رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638700

انتقام ایران؛ آتش‌بس در غزه را به محاق می‌برد؟

ساعت 24 ر- ترور اسماعیل هنیه که برای شرکت در مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان مهمان جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد و حالا بسیاری با عنوان ترور تهران یا ترور زعفرانیه از آن یاد می‌کنند در ساعت 1:37 دقیقه بامداد 10 مرداد، تقابل میان ایران و اسرائیل را بار دیگر به بالاترین سطح ممکن خود رساند.

تقابلی که شاید پس از عملیات وعده صادق کمتر کسی بار دیگر منتظر آن بود. قرار گرفتن دو کشور در آرایشی شبیه آرایش جنگی و آن هم در حالی که ایران در حال و هوای تشکیل کابینه دولت چهاردهم بوده و مسعود پزشکیان هنوز جاپای محکمی در پاستور ندارد و ترکیب هیات دولتش مشخص نیست؛ شاید همه چیز را برای ایران در تعلیق بیشتر قرار داد. مذاکرات آتش‌بس و اهمیت جان انسان‌ها اما در این میان مساله فقط ایران نیست. یک فاجعه انسانی نیز در سوی دیگر وجود دارد و آن جنگ غزه است، جنگی که حالا دیگر 10 ماه از آغاز آن می‌گذرد و هزاران کشته و صدها هزار آواره از خود برجای گذاشته و در این میان نتانیاهو که تا پیش از 7 اکتبر دولتش در شرف سقوط بود بیش از همه از آن سود می‌برد. پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، رهبر انقلاب تصریح کردند که ایران از این ترور خوانخواهی خواهد کرد و به صراحت نیز اسرائیل را مسئول این ترور دانستند.

زمین و زمان انتقام را ایران تعیین می‌کند هم‌چنین باید یادآوری کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سه بیانیه کلیت واکنش ایران به ترور زعفرانیه را ترسیم کرد. کما این که در بیانیه دوم سپاه تصریح کرد که «بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود. » در این بیانیه تصریح شد که جبهه مقاومت به همراه ایران به رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهند داد و البته در خصوص زمان پاسخ نیز در بیانیه سوم سپاه گفته شده بود:«خونخواهی شهید اسماعیل هنیه قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که مجازات سخت است را در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد. »

تلاش‌های اسرائیل برای توقف مذاکرات

حمله تروریستی به اسماعیل هنیه و حال حمله وحشیانه به یک مدرسه که منجر به مرگ 100 انسان که احتمالا بیشتر نیز کودک بوده‌اند تلاشی برای توقف روند مذاکرات است. در همین راستا شاید اکنون بهترین روند برای جمهوری اسلامی، تلاش برای خویشتن‌داری و کنترل اوضاع و شرایط است. کما این که علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص در ایکس خود نوشت: «تنها هدف رژیم اسرائیل در کشتار نمازگزاران مدرسه تابعین در غزه و ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران جنگ‌طلبی و به شکست کشاندن مذاکرات آتش‌بس است. فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌ای طی شده، مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی‌فهمد را فراهم کرده است.» شاید این تحلیل شمخانی را اکنون بتوان درست‌ترین تحلیل شرایط موجود دانست. اسرائیل تلاش دارد اول مذاکرات آتش بس در غزه را با شکست رو‌به‌رو کرده و در مرحله بعد ایران را به یک جنگ تمام عیار بکشاند، تنبیه و جبران خسارت اکنون هر چند لازم است اما باید همراه با خویشتن‌داری و طی روندهای دیپلماتیک باشد تا به مذاکرات آتش‌بس خدشه‌ای وارد نشود. از سوی دیگر لازم است ایران تعیین کننده زمان و زمین این انتقام باشد و نه این که توسط اسرائیل به داخل این روند کشیده شود. روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها