رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639177

صلاح نیست پزشکیان به کازان برود

ساعت 24 - شنبه این هفته کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از مسعود پزشکیان برای شرکت در اجلاس سران گروه بریکس در کازان خبر داد و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حاشیه این اجلاس را رد نکرد.

علی‌اکبر فرازی در گفت‌وگو با «شرق» و در ارزیابی گفته‌های جلالی، با وجود آنکه پاسخ مثبت به دعوت پوتین و همچنین سفر پزشکیان برای حضور در جمع سران بریکس را حائز اهمیت می‌داند، اما هم‌زمان اذعان دارد «در شرایط کنونی که اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیه حمله کرده و به دنبال افزایش نفوذ خود در خاک این کشور است و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که نشست سران بریکس در منطقه کازان و شهری غیر از مسکو، پایتخت روسیه، برگزار می‌شود، بهتر است مسعود پزشکیان به جای خود، محمدرضا عارف، معاون اول یا وزیر امور خارجه را راهی کازان کند».

از طرف دیگر سفیر پیشین ایران در قبرس متذکر می‌شود «در شان رئیس‌جمهور اسلامی ایران نیست که اولین سفر خارجی خود را به شهری غیر از پایتخت رسمی کشور دیگر انجام دهد».

ضمن آنکه سفیر اسبق ایران در یونان، ذیل اشاره به نکته بسیار مهمی این احتمال را هم می‌دهد که «با توجه به اقتضائات جدید بعد از حمله اوکراین به کورسک شاید سران دیگر اعضای دعوت‌شده بریکس به کازان هم در سفر خود به روسیه، آن‌هم در سطح سران تجدیدنظر کنند و با در نظر گرفتن ملاحظات جدید، سطحی پایین‌تر را در قالب معاون اول یا وزرای امور خارجه راهی کازان کنند».

هم‌زمان فرازی، مسئله تلاش برای ارتباط‌دادن ایران به جنگ اوکراین را در تحلیل خود هم مدنظر قرار می‌دهد و با وجود آنکه او از تقویت روابط همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و... بین تهران و مسکو دفاع می‌کند، اما در شرایط فعلی و برای اولین سفر خارجی، مسعود پزشکیان، حضور رئیس‌جمهور ایران در کازان را جایز نمی‌داند. در بخش پایانی این گپ‌وگفت، تحلیلگر ارشد مسائل اروپا و ناتو به «شرق» می‌گوید «نباید توافق‌نامه راهبردی ایران و روسیه در شهری به جز پایتخت‌های دو کشور؛ یا در تهران یا مسکو امضا شود»؛ ازاین‌رو فرازی «امضای توافق‌نامه راهبردی دو طرف را توجیه مناسبی برای اولین سفر پزشکیان به کازان نمی‌داند». روزنامه شرق

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها