رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638810

پزشکیان هنوز وقت جبران دارد

ساعت 24 - پس از روشنگری درباره کابینه چهاردهم از سوی رییس‌جمهور مسعود پزشکیان، موجی از انواع نقدها به سوی وی سرازیر شد. کامل‌ترین نقد را نیز از سوی محمدجواد ظریف دیدیم که با کم‌ترین کلمات در نوشته‌اش یادآور شد که آقای پزشکیان به وعده‌اش وفا نکرده است.

 حالا و در وضعیتی که پدیدار شده رییس دولت چهاردهم می‌تواند- اگر بخواهد- چندجور واکنش نشان دهد. نخست اینکه از کنار نقدها بی‌تفاوت عبور کند و چیزی نگوید. دوم اینکه به نقدها جواب داده و دلایلش را بگوید که چرا چنین کابینه‌ای انتخاب کرده است.

نکته مهم برای شهروندان این است که رییس‌جمهور به‌طور شفاف الزام‌هایی که او را در وضعیتی قرار داده است تشریح کند. مساله مهم اما این است که وی سخن بگوید و یادآور شود با کمال میل این کابینه را چیده است. یادمان باشد که حالا تیر از چله کمان خارج شده و نمی‌توان تا روزی که نتایج آرای قانون‌گذاران روشن نشده، کاری کرد. به این ترتیب باید چشم به مجلس دوخت اما رییس‌جمهور می‌تواند با توجه به همین ترکیبی که دارد دست‌کم در حوزه اقتصاد گام‌هایی را بردارد و در درون دولت مسائل و گره‌هایی را باز کند. به طور مثال او می‌تواند مقوله تک‌نرخی کردن ارز را همانند یک گره کور تاریخی در دست اجرا قرار داده و با استفاده از قدرت استدلال کارشناسان و فعالان اقتصادی نیز این گره کور را باز کند. در صورتی که رییس دولت چهاردهم چنین شهامت و دلاوری را در دستور کار قرار داده و دست‌وپای ذی‌نفعان بانفوذ و گردن‌کلفت را از رانت و فساد دور کند و درآمدهایی که به جیب و کیسه گروهی کوچک می‌رود را با سازوکاری درست و سرراست به خانواده‌های کم‌درآمد بدهد، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد. یک گام دیگر و ماندگاری که پزشکیان می‌تواند بردارد، رسیدگی اکید و شجاعانه و پیگیرانه و تا نفس آخر برای مقوله فیلترینگ است. دولت چهاردهم باید این دستور کار را جدی گرفته و از همان روز شروع کار به سوی اجرا برود. شهروندان ایرانی از اینکه از سوی یک اقلیت ناشناس تحقیر شده و درهای شبکه‌های اجتماعی جهانی به‌روی‌شان بسته است، بسیار ناراضی هستند. اگر پزشکیان این دو کار را با شتاب در دستور کار خود قررا دهد و هراس نکند که چه می‌شود و چه، شاید مقوله انتخاب وزیران از یادها برود و شهروندان و به‌ویژه منتقدان سیاسی به او برگردند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها