رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638408

استقلال درحال از دست رفتن

ساعت 24 -استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه خواسته راهبردی و بنیادین انقلابیون ایرانی به ویژه انقلابیون مذهبی به رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. این سه خواسته راهبردی در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز تکرار شده است. رهبری نظام جمهوری در این دهه‌های سپری‌شده روی این سه راهبرد ایستادگی کرده‌ و به شهروندان این سرزمین می‌گوید در این راه به بیراهه نرفته است.

بسیار می‌شنویم که نظام جمهوری اسلامی ایران مستقل‌ترین نظام سیاسی است و در تصمیم‌گیری‌های داخلی و خارجی از هیچ قدرت خارجی تبعیت نمی‌کند و نیز می‌شنویم و می‌خوانیم که قانون اساسی و نیز قانون‌های عادی وضع‌شده در این چهار سال با آموزه‌های اسلام سازگار بوده و نیز شنیده‌ایم که ایران یکی از آزادترین کشورهای جهان است.

در این نوشته کوتاه به مقوله‌های آزادی و جمهوری اسلامی نمی‌پردازیم و تنها به مقوله مهم استقلال علاقه نشان می‌دهیم. نخستین نکته این است که آیا در دنیای امروز کشوری را می‌شناسیم که به معنای واقعی از دیگر کشورها و از نظم جهانی تاثیر نمی‌پذیرد؟ اقعیت این است که درهم‌تنیده شدن منافع ملت‌ها و دولت‌ها به‌اندازه‌ای است که هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای استقلال به معنای بی‌نیازی از جهان کند. از سوی دیگر نیک می‌دانیم نظام سیاسی کشورها به ویژه سیاست خارجی هر کشوری از جمله ایران ادامه سیاست تجاری آن کشورهاست.نظام تجاری ایران اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا اولا ایران می‌تواند بدون تامین گندم، برنج، شکر و به ویژه نهاده‌های دامی و حتی گوشت از بازار جهانی زندگی عادی داشته باشد؟

این پرسشی است که پاسخ آن معلوم است. ایران سالانه میلیاردها ‌دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد و تاخیر در واردات این کالاها منجر به تورم شدید این کالاها شده و ممکن است کار به جیره‌بندی هم بکشد. نکته مهم‌تر اما این است که تجارت خارجی ایران به کدام کشورها وابستگی شدید دارد؟

آمارهای در دسترس نشان می‌دهد نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران یکسره به چین کمونیست صادر می‌شود و اگر این کشور به هر دلیلی نفت و کالاهای پتروشیمی ایران را خریداری نکند اقتصاد ایران از تعادل نیم‌بند خارج شده و کسب‌وکار ایرانیان و نیز تامین معیشت ایرانیان فرومی‌ریزد. آیا این استقلال است که به چین نفت بدهیم و بار دیگر خودرو و موتورسیکلت و ده‌ها کالای خوب و بد وارد کنیم؟ امارات‌متحده عربی دیگر کشور مهم در تجارت خارجی ایران به حساب می‌آید که سالانه میلیارد‌ها ‌دلار کالا به ایران صادر می‌کند.

آیا وابستگی واردات به یک کشور کوچک، مزه استقلال را تلخ نمی‌کند. با این دو مثال کوچک و دقت در اعداد و ارقام می‌توان فهمید که در آینده شاید تبعیت سیاسی از چین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر باشد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها