رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638102

جای خالی اروپایی ها درمراسم تحلیف پزشکیان

ساعت 24 - با توجه به فهرست بلند‌بالایی که از زبان علیرضا شریفی برای میهمانان مراسم تحلیف مسعود پزشکیان مطرح شد، قطعا یکی از غایبان بزرگ یا به بیان دیگر، بزرگ‌ترین غایب این مراسم، کشورهای اروپایی هستند.

اگرچه طبق برخی اخبار منتشر‌شده قرار است که انریکه مورا به ‌عنوان معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تهران حضور پیدا کند، اما شرکت‌نکردن کشورهای اروپایی در مراسم تحلیف به موازات سکوت قاره سبز برای واکنش و تبریک پیروزی به مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت از آن دارد که دولت سیزدهم در یکی از عملکردهای غیر‌قابل دفاع، ویرانه‌ای از روابط با کشورهای اروپایی را برای دولت مسعود پزشکیان به یادگار گذاشته است.

در همین راستا علی‌اکبر فرازی در گفت‌وگو با «شرق»، ابتدا به سطح نمایندگان کشورها در مراسم تحلیف امروز اشاره دارد و یادآور می‌شود «صرف حضور انریکه مورا به‌عنوان معاون جوزپ بورل مویدی بر روابط تخریب‌شده ایران و کشورهای اروپایی است»، چرا‌که از منظر سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یونان، «سطح حضور مقامات در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان حکایت از نوع نگاه این کشورها به تعامل با دولت چهاردهم دارد». بنابراین به گفته او، «اکنون کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا میل و رغبت چندانی برای ارتقای مناسبات تخریب‌شده فعلی با تهران ندارند، مگر آنکه اختلافات و بحران‌هایی که باعث ایجاد انسداد در روابط ایران با قاره سبز شده است، برطرف شود».

ذیل این نکته، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در قبرس به مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این اختلافات بین دو طرف (ایران و اروپایی‌ها) ورود کرده و خاطرنشان می‌کند: «تبعات جنگ اوکراین و برخی شائبه‌ها درباره احتمال همکاری نظامی و دفاعی تهران با مسکو در حواشی جنگ با اوکراین به شکل چالش برای امنیت اروپا مطرح می‌شود و موجب شده که اکنون اروپا تا زمان پایان جنگ اوکراین، حتی با روی کار آمدن دولت معتدلی مانند پزشکیان به این چالش‌ها توجه داشته باشد».

از‌این‌رو فرازی تاکید دارد: «باید در نخستین اولویت‌بندی یک سیاست مشخص، صریح و قاطع از طریق دولت چهاردهم در قبال جنگ اوکراین پی گرفته شود و به شکل روشنی تکلیف خود را با این جنگ روشن کنیم». تحلیل‌گر ارشد مسائل اروپا، ادامه ارزیابی خود را به تبیین نکته بسیار مهم دیگری اختصاص می‌دهد که ناظر به «حفظ توازن در سیاست خارجی» است. به این معنا که از منظر سفیر اسبق ایران در یونان، «قطعا دولت پزشکیان روابط خود را با روسیه تعمیق خواهد بخشید و تلاش برای بهبود روابط تهران با قاره سبز به معنای کنار‌گذاشتن یا کم‌رنگ‌شدن مناسبات روسیه و ایران نیست». بنابراین علی‌اکبر فرازی بر کلید‌واژه حفظ توازن در سیاست خارجی مانور می‌دهد و پیرو آن تصریح می‌کند: «به موازات حفظ و تعمیق روابط با روسیه باید گام‌های عملی درباره جنگ اوکراین برداشته شود و روابط تخریب‌شده ایران با اروپا ابتدا به ساکن ترمیم یافته و سپس تعمیق پیدا کند».

علی‌اکبر فرازی در ادامه گپ‌و‌گفت خود با «شرق»، موضوع مهم‌تری را پیش می‌کشد که به اهمیت چرایی ترمیم روابط ایران با اروپایی‌ها بازمی‌گردد که از منظر او، در دو حوزه این اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که نخست به «مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با اروپا» باز‌می‌گردد که به گفته این مفسر ارشد حوزه سیاست خارجی، «قطعا هرگونه تلاش برای ترمیم روابط دیپلماتیک با قاره سبز و پس از آن، ایجاد زمینه برای بهبود روابط تجاری در شرایط کنونی می‌تواند یک آورده و سود سرشاری را متوجه ایران کند».

روزنامه شرق

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها