رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639238

ادعای بلومبرگ: ایران ارزان‌ترین نفت را به چین می‌فروشد

ساعت 24 - خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به افزایش سهم دلالان مالزی در فروش پنهانی نفت ایران به چین گزارش داده است که ایران ارزان‌ترین نفت را به پالایشگاه‌های چینی می‌فروشد.

بلومبرگ روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد گزارش داده است که ایران نفت باکیفیت سبک خود را حتی ۶ دلار با تخفیف نسبت به قیمت نفت برنت دریای شمال به چین می‌فروشد، در حالی که روسیه به‌رغم تحریم‌های غرب، برای همین نوع نفت کمتر از یک دلار تخفیف به مشتریان چینی می‌دهد.

پالایشگاه‌های کوچک و مستقل چینی، موسوم به «تی‌پات» (قوری چای) مشتریان نفت ایران هستند و جمهوری اسلامی علاوه بر تخفیف به آن‌ها، هزینه دلالان مالزی، سنگاپور، عمان، عراق و امارات را برای تغییر برند نفت ایران و پنهان کردن مبدا آن را نیز متحمل می‌شود.

پیشتر شرکت اطلاعات کالا، کپلر، به رادیو فردا گفته بود که تقریبا ۶۰ درصد نفت ایران از طریق دلالان مالزی و تحت نام نفت مالزی راهی چین می‌شود، اما آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد در ماه گذشته سهم دلالان مالزی در انتقال نفت ایران افزایش یافته است.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور در هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ روزانه به‌طور متوسط یک میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه نفت از مالزی وارد کرده است.این در حالی است که کل تولید نفت مالزی حدود ۵۷۰ هزار بشکه در روز است. آمارهای گمرکی چین همچنین نشان می‌دهد واردات نفت این کشور از مالزی در ماه گذشته، ژوئیه، یک رکورد تاریخی زده و به نزدیک ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که سه برابر کل تولید نفت مالزی است.آمارهای این نهاد رسمی چین همچنین مدعی است که طی هفت ماه ابتدایی سال، حتی یک بشکه نفت از ایران وارد این کشور نشده است که در صورت صحت آمار، نشان می‌دهد کل نفت ایران از طریق واسطه‌ها و دلال‌های خارجی و تحت نام نفت دیگر کشورها راهی چین می‌شود.

ئیش از این رسانه‌های غربی با استناد به منابع تجاری و نفتی گزارش داده بودند که تنها پالایشگاه‌های مستقل و کوچک چینی مشتری نفت ایران هستند و پالایشگاه‎‌های بزرگ یا دولتی چین حتی از طریق واسطه‌ها نیز از ایران نفت خریداری نمی‌کند.

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها مانند وُرتکسا نشان می‌دهد به رغم تخفیف‌های گسترده، در مجموع رشد صادرات نفت ایران به چین در چند ماه گذشته متوقف شده است. این موضوع گویای آن است که در عمل تنها دلالان مالزی جای دلال‌های دیگر کشورها را در رساندن نفت ایران به چین گرفته‌اند. آمارهای اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نیز نشان می‌دهد به رغم رشد چشمگیر تولید نفت ایران در سال گذشته، این رشد در چند ماه گذشته متوقف شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها