رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639344

رادیکال‌ها به دنبال حذف وزرای پیشنهادی بودند

ساعت 24 - حشمت‌الله ‌فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار در گفت‌وگو با «شرق» در نقد ادعاهایی چون حذف جمهوریت در مسیر انتخاب کابینه چهاردهم، معتقد است: «رفتار پزشکیان حاصل درک سیاسی او از شرایط روز کشور است. بنابراین قائل به دو ‌مرحله متفاوت در این مسیر طی‌شده باید بود».

به گزارش شرق این نماینده ادوار از اهمیت موفقیت در عملیاتی‌کردن وعده‌های مهم انتخاباتی پزشکیان می‌گوید و می‌افزاید: «وعده‌های آقای مسعود پزشکیان در سه حوزه اصلی خلاصه می‌شود: اول مبحث آزادی‌های مدنی (سیاست داخلی)؛ دوم تنش‌زدایی با غرب (سیاست خارجی)؛ و سوم شفافیت در اقتصاد. بنابراین اگر واقعا اصرار می‌کرد یک کابینه کاملا ستا‌دی معرفی کند، آن تیم قادر به پایان‌دادن رقابت انتخاباتی شکل‌گرفته، نبود». فلاحت‌پیشه معتقد است: «مسعود پزشکیان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌هایش نیازمند همکاری با همه نهادهای قدرت در کشور است. پس در حوزه وفاق مدیریتی همراه شد تا در حوزه وفاق سیاسی و اجرا بتواند حمایت همه ارکان حاکمیتی را با خود همراه کند». او که خود جزء منتقدان حضور برخی از چهره‌ها در کابینه و استفاده از گزینه‌هایی دور از نگاه کنشگری مورد نیاز برای اصلاح کشور است، می‌گوید: «در مرحله معرفی کابینه مشخص شد بخش قابل ملاحظه‌ای از وزرای پیشنهادی نه‌تنها به او رای نداده بودند، که جزء منتقدان یا همراه ستاد رقبای او بودند. کمتر سیاست‌مداری در دنیا چنین ریسکی را می‌پذیرد؛ زیرا سخت است باور داشته باشیم افرادی با چنین زاویه دید مخالفی بخواهند در راستای سیاست‌های رئیس‌جمهور اقدام‌ کنند. اما به هرحال با آن‌ها و‌ همه جریان‌های سیاسی و حاکمیتی صحبت شده و طبق ارزیابی‌ها اعلام شده این افراد قرار است در راستای برنامه‌های رئیس‌جمهور اقدام‌ کنند». فلاحت‌پیشه با بیان اینکه «‌همین موضوع و همین تفاهم با جریان‌های سیاسی مخالف سبب شده بخشی از ستاد انتخاباتی پزشکیان از او ‌فاصله بگیرند، زیرا معتقدند نمی‌توان با این افراد به اهداف تعیین‌شده رسید‌»، تاکید می‌کند: این‌ وزرا ممکن است بیش از اینکه در مسیر خواست و اراده رئیس‌جمهور و اهدافش باشند، از بیرون دولت خط بگیرند». او همچنین می‌گوید: «به هرحال مجموعه‌ای از نقدها در این مدت وارد شده اما باید امید داشت وزرای جریان رقیب در کابینه به اهداف رئیس‌جمهور و برنامه‌هایش طبق توافق و ‌تفاهمی که رخ داده عمل کنند». این نماینده ادوار که از حامیان بنیان جمهوریت است در نقد ادعاهای مطرح‌شده در چند روز اخیر هم می‌افزاید: «آنچه پزشکیان تحت عنوان واقعیات رخ‌داده در مسیر نهایی‌شدن کابینه مطرح کرد، برآمده از همان صداقتی بود که در زمان انتخابات از او‌ دیدیم و در همان سه حوزه‌‌ای که وعده‌هایی را مطرح کرد هم شاهد بودیم حرف دل مردم، بغض و نگرانی مردم را بر زبان آورد و این‌گونه رای اکثریت مردم را کسب کرد. او به دنبال اصلاحات مهم و اساسی برآمده از خواست مردم است و در این راه به یاری همه جریان‌ها نیاز دارد، بنابراین وارد تعامل و تفاهم شد».

او ‌با نگاهی بر روند چند ماه اخیر و انتخابات زود‌هنگام انجام‌شده می‌گوید: «معتقدم عقلانیتی در مجموعه کشور مبتنی‌بر انجام اصلاحات شکل گرفته و اگر به اصلاحات در حوزه‌هایی که برنامه سه‌گانه رئیس‌جمهور در آن راستا قرار دارد ختم شوند، تاییدی بر تصمیم و صداقت رئیس‌جمهور خواهد بود».

فلاحت‌پیشه در ادامه به تحلیل حملات جریان رادیکال به دولت پرداخته و می‌افزاید: «رادیکال‌ها به دنبال حذف وزرای پیشنهادی بودند؛ آن‌هم در شرایطی که ‌۳0 تا ۴۰ درصد وزرا مطابق ایدئال پزشکیان در ترکیب قرار داشتند، پس حذف هر وزیر تحمیل ۲۰ درصد شکست برای ستاد او بود». او به سخنرانی توفانی پزشکیان در صحن مجلس اشاره کرده و معتقد است: «اینکه سخنرانی نهایی پزشکیان منجر به پیروزی کامل کابینه شد یک حقیقت است، اما چرا این صداقت در گفتار و افشاگری سبب شکست جریان رادیکال شد، مربوط به رفتار خود آن‌هاست».

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها