رفتن به محتوا
کد خبر 638124

معضل بلبرینگ­های تقلبی در ایران

بلبرینگ ها، از مهم ترین قطعات در هر صنعتی هستند که یکی از مهم ترین چالش‌های صنعتی نیز به شمار می آیند چراکه کیفیت آن‌ها تعیین کننده میزان کیفیت و کارامدی قطعات و دستگاه‌های صنعتی تولیدات آن‌ها است. کارکرد بلبرینگ ها تسهیل حرکات دورانی است که امکانات زیادی را در صنایع پدید می آورد.

معضل بلبرینگ‌های تقلبی

متاسفانه در سالهای اخیر ورود بلبرینگ‌های تقلبی با قیمتی بسیار پایین تر از یک سو و تحریم ایجاد نمایندگی‌های رسمی برترین بلبرینگ‌های جهان از سویی دیگر، باعث شده این معضل روز به روز پیچیده تر شود. در ادامه بیشتر درباره این معضل توضیح خواهیم داد.

افتادن در دام تبلیغات بلبرینگ­های تقلبی

بسیاری از گروه­هایی که در زمینه صنعت و تولید قطعات دارای بلبرینگ فعالیت دارند، خطرات ناشی از به کارگیری بلبرینگ تقلبی را جدی نمی­گیرند. زیرا برای آن‌ها قیمت تهیه محصول و کاهش زمان دسترسی به قطعات نسبت به کیفیت اولویت دارد. بدیهی است که تهیه محصول با کیفیت مستلزم پرداخت هزینه بالاتری می­باشد ولی ایمنی، امنیت و کیفیتی که دریافت می­شود تناسب کاملی با بهای پرداخت شده دارد.

عمر عملیاتی قطعه تقلبی در مقایسه با قطعه اصلی حداقل ۳ تا ۵ برابر کمتر است. این یعنی با خرید بلبرینگ تقلبی نیاز دستگاه به تعمیرات مجدد و رفع خرابی افزایش می­یابد. در این صورت کارفرما ناچار است پول بیشتری برای تعمیر و نگهداری بپردازد. فروشندگان بلبرینگ­های تقلبی این حقایق را به مشتریان نمی­گویند. آن‌ها ادعا می­کنند محصولی باکیفیت برتر و بهتر از نمونه اصلی را به فروش می­رسانند در حالی که آنچه گفته می­شود خلاف واقعیت ماجرا می­باشد.

کدام کشورها بلبرینگ­های تقلبی را تولید می­کنند؟

بلبرینگهای تقلبی معمولاً از منابع غیرقانونی و غیر رسمی وارد کشور می­شوند. این کالاها در کشورهایی با قیمت نیروی کار ارزان ساخته می شوند. از جمله این کشورها می‌توان به چین، پاکستان، هند، بنگلادش و کامبوج اشاره کرد. این واقعیت که این عناصر از مواد با کیفیت پایین ساخته شده­اند غیر قابل انکار است. با این حال، تجهیزات و تاسیسات ساخت آن‌ها قدیمی است و آن‌ها فاقد کنترل کیفیت به معنای سنتی هستند. بارها شاهد تولید و فروش همان بلبرینگ­های تقلبی با استفاده از قطعات فرسوده و بی کیفیت بوده­ایم و تنها نتیجه، ضرر قابل توجهی برای مشتریان است.

بسیاری از بلبرینگ‌های تقلبی با نشان معتبر و جعبه ­هایی شبیه بسته بندی اصلی تولید و عرضه می­شوند. برای خریداران عادی یا غیرحرفه‌ای تعیین اصالت بلبرینگ تقلبی از بلبرینگ اصلی دشوار است. همین عامل باعث شده تا خریداران بعد از نصب بلبرینگ بر روی قطعات و تجهیزات خود و از کارافتادگی آن پی به کیفیت پایین قطعه ببرند.

لیست بلبرینگ‌های صنعتی

تامین بلبرینگ‌های با کیفیت چگونه ممکن است

برای پیشگیری از مشکلات غیرمنتظره، تعمیر و نگهداری ماشین‌های الکتریکی را به شرکت‌های معتبر واگذار کنید. شرکت­هایی که تمامی قطعات مصرفی را طبق دستورالعمل‌های کارخانه سازنده و با همان کیفیت اصلی تامین می‌کنند. بلبرینگ نیز از جمله این قطعات است که باید از برندهای معتبر و اصلی خریداری شده و بر روی دستگاه‌ها نصب ‌گردد. همچنان واردکنندگانی وجود دارند که با وجود دشوار شدن واردات بلبرینگ‌های با کیفیت، با تعهد و پشتکار، بهترین بلبرینگ‌های قابل ورود با قیمت مناسب را شناسایی کرده و در اختیار صنعت ایران قرار می‌دهند. یکی از این تامین کنندگان مجموعه دیجی برینگ است که از طریق سایت digibearings.com می‌توانید با کارشناسان آن‌ها در ارتباط باشید.

علت­های خرابی مکرر بلبرینگ‌های موجود در بازار ایران

براساس تحقیقات انجام شده، خرابی بلبرینگ‌هایی که از بلبرینگ ‌فروشی‌های تهران خریداری می‌شوند، دلایل مختلفی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به روغن ‌کاری نامناسب اجزای غلتشی بلبرینگ (تقریباً 80 درصد موارد)، انتخاب نادرست بلبرینگ (10 درصد)، نصب ناصحیح (5 درصد)، خرابی غیرمستقیم (4 درصد)، و نقص مواد و خطاهای ساخت (کمتر از 1 درصد) اشاره کرد. دیگر موارد مهم خرابی بلبرینگ عبارتند از:

  • عدم استفاده از روان ‌کننده کافی یکی از دلایل اصلی خرابی بلبرینگ است، اما روغن‌ کاری بیش از حد یا استفاده از مواد روان ‌کننده نامناسب نیز می‌تواند منجر به خرابی بلبرینگ شود.
  • گرم شدن بیش از اندازه بلبرینگ‌ها به دلیل سرعت بالا یا روغن ‌کاری ناکافی یکی دیگر از علل مهم خرابی این قطعه محسوب می‌شود.
  • آلودگی محیطی مانند گرد و غبار یا شن و ماسه که با عناصر نورد و حلقه‌ها در تماس است، به سطوح یاتاقان آسیب می‌رساند.
  • کیفیت پایین ساخت و تقلبی بودن بلبرینگ، مدت زمان استفاده از آن را کاهش داده و خرابی آن را تسریع می‌کند.

پیشگیری از خرابی بلبرینگ

پیش­تر در ارتباط با عوامل و علت­هایی که می­تواند سبب بروز خرابی در بلبرینگ­ها شود صحبت گردید. ولی با به کار بستن برخی روش­ها می­توان از خرابی بلبرینگ پیشگیری نمود و احتمال آن را بسیار کاهش داد. برخی از اقداماتی که می­توان با استفاده از آن‌ها عمر مفید بلبرینگ­ها را طولانی­تر کرد به شرح زیر می­باشد:

روغن کاری

روانکاری مناسب برای افزایش عمر یاتاقان ضروری است. فروشگاه مرکزی بلبرینگ، بهترین گریس‌های مخصوص این قطعه را عرضه می‌کند. این روان‌کننده‌های مختلف بسته به قوام و موادی که از آن ساخته شده‌اند، عمر مفید متفاوتی دارند. به یاد داشته باشید که روغن‌کاری باید در فواصل زمانی مناسب انجام شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

نصب و راه‌اندازی

اگر هنگام نصب، بلبرینگ‌ها به درستی تراز نشوند، عدم تعادل بار ایجاد می‌شود که منجر به سایش بیش از حد و گرمای زیاد می‌گردد. بنابراین، نصب دقیق و بالانس کردن بلبرینگ‌ها عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مطلب نحوه نصب و نگهداری بلبرینگ را مطالعه کنید.

خرابی غیرمستقیم

خرابی‌های غیرمستقیم شامل آسیب‌هایی هستند که حین حمل‌ونقل ایجاد می‌شوند. این موارد می‌توانند به نقص‌هایی مانند فرورفتگی یا آسیب به سطح بلبرینگ و پارگی حلقه‌ها منجر شوند.

لیست بلبرینگ­های صنعتی

بلبرینگ‌های صنعتی، به همراه رولبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها، به‌طور کلی دسته‌ای از برینگ‌ها را تشکیل می‌دهند و انواع مختلفی دارند. لیست بلبرینگ­های صنعتی بر اساس نوع کاربری، زاویه و نحوه اتصال محورها، نوع ساچمه‌های غلطشی، جنس، زاویه تعلیق و انتقال نیرو ارائه می­گردد. از میان این انواع، بلبرینگ‌های شیار عمیق به دلیل کاربردهای وسیع‌تری که دارند و تولیدشان توسط برندهای مختلف، از اهمیت بیشتری برخوردارند.

با وجود ساختار ساده بلبرینگ‌ها، طراحی مکانیکی و متریال به ‌کار رفته در آن‌ها نیازمند استانداردهای دقیق است. تولید این بلبرینگ‌ها در سطح جهانی فقط توسط برندهای معتبر برای کاربردهای سنگین انجام می‌شود، چرا که اختلال یا شکست در عملکرد بلبرینگ‌های صنعتی می‌تواند خسارات قابل توجهی به سیستم و ماشین‌آلات وارد کند. از جمله انواع بلبرینگ­ها می­توان به بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ خود تنظیم، بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه­ای، بلبرینگ چشمی، بلبرینگ تمام سرامیک، بلبرینگ کم فالوور، بلبرینگ مقطع باریک، بلبرینگ مینیاتوری، بلبرینگ شعاعی دما بالا، بلبرینگ دما بالا، بلبرینگ مفصلی، بلبرینگ ایگرگ، بلبرینگ‌های استیل، بلبرینگ قفس و رولر، رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ سوزنی و... اشاره نمود.

تشخیص بلبرینگ اصل

برندهای تولید کننده بلبرینگ صنعتی

بلبرینگ‌ها قطعاتی بسیار حساس هستند که برای عملکرد بهینه و جلوگیری از آسیب‌های جدی باید از مدل‌های با کیفیت و گران ‌قیمت استفاده کرد. این موضوع به‌ ویژه برای بلبرینگ‌هایی که در معرض بارهای سنگین در ماشین ‌آلات هستند، اهمیت زیادی دارد، چرا که نقش حیاتی در حفظ عملکرد صحیح سایر قطعات دارند. تولید بلبرینگ‌های صنعتی به دلیل حساسیت بالای کاربرد، نیازمند دقت و استانداردهای ویژه‌ای است و تنها چند برند معتبر جهانی به تولید بلبرینگ‌های با تحمل بار بالا مشغول‌اند. این برندها، با رعایت استانداردهای دقیق و مراحل تولید پیچیده، بلبرینگ‌هایی با قیمت بالا ارائه می‌دهند. برند‌های ژاپنی ناچی و کویو، آلمانی Fag، آمریکایی timken، سوئدی skf و... از جمله بازیگران اصلی صنعت بلبرینگ جهانی هستند.

در نظر گرفتن هزینه‌های بالای بلبرینگ‌ها با توجه به خسارات احتمالی ناشی از خرابی آن‌ها به ماشین‌آلات، منطقی و توجیه‌پذیر است. با توجه به تنوع و کاربردهای مختلف بلبرینگ‌ها، برخی برندها در تولید نوع خاصی از آن‌ها شناخته شده‌تر هستند. همچنین، بسیاری از بلبرینگ‌های صنعتی برندهای معروف در چین تولید می‌شوند. این تولید در چین به دلیل هزینه‌های پایین‌تر انجام می‌شود و به هیچ وجه دلیلی بر کیفیت پایین آن‌ها نیست، بلکه این محصولات تحت لیسانس برندهای معتبر تولید می‌شوند. شرکت SKF سوئد یکی از رهبران جهانی در تولید بلبرینگ‌های صنعتی است که با بیش از یک قرن تجربه و به کارگیری استانداردهای پیشرفته، نقش کلیدی در تعیین استانداردهای جهانی این صنعت دارد.

انتخاب بلبرینگ اشتباه

انتخاب بلبرینگ نادرست برای کاری می‌تواند به خرابی یاتاقان منجر شود. هنگام خرید بلبرینگ، باید از فروشنده‌ای معتبر خرید کرد و به فروشگاهی مراجعه کرد که محصولات اصل را عرضه می‌کند. مهم نیست بلبرینگ را برای چه دستگاهی خریداری می‌کنید، باید به دوام و کیفیت آن توجه کنید زیرا قطعه­ای با کاربرد بسیار حساس می­باشد. انتخاب فروشنده‌ای صادق و معتبر که محصولات مقاوم و باکیفیت را معرفی می‌کند، بسیار مهم است. اگرچه مارک‌های معتبر قدیمی دیگر به‌طور گسترده‌ای در دسترس نیستند، اما بازرگانان منصف ایرانی از چین کالاهای باکیفیت و مقاوم را با نظارت دقیق وارد کشور می‌کنند.

بلبرینگ‌های تقلبی این ویژگی‌ها را ندارند و می‌توانند اعتماد شما را خدشه‌دار کنند. تولیدکنندگان بلبرینگ‌های تقلبی معمولاً از مواد بی کیفیت و نامرغوب استفاده می‌کنند، ماشین ‌کاری دقیق انجام نمی‌دهند و آزمایش‌های کنترل کیفیت را نادیده می‌گیرند. این واقعیت غیر قابل انکار می­باشد که هیچ کدام از ما علاقه­ای به سوار شدن خودرویی که از قطعات بی­کیفیتی ساخته شده است ندارد.

نحوه جلوگیری از خرید بلبرینگ‌های تقلبی

برای اجتناب از خرید بلبرینگ‌های تقلبی، بهتر است از فروشندگان معتبر و توزیع‌کنندگان مجاز خرید کرد که به طور مستقیم با برندهای معتبر در ارتباط هستند. بلبرینگ‌های اصل معمولاً در بسته‌بندی‌های شناسنامه‌دار، با برچسب‌های مشخص، شماره سریال و ویژگی‌های امنیتی مانند هولوگرام عرضه می‌شوند. این بلبرینگ‌ها با علائم واضح شامل نام برند و شماره قطعه قابل شناسایی هستند.

پیش از خرید، به کیفیت ساخت بلبرینگ توجه کنید؛ بلبرینگ‌های باکیفیت باید سطوح صاف و ابعاد دقیق داشته باشند. بلبرینگ‌های معتبر اغلب با گارانتی همراه هستند، بنابراین بررسی اصالت گارانتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

همچنین، پیش از تصمیم‌گیری برای خرید، نظرات و سابقه فروشنده را بررسی کنید و از خرید از فروشندگانی که خوش نام نیستند، پرهیز کنید. قیمت‌های بسیار پایین نسبت به محصولات مشابه می‌تواند نشانه‌ای از تقلبی بودن یا کیفیت پایین بلبرینگ باشد پس این نکته را فراموش نکنید که هیچ ارزانی بی علت نیست. انتخاب بلبرینگ از برند skf به عنوان محبوب ترین برند بلبرینگ بیش از دیگر برند ها درمعرض ریسک خرید محصول تقلبی قرار دارد؛ چراکه دیگر تشخیص نوع اصل و تقلبی آن برای متخصصان نیز دشوار شده است! از همین رو در ادامه نکات تشخیص اصالت پرفروش ترین بلبرینگ در ایران را نیز مرور خواهیم کرد.

تشخیص بلبرینگ skf اصل

برای تشخیص بلبرینگ‌ SKF اصل، بهترین روش بررسی بارکد محصول در وب‌سایت SKF است. با وارد کردن بارکد در سایت، می‌توانید اصالت بلبرینگ را به‌طور قطعی تایید کنید. همچنین بسته‌بندی و نایلون داخلی، همراه با نوع روغن و گریس استفاده‌ شده، نشانه‌های دیگری از اصالت محصول SKF هستند. متاسفانه، برخی فروشندگان ناآگاهانه یا عمدی، بلبرینگ‌های تقلبی را به بازار عرضه می‌کنند که می‌تواند خسارات زیادی به شرکت‌ها و اشخاص وارد کند.

روش دیگری که برای بررسی اصالت بلبرینگ SKF مورد استفاده قرار می­گیرد، توجه به جزئیات فونت و علامت‌ها روی محصول است. شرکت SKF برای محصولات جدید از تکنیک‌های پیشرفته استفاده می‌کند که با محصولات قدیمی تفاوت دارد. گریس مورد استفاده در بلبرینگ‌های SKF مختص این برند است و می‌توان با آزمایش آن، اصالت آن را تایید کرد. آلیاژهای به‌کاررفته در این بلبرینگ‌ها بسیار سخت و مقاوم هستند؛ هرچند این ویژگی‌ها برای آشنایی با مواد استفاده‌شده مفید است، اما برای تشخیص اصالت به‌تنهایی کافی نیستند. به طور کلی روش­های بررسی اصالت کالا به شرح زیر می­باشد:

  • چک کردن بارکد روی جعبه بلبرینگ در سایت SKF
  • فونت آرم روی محصول بلبرینگ SKF
  • خاصیت چکش خواری
  • گریس و نگهدارنده
  • تست آنالیز متریال
  • استفاده از کارشناسان با تجربه
  • بررسی آرم مخصوص روی محصولات SKF
  • شناخت جعبه و وکیوم

سخن پایانی

همانطور که گفته شد شرایط اقتصادی جاری کشور، به واردات غیر قانونی بلبرینگ­های تقلبی و افزایش تمایل مردم برای خرید کالاهای ارزان و غیر اصل جهت کاهش هزینه­های خود بیش از پیش دامن زده است. با این وجود، به سبب آن که بلبرینگ یک قطعه بسیار حساس چه در خودرو و چه در صنایع می­باشد، عدم استفاده از کالای مرغوب و با کیفیت می­تواند ضربه مهلکی بر چرخ صنعت کشور زند و هزینه­های مضاعفی را بر تولید کنندگان و مردم تحمیل نماید. بر همین اساس بهتر است در همان ابتدا بلبرینگ اصل تهیه گردد تا از آسیب­های جبران ناپذیری که قطعات تقلبی می­تواند بر ما وارد کند جلوگیری شود. ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها