رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639293

پزشکیان یک رییس جمهور با تعریف تازه است

ساعت 24 -راهبردی که پزشکیان با همکاری گروهی از سیاست‌ورزان پیدا و ناپیدا برای رسیدن به پاستور انتخاب کرد تا امروز که نخستین روز کاری اوست پاسخ داده و او توانست بدون دردسر رای اعتماد همه وزیرانش را از مجلس بگیرد. به این ترتیب و با صحبت‌هایی که او دیروز در مجلس کرد و نیز همه صحبت‌هایی که از روز نخست کاندیداتوری تا امروز داشت باید او را یک‌ «رییس‌جمهور» تازه دید که با همه پنج رییس‌جمهور پیشین پس از پایان جنگ تفاوت اساسی دارد.

پزشکیان کانون راهبرد خود را برای ریاست‌جمهوری سازش با نهادهای قدرت بالاتر از نهاد دولت قرار داد و به این عهد خود وفادار ماند. پزشکیان در این مدت که می‌توانست درباره مقام ریاست‌جمهوری و سپس وظایف و کارآمدی نهاد دولت صحبت کند بارها و بارها تصریح کرد که برای او مهم است افراد و نیروهایش تنها و تنها به وفاق ملی پایبند باشند و در این صورت مهم نیست از کدام جناح سیاسی یا از کدام طیف از دو جناح سیاسی باشند.

پزشکیان حرف و عملش یکی شد و با این برگ توانست بر منتقدان تندروی مجلس و بیرون از مجلس غلبه کند. دیروز بسیاری از نیروهای تندروی مجلس نیز متفاعد شدند به کل کابینه رای دهند تا کار تمام شود و دولت چهاردهم کارش را زودتر آغاز کند. حالا و از امروز پزشکیان در رصد همه نیروهای سیاسی داخلی، همه اقشار اجتماعی- سیاسی داخلی و نیز در کانون توجه کشورهای مختلف جهان قرار دارد. .

نکته جذاب اما این است که اگر راهبرد انتخاب شده برای پزشکیان همانند گذشته عمل کند وی با سیاست خارجی ارتباط چندانی برقرار نخواهد کرد. پزشکیان البته در سپهر سیاست داخلی نیز روزگار چندان‌ آسانی را تجربه نخواهد کرد. پزشکیان از امروز اما با دو گروه از جامعه شامل جوانان و زنان باید روراست باشد و وعده‌هایی که درباره پوشش زنان و نیز برطرف کردن فیلترینگ داده است را زود و سریع اجرایی کند. هر روز تاخیر در اجرای این خواسته‌ها که خواسته‌های اصلی هستند می‌تواند او را نامحبوب کند. پزشکیان با همین دست فرمانی که تا اینجا آمده و توانسته است کابینه‌اش را بدون آسیب از میدان مجلس عبور دهد باید از همان راهبرد برای انجام خواسته زنان و جوانان استفاده کند. پزشکیان اما پس از اینکه این دو بال رشد را برای پرواز آماده کرد می‌تواند و باید به قصه اقتصاد ایران برگردد. اقتصاد ایران در سطح کلان با آسیب‌های بزرگ روبه‌رو است و نیازمند میلیاردها دلار و هزاران هزار میلیارد ریال سرمایه است که در داخل همه آن پیدا نمی‌شود و باید پزشکیان راه ورود آن‌ها را باز کند.

وضعیت اقتصاد بنگاه‌های ایران به ویژه در صنعت و تولید بسیار دهشتناک شده و بهتر است آقای پزشکیان در این‌باره یک نشست با روسای تشکل‌ها و به ویژه اتاق بازرگانی داشته باشد. اگر راهبرد پزشکیان به‌اندازه‌ای کارآمد بوده و هست که تاکنون سدها و صخره‌ها را از سر راه برداشته است، حل داستان اف‌ای‌تی‌اف و تحریم را نیز باید مدیریت کند.

محمدصادق جنان‌صفت - روزنامه جهان صنعت

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها