رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639079

داوری طلایی پزشکیان درباره آمریکا

ساعت 24 - دیروز مسعود پزشکیان به مجلس قانونگذاری رفت. او اسامی 19 وزیر را به مجلس داده بود و حالا برای دفاع کلی از آن‌ها در صحن علنی مجلس صحبت می‌کرد. مسعود پزشکیان دیروز ضمن اینکه همان شعارهای ارائه شده در جریان مبارزات انتخاباتی را تکرار کرد چند نکته مهم را نیز بار دیگر با شهروندان ایرانی در میان گذاشت.

او با صراحت گفت برای انتخاب وزیران با نهادهایی در بالاترین سطح مشورت شده است به این ترتیب وی پاسخ منتقدان را داد و به مجلس نیز یادآور شد نمی‌توانند به سادگی دست روی وزیران گذاشته و مهر عدم تایید پای کارنامه و برنامه آن‌ها بزنند. دیروز مسعود پزشکیان در منصب ریاست‌جمهوری و در برابر نمایندگان مردم در مجلس قانونگذاری اما جمله‌های طلایی گفت. او تاکید کرد یکم، مردم ناراضی‌اند و با شرکت نکردن در انتخابات این را نشان دادند و دوم اینکه عامل نارضایتی شهروندان ایرانی خودمان هستیم و سوم از همه مهم‌تر اینکه با‌ صراحت گفت آمریکا عامل نارضایتی مردم ایران نیست.نکته جذاب‌تر اما این بود که این داوری ریاست‌جمهوری آن هم با صدای بلند با اعتراض از سوی نمایندگان روبه‌رو نشد و اعضای مجلس دوازدهم انگار که این حرف که آمریکا عامل نارضایتی مردم ایران نیست را قبول دارند. آیا پزشکیان پس از کسب رای اعتماد وزیران معرفی شده در مجلس حاضر خواهد شد روی این مساله بایستد، پا‌فشاری ‌کند و دلایل نارضایتی ایرانیان و قهر آن‌ها با صندوق‌های رای را با برپایی یک نظرسنجی دقیق، علمی، غیرجانبدارانه و کارشناسانه جست‌وجو کند.

در این نظرسنجی از مردم ایران می‌توان پرسید در رابطه با آمریکا چه باید کرد؟ واقعیت این است که فقدان مناسبات درست و از سر صلح و سازگاری با غرب به ویژه با ایالات‌متحده آمریکا این ایران و ایرانیان هستند که زیان هنگفتی کرده‌اند. یک برآورد غیررسمی نشان می‌دهد از روزی که باراک اوباما تحریم ایران را در دستور کار قرار داد تا حالا که هنوز تحریم‌ها ادامه دارد رقمی معادل 1400میلیارد دلار عدم‌النفع داشته‌ایم.ا

این در حالی است که خسارت وارد شده بر ایران در شرایط هشت سال جنگ 1200میلیارد دلار بوده است. مقام‌های ایرانی باید قبول کنند که نیروی ایران برای شکست دادن آمریکا در حال حاضر به‌اندازه‌ای نیست که باید باشد و برای اینکه به آرزوی شکست آمریکا برسیم باید بسیار نیرومندتر از وضع فعلی شویم. ایران می‌تواند و باید همان راهی را برود که دنگ شیائوپینگ رفت و با آمریکا سازگار شد.

حالا چین به‌اندازه‌ای نیرومند شده است که می‌تواند هماوردخواهی کند. ایران نیز باید همین مسیر را طی کند. پذیرش ماهیت داوری طلایی پزشکیان می‌تواند نخستین گام در مسیر تازه باشد.

جهان‌صنعت

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها