رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639175

تغییر فرم اعتراض؛ از تجمع به اعتصاب

ساعت 24 - -بالاخره کاسه صبر پرستاران لبریز شد و به سرانجام نرسیدن ده‌ها قانون و وعده در کنار سختی کار و درآمد کم، اعتراضات آن‌ها را در روزهای اخیر به دنبال داشت.

«محمد شریفی‌مقدم» در گفت‌وگو با خبرآنلاین پیش‌بینی می‌کند اعتصابات پرستاران در سراسر کشور گسترش خواهد یافت چون وزارت بهداشت و مسئولان دولتی تمایلی برای حل مشکلات پرستاران ندارند و به‌گفته او «پیام اعتراضات را نشنیده‌اند». او با بیان اینکه پرستاران به‌جز اجرای قوانین شغل خود، انتظار دیگری ندارند، گفت مشکلات امروزه پرستاران حاصل دو دهه بی‌توجهی به‌خواسته‌های این قشر است و در شرایط فعلی، پرستاران معترضی که دست از کار کشیده‌اند، هیچ ترسی از اخراج شدن ندارند.

اعتراضات پرستاران از کدام شهر شروع شد و در کدام شهرها ادامه یافته است؟

آن‌قدر اعتراضات زیاد است که حسابش از دست همه در رفته است. اعتراضات از استان البرز و شهر کرج شروع شد و الان حدود ۵۰ بیمارستان درگیر هستند. بعد از آن شهر شیراز، آغاز کرد. در تمام بیمارستان‌های دولتی اعتراض را شاهد بودیم و در تمام بیمارستان‌های دولتی در شهرهای شیراز، جهرم، لامرد، فسا و سایر شهرهای استان فارس هم اعتراض داشتیم. در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و برخی استان‌های دیگر هم شاهد اعتراض هستیم. تعداد زیاد است و از ذهنم بیرون رفته‌اند.

جرقه اصلی این اعتراضات چه موضوعی بود؟

باید ابتدا چرایی اعتراضات را بررسی کرد. پرستاری یکی از مشاغل بسیار سخت و طاقت‌فرساست. پرستاران در مواجهه مکرر با بیماری‌های پرخطر هستند. سل، ایدز، هپاتیت و کرونا ازجمله این بیماری‌ها هستند. مثلا در بحران کرونا، ادارات را تعطیل کردند ولی پرستاران سر کار بودند. ما سختی‌های شغلی زیادی ازجمله مواجهه با بیماران در حال احتضار و نظایر آن را داریم.

اینها خصوصیات شغل پرستاری است. پرستار می‌داند شغل او این خطرات و سختی‌ها را دارد. آیا این دلیل کافی برای اعتراض است؟

من شغل را معرفی کردم نه دلایل اعتراض را. دلیل اعتراض این نیست که شغل چه مشخصاتی دارد. پرستارانی داشتیم که در بحران کرونا، خانه نرفتند و مبتلا شدند و از دنیا رفتند. آن موقع اعتراض نکردیم و با جان و دل کار کردیم. در مشاغلی از این دست، در تمام دنیا، جذابیت و انگیزاننده قرار می‌دهند تا مردم تمایل داشته باشند در آن وارد شوند. مهمترین انگیزاننده هم دریافتی خوب این شغل در کل دنیا به‌جز کشور ماست. در خارج از کشور، آن‌قدر پرستار را از لحاظ معیشتی، شارژ می‌کنند که دغدغه معیشت نداشته باشد چون اعتقاد دارند در صورتی‌که پرستار دغدغه معیشت داشته باشد، تمام همت خود را برای بیمار صرف نمی‌کند. پرستار در آمریکا ۵ هزار دلار حقوق می‌گیرد و زندگی‌اش تامین است و دغدغه اضافه‌کار و شیفت دوم ندارد. در دنیا، پرستاران امنیت شغلی دارند.

وضعیت سیستم پرستاری در کشور ما به‌خاطر کم‌توجهی مسئولان وزارت بهداشت، روزبه‌روز بدتر می‌شود. از سال ۷۶ طبقه جدیدی در نظام سلامت شکل گرفت و سعی کرد تمام منابع را به‌سمت خود بکشد و اعتقاد دارد هر قدر دیگران از منابع کمتر استفاده کنند، کاسه او پرتر می‌شود. با این دید، مشاغلی مانند پرستاری، دچار مشکل می‌شوند. پرستاران بعد از آن چند قانون را به مجلس بردند و در حال حاضر، خواسته پرستاران اجرای قانون است و چیزی بالاتر از اجرای قانون نمی‌خواهند. قانون سخت و زیان‌آور بودن شغل پرستاری که در سال ۱۳۶۸ تصویب شده و در سال ۸۸ هم دوباره توسط قانونگذار مورد تاکید قرار گرفت، ‌ازجمله این موارد است. این قانون می‌گوید چون شغل پرستاری سخت است در بخش خصوصی با ۲۰ سال کار، امکان بازنشستگی وجود دارد. در بخش دولتی با ۲۵ سال کار، بازنشسته می‌شوند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها