رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638396

آشتی با دنیای مدرن مهمترین مساله ایران است

ساعت 24 - گره‌های کور زندگی ایرانیان قابل اعتنا، پرشمار و از جنس‌های گوناگون است. همین الان از هر کارشناس اقتصادی از هر متخصص علوم اجتماعی، از هر آگاه به مسائل فرهنگی و از هر سیاست‌ورز بخواهیم که گره‌های بخش خود را بگوید فهرست بلندبالایی را بازگو می‌کند.

در این نوشته کوتاه قصد تکرار گره‌ها و سدها و صخره‌های موجود را نداریم و امیدواریم که مدیران ارشد کشور نیز با شهروندان هم‌ساز و هم‌آواز شده و این گره‌ها و سدها و صخره‌ها را به رسمیت بشناسند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور متاسفانه این است که گفته می‌شود در کشور مشکلی وجود ندارد و هیچ گره‌ای در کار و زندگی مردم نیست که باز نشده باشد. حالا و در نیمه اول مرداد 1403 و در حالی که دولت چهاردهم هنوز کار خود را آغاز نکرده است وضعیت عجیب سرچشمه گرفته از ترور اسماعیل هنیه بر ابعاد بهت‌انگیز مسائل ایران اضافه شده است. دقت در رفتار و گفتار رهبران و اداره‌کنندگان کشورهای جهان به ویژه متحدان نتانیاهوی اسرائیلی نشان می‌دهد آن‌ها قصد ندارند حمایت از او را در این شرایط رها کنند و در دفاع از کشور اسرائیل تردید ندارند. از سوی دیگر در ایران گروه‌هایی هستند که باور دارند برای خونخواهی از خون اسماعیل هنیه باید احتیاط‌ها را کنار گذاشته و مرزهای تازه‌ای را در پاسخ به این ترور پشت‌سر گذاشت و از پیامدهای آن هراس نداشت. برخی کشورها از جمله روسیه نیز در این روزها با انتشار خبرها و تحلیل‌ها و گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های وابسته به خود، صحنه را گونه‌ای آرایش می‌دهند که انگار باید جنگ کرد و این جنگ اجتناب‌ناپذیر است. واقعیت این است که تصمیم‌گیری در این روزها نیاز به بالاترین کارآمدی و بالاترین دورنگری و ترسیم چشم‌اندازی روشن از هر رفتار دارد. شهروندان ایرانی اما در این روزها با نگرانی تمام‌عیار می‌خواهند بدانند در روزها و هفته‌های آینده کشور در کدام مسیر حرکت خواهد کرد. آیا ایران در آتش دسیسه‌چینی‌ها می‌افتد و آرایش جنگی می‌گیرد؟ اگر این چشم‌انداز برای ایرانیان پررنگ‌تر شود بدون تردید برای آماده شدن و ادامه زندگی در بدترین شرایط تصمیم‌های خاص کوتاه‌مدت و میان‌مدت خواهند گرفت. روی آوردن به خرید اقلام ضروری زندگی به ویژه خرید اقلام غذایی، نقد کردن پس‌اندازهای خود و بیرون کشیدن منابع از محل‌های سرمایه‌گذاری، آماده شدن برای مهاجرت از کشور و تبدیل پول ملی به ارزهای معتبر و… از جمله اقدام‌های احتمالی ایرانیان در شرایط دیدن روزهای جنگ است.

این اقدام‌ها می‌تواند تعادل نیم‌بند در ابعاد کلان را به‌هم‌ زده و روزهای مبهمی پدیدار سازد. شرط عقل و منطق حکم می‌کند این روزهای ایران را با کارآمدی و اجتناب از تصمیم‌های شتاب‌زده پشت‌سر بگذاریم. مسائل را باید به مهم، مهم‌تر و مهم‌ترین تقسیم کرد و اول مهم‌ترین مسائل را حل کرد. مهم‌ترین مسائل ایران آشتی با دنیای مدرن است تا بتوان در سایه آن، مسائل دیگر را حل کرد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها