رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639314

سکوت ترسناک در خاورمیانه

ساعت 24 - واشنگتن‌پست نوشت: در خاورمیانه، سکوت کر کننده است. توافق آتش بس غزه به طرز وسوسه‌انگیزی نزدیک است، اما مذاکرات متوقف شده است. اسلحه‌ها آماده شلیک و پر هستند همه در یک دوران پر اضطراب و سخت قرار دارند؛ هرکجای منطقه را که نگاه می‌کنید، احتمال تشدید تنش وجود دارد. یا پیشرفتی به سوی صلح رقم خواهد خورد و یا همه در فاجعه‌ای جدید فرو خواهند رفت.

به گزارش ایسنا، دیوید ایگناتیوس، ستون نویس واشنگتن پست درباره وضعیت مذاکرات آتش‌بس غزه ۱۰ ماه پس از آغاز آن نوشته است: به گفته مقامات آمریکایی، توافق آتش‌بس غزه «در آستانه فروپاشی» است و هیچ جایگزین فوری و مشخصی برای آن وجود ندارد.

او در ادامه نوشته است: ترسناک است. به هر طرف که نگاه کنید نشانه‌هایی از آرامش پیش از طوفان را می‌بینید. در این مذاکرات مه‌آلود واقعا چه خبر است؟ پاسخ به این سوال همیشه در خاورمیانه خطرناک است، اما می‌توانم آنچه را که از مقامات آمریکایی و اسرائیلی آگاه شنیده‌ام، به اشتراک بگذارم. آن‌ها از بسته‌ای از مسائل حل نشده دیپلماتیک و نظامی می‌گویندکه به چالش‌های جو بایدن و تیمش تبدیل شده‌اند.

این ستون نویس آمریکایی در ادامه گزارش خود به نقل از مقام‌های ارشد و در تلاشی برای مقصر جلوه دادن حماس نوشته است: «بزرگترین چالش باقی‌مانده، سکوت حماس در واکنش به پیشنهاد جدید آمریکا و میانجی‌گران برای حل و فصل مشکلات باقی‌مانده پیرامون آتش‌بس ۴۵ روزه و آزادی اسرای اسرائیلی است.»

وی در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که «هیات آمریکایی در چهار روز اخیر، پاسخی از سوی حماس دریافت نکرده است.»

پیشنهاد تازه آمریکا، توافق «پل‌سازی» نام گرفته است که به گفته یک منبع فلسطینی آگاه از مذاکرات آتش‌بس « کاملا با پیشنهادی که ۲ طرف قبلا بر سر آن توافق کرده بودند، مغایرت دارد». این پیشنهاد جدید براساس پیشنهاد ارائه شده در ماه مه است و به شروط و مطالبات جدید رژیم صهیونیستی پاسخ می‌دهد. در این پیشنهاد برقراری دائمی آتش‌بس مطرح نشده است و آتش‌بس دائمی را در مرحله دوم ضمن یک سقف مشخص بررسی‌ می‌کند. در این پیشنهاد ذکر شده است که تا زمانی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، اشغالگران در مرحله دوم به جنگ بازمی‌گردند. »

این ستون نویس آمریکایی می‌گوید: «حماس درحال وقت‌کشی است تا شاید حزب‌الله لبنان و یا ایران شرایط میدانی نبرد را تغییر دهند. »

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله قول داده که انتقام شهادت فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی این گروه توسط رژیم صهیونیستی را بگیرد. او اهداف اسرائیلی زیادی برای انتخاب دارد. ایران نیز تاکید دارد که انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران را خواهد گرفت.

نتانیاهو؛ یکی از موانع آتش‌بس است

به اذعان خود ایگناتیوس، یکی از مشکلات آزاردهنده و موانع اساسی هیات مذاکره کننده آمریکایی، «کارشکنی و وقت‌کشی نتانیاهو در مذاکرات است.»

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها