیح دهد.

محمد صادق جنان صفت - روزنامه جهان صنعت

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها