رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639147

عراقچی و همان حرف‌های کلی درباره تحریم

ساعت 24 - سیدعباس عراقچی با سابقه 40سال فعالیت در وزارت خارجه هنگامی نامش بر سر زبان‌ها افتاد که محمدجواد ظریف با انعطاف‌پذیری و نیز سعه‌صدر اجازه داد عراقچی پا به پای او در داستان برجام فعال باشد. تفویض اختیار به عراقچی در برخی ماموریت‌ها گونه‌ای بود که عراقچی در نقش یک وزیر خارجه اعلام نظر می‌کرد.

با این همه اما وی دیروز در پاسخ به موافقان و مخالفان خود برای کسب رای در مجلس نامی از ظریف نبرد و سخنانش را جوری ردیف کرد که نخواهد داستان برجام با ظریف در ذهن‌ها تداعی شود. سیدعباس عراقچی این شانس را داشت که یکی از سرسخت‌ترین مخالفانش در مجلس کاری کند که وزیر خارجه ناگزیر شود بگوید که طراح برجام در 1400 خودش بوده است اما عراقچی در سخنان خود به نکاتی اشاره کرد که در برنامه‌اش برای وزارت خارجه در صورت کسب رای اعتماد دنبال خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان وی این بود که «قصد ندارد با آمریکا تخاصم‌زدایی کند»، به این ترتیب عراقچی وعده داد که تخاصم با آمریکا ادامه خواهد داشت. وی پیش از این نیز گفته بود: «تخاصم را مدیریت خواهند کرد. » به نظر می‌رسد وزیر خارجه معرفی شده به مجلس در این‌باره باید با صراحت و شفافیت بیشتر سخن بگوید و شهروندان را از برنامه‌های وزارت خارجه برای «مدیریت تخاصم» آگاه کند.

واقعیت تلخ این است که ادامه تخاصم در هر سطح و در هر اندازه و با هر شکل و ماهیت با آمریکا برای ایران هزینه دارد. هزینه‌هایی که تا امروز بر دوش مردم افتاده همان تحریم‌هایی است که از اوایل دهه 90 شروع و هنوز ادامه دارد. عراقچی در سخنانش به همین مقوله اشاره کرده و به استفاده از توانایی‌های داخلی که در چند سال گذشته بارها بر زبان مدیران جاری شده نیز تاکید کرد. حقیقت این است که آقای عراقچی باید با همه نیرویش در وزارت خارجه به سویی برود که تحریم را برطرف و آمریکا را متمایل کند تحریم‌ها را حذف کند تا ایرانیان نفس بکشند. استفاده از مفاهیم شرافتمندانه، آبرومندانه، عزتمندانه و… بسیار هم خوب است اما در عمل باید معنا پیدا کند. ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌تواند زیرساخت‌های موجود در راه، فرودگاه، برق، نفت، بنزین، گاز و آب ایران را باز هم بیشتر مستهلک کند و ناترازی‌ها را توسعه دهد.

وزارت خارجه باید گونه‌ای گام بردارد و رفتار کند که تحریم‌های ایران در کوتاه‌ترین مدت برطرف شود. سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و عراقچی باید به اقتصاد کلان ایران و نیز وضعیت کسب‌وکار و معیشت مردم خوب فکر کند و مفاهیم کلی را به زمین بیاورد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها