رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638043

پیام انتخاب عارف برای معاون اولی

ساعت 24 - همانطور که پیش از این نوشتیم دولت چهاردهم از نظر ترکیب مدیران و اعضایش دولت شگفتی‌ها خواهد بود. پزشکیان راه تازه‌ای را جست‌وجو می‌کند که بتواند بیشترین حمایت را از نهادهای بالادستی به دست آورد و نیز در مواجهه با مجلس کمترین تنش را داشته باشد.

حالا و پس از انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رییس دولت چهاردهم از سوی رییس‌جمهور نخستین اقدام تعجب‌برانگیز پزشکیان انجام شد. محمدرضا عارف بیش از این و در دولت دوم اصلاحات در منصب معاون اول رییس‌جمهور فعالیت کرده و از این منظر یک مزیت نسبت به دیگر کاندیداهایی که نام‌شان بر سر زبان‌ها بود دارد. معاون اول آقای پزشکیان این ویژگی را دارد که به عنوان دبیر دولت بیشترین وقت خود را برای هماهنگی دولت با هم و با رییس‌جمهور بگذارد و ادعایی برای نقش‌آفرینی در موضوع‌های دیگر ندارد. محمدرضا عارف نشان داده است نمی‌خواهد معاون اولی باشد که همپای رییس دولت در همه امور اجرایی حضور جدی داشته باشد و ترجیح می‌دهد مدیر ارشد مجموعه دولت باشد. انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول می‌تواند این گمانه‌زنی را تقویت کند که اعضای دیگر دولت از همین جنس خواهند بود یعنی پزشکیان تلاش می‌کند اعضای دولت خود را از میان کسانی برگزیند که تخصص در کارشان دارند و تنش‌آفرین نیستند و می‌خواهند کارآمدی را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهند.

شاید در آینده نه چندان دور آقای پزشکیان بخواهد نفرات اصلی و معاونان خود را در بخش‌های دیگر که نیاز به کسب رای اعتماد ندارند معرفی کند و به این ترتیب آدرس بدهد که چگونه کابینه‌ای خواهد داشت.

نکته مهم اما این است که پزشکیان نباید از همین روزهای نخست دنبال غافلگیر کردن باشد و بهتر است در روزهای باقیمانده و تا قبل از معرفی اعضای کابینه مجلس آن‌ها را به افکار عمومی معرفی کرده و دیدگاه شهروندان به ویژه نخبگان را نسبت به آن‌ها ببیند و پس از آن تصمیم نهایی را بگیرد.

شگفتی‌آفرینی از سوی هرکس از جمله رییس‌جمهور در انتخاب اعضای کابینه می‌تواند تهدیدهایی داشته باشد. یکی از این تهدیدها می‌تواند انتخاب افرادی از جنس‌های سیاسی گوناگون و یکی دیگر از تهدیدها می‌تواند انتخاب افراد ناکارآمد باشد. اگر انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول را یک نشانه بدانیم گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای کابینه یک‌جور خواهد بود و اگر این نباشد باید منتظر شگفتی‌های بعدی باشیم. به هر حال روزهای سختی در انتظار رییس دولت خواهد بود و او باید با استفاده از تجربه‌های گرانبهای سرنوشت روسای دولت‌های قبل کاری کند که بتواند از آن دفاع کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها