رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 638966

رسانه‌های چین درباره واکنش احتمالی ایران به اسرائیل

ساعت 24 - تحلیلگران چینی در رسانه‌های دولتی این کشور می‌گویند ایران با تصمیمی «بسیار دشوار» برای واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران روبرو است.یک مقاله تحلیلی در یکی از رسانه‌های مهم حزب کمونیست از «همه طرف‌ها» خواسته است که از خود «منطق نشان دهند و خویشتن‌داری پیشه کنند».
ا

ین اظهار نظرها پس از تماس تلفنی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، و علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، در روز ۱۱ اوت منتشر شده است.وزارت خارجه ایران یک روز بعد از این مکالمه گزارش داد که وزیر خارجه چین کشتن اسماعیل هنیه را اقدامی «تروریستی» و «تعرض به حاکمیت ملی و عزت ایران» خوانده است. گزارش پکن، که یک روز زودتر منتشر شد، از زبانی مشابه استفاده کرده، اما بدون استفاده از واژه «تروریستی»، گفته است که «به شدت این ترور را محکوم می‌کند».وزارت خارجه چین همچنین گفته است که پکن «از ایران در دفاع از حاکمیت، امنیت و کرامت ملی خود بر اساس قانون حمایت می‌کند» و در عین حال از تلاش‌های تهران برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای پشتیبانی می‌کند. گزارش چین همچنین به تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر خود اشاره کرده و از ایران خواسته به «تقویت و تحکیم» سازمان همکاری شانگهای کمک کند و همکاری‌های خود را در چارچوب سازمان «بریکس» به عنوان شریکی در منطقه «جنوب جهانی» افزایش دهد. در روزهای اخیر، کارشناسان چینی در رسانه‌های این کشور، گام‌های احتمالی بعدی ایران را ارزیابی کرده‌اند. نیو شینچون، مدیر اجرایی «موسسه پژوهشی چین-عرب» در دانشگاه نینگ‌شیا، در چندین رسانه دولتی ظاهر شده و گفته است که تهران با یک «انتخاب بسیار دشوار» روبرو است. او در برنامه «فوکوس تودی»، برنامه‌ای تحلیلی درباره رویدادهای مهم روز در کانال بین‌المللی تلویزیون مرکزی چین، گفت که در میان نگرانی‌ها از احتمال تبدیل تنش به یک جنگ تمام‌عیار با اسرائیل و آمریکا، ایران احتمالا در حال تصمیم‌گیری است که «چگونه و تا چه حد اقدام به مقابله کند». او گفت که جمهوری اسلامی ممکن است از طریق حزب‌الله در لبنان حمله کند، هرچند پیش‌بینی کرد که این کار ممکن است واکنش شدید اسرائیل را در همان‌جا به دنبال داشته باشد. نیو شینچون در گفت‌وگویی دیگر به روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» گفت که ایران می‌خواهد «انتقام آن قدر جدی باشد که اسرائیل را [از حملات بعدی] باز دارد». یک تحلیلگر دیگر هم به این روزنامه گفت که تهران «مصمم به انتقام‌گیری به هر وسیله ممکن است» در حالی که تلاش می‌کند از درگیر شدن با آمریکا خودداری کند. لی لی، مفسر ویژه تلویزیون دولتی چین، در برنامه «فوکوس تودی»، گفت که ایران در «مقطع حساسی» قرار دارد و این احتمال را مطرح کرد که جمهوری اسلامی با استفاده از نیروی دریایی خود واکنش نشان دهد.

او گفت: «توانایی رزمی ناوگان اقیانوس‌پیمای ایران پیشرفت‌های بزرگی داشته است» و به این نکته اشاره کرد که ایران یک کشتی کانتینری دارد که «تغییر کاربری» داده و می‌تواند با پنهان شدن «در میان سایر کشتی‌های باری در دریا»، عنصر غافلگیری را فراهم کند. او گفت که ایران ممکن است بعد از استفاده از ۳۰۰ موشک و پهپاد در حمله به اسرائیل در ماه آوریل و همین طور ارسال پهپاد به روسیه برای جنگ در اوکراین، توانایی اجرای یک حمله موشکی بزرگ را نداشته باشد، هرچند نیو شینچون گفت که انتظار دارد واکنش ایران «بزرگتر و قوی‌تر از آوریل» باشدهر دو تحلیلگر معتقد بودند که پیش‌بینی زمان واکنش احتمالی ایران دشوار است، با این حال نیو شینچون گمانه‌زنی‌ها درباره این موضوع را رد کرد که مذاکرات احتمالی آتش‌بس در غزه، در روز پنج‌شنبه ۱۵ اوت، تعیین‌کننده زمان واکنش ایران خواهد بود. این در حالی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، روز جمعه ۹ اوت ابراز امیدواری کرده بود که واکنش ایران «در زمان و به‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند».«چاینا دیلی»، روزنامه انگلیسی‌زبان حزب کمونیست چین، در سرمقاله‌ای در شماره ۱۲ اوت خود نوشت که اسرائیل «ظاهرا به حماقت یک جنگ تمام‌عیار که باید هم‌زمان در چند جبهه بجنگد» پی برده است، اما ترور هنیه تقریبا هرگونه «روزنه امید» برای برقراری آتش‌بس در غزه را از بین برده است. این مقاله پیش‌بینی کرده که همه طرف‌های درگیر ممکن است «بیش از آن که چیزی به دست بیاورند، چیزهایی را از دست بدهند» و ابراز امیدواری کرده که از خود «منطق نشان دهند و خویشتن‌داری کنند»، اگرچه گفته است که این امر بعید به نظر می‌رسد. چین، «میانجی‌گر صلح» مقاله «چاینا دیلی» نتیجه‌گیری می‌کند که جامعه بین‌المللی باید از فراخوان وانگ یی،‌ وزیر امور خارجه چین، برای گفت‌وگو درباره برقراری آتش‌بس در غزه و حرکت به سوی صلح و ثبات پایدار، پیروی کند. تمایل چین به این که در این وضعیت عنوان یک میانجی‌ صلح مطرح شود، در دیگر رسانه‌های دولتی این کشور هم تکرار شده است. روزنامه «گلوبال تایمز» به نقل از رسانه‌های مختلف چینی و بین‌المللی، تلاش‌های صلح‌جویانه چین را ستوده و از قول ژو یونگ‌بیاو، محقق سیاسی، گفته است که چین نقش «مهمی» در «تزریق عوامل مثبت» به این وضعیت ایفا کرده است. در همین حال، یک وبلاگ در «گوانچا»، پورتال خبری وابسته به دولت، به موقعیت «منحصر به فرد» پکن در این زمینه اشاره کرد و گفت که چین نه «بار تاریخی استعمارگرانه» فرانسه یا بریتانیا را به دوش دارد، و نه مانند روسیه نیاز به حفظ نفوذ خود از طریق «اعمال زور» را احساس می‌کند، زیرا نفوذ اقتصادی چین باعث شده «در همه جا حضور داشته باشد». تماس وانگ یی با همتای ایرانی خود پس از تماس‌های او با وزرای خارجه مصر و اردن در هفته گذشته صورت گرفت. بی بی سی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها