رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639393

آیا خاورمیانه در آستانه نبرد بزرگ است؟

ساعت 24 - علی منتظری کارشناس خاورمیانه درایرنا نوشته است :آنگونه که در پایان مذاکرت دوحه گفته شد، قرار بود در دو روز گذشته، مذاکرات قاهره با حضور نمایندگان آمریکا، مصر، قطر، نمایندگان رژیم اشغالگر قدس و مقاومت اسلامی «حماس» برگزار شود اما همه اخبار و تحولات نشان می‌دهد این مذاکرات هنوز آغاز نشده، به شکست کامل رسیده است.

با آنکه ایران حق پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به حاکمیت ملی‌ و ترور «اسماعیل هنیه» در تهران را برای خود محفوظ نگه داشته اما کاملا روشن بود جمهوری اسلامی در دوران برگزاری این مذاکرات هرگز اقدامی انجام نمی‌دهد تا از سوی آمریکا و طرف‌های دیگر، متهم به خرابکاری در این مذاکرات نشود. علاوه بر این، ایران در سایه هماهنگی‌ها با حماس، با سیاستی عاقلانه و مطالعه‌شده، منتظر نتایج مذاکرات مانده است تا در ظرف زمانی و مکانی مناسب، سیاست توازن رعب یا همان قدرت بازدارندگی خود را به رخ اسرائیل بکشد. حماس مانند مذاکرت هفته گذشته در دوحه، در مذاکرات قاهره نیز شرکت نکرده و با این شرایط هرگز شرکت نخواهد کرد؛ زیرا می‌داند در این مذاکرات، اسرائیل بنا دارد همه چیز را از او بگیرد و هیچ چیز در مقابل به او ندهد.

واکنش مقاومت

در رابطه با این تحولات، جنبش حماس و جهاد اسلامی بیانیه مشترکی را صادر کرده‌اند. این دو جنبش‌ بر شروط مقاومت برای امضای هرگونه توافق با اسرائیل تاکید کردند که شامل پایان کامل جنگ در نوار غزه، خروج کامل ارتش اشغالگر اسرائیل و آغاز بازسازی نوار غزه و پایان محاصره آن همراه با امضای یک توافق جدی برای تبادل اسراست. استراتژی نتانیاهو: پایان دادن به مساله فلسطین

بر اساس شواهد موجود در میدان نبرد و تلاش‌های سیاسی جاری برای برگزاری مذاکرات، واضح است که سیاست نتانیاهو در گرایش به رویکرد استراتژیک خود یعنی پایان‌دادن به مساله فلسطین پیش می‌رود. نیت نابود کردن کامل مساله فلسطین از سوی نتانیاهو، از رد دوباره «راه‌حل دو دولت و دو کشور» از سوی پارلمان اسرائیل در سال جاری، کاملا آشکار شده است. آمریکا و مسئولیت آغاز یک جنگ گسترده محور مقاومت معتقد است آمریکا باید مسئولیت آغاز یک جنگ گسترده یا همان جنگ بزرگ در منطقه را که هیچ‌کس نمی‌تواند نتایج و آثار آن را پیش‌بینی کند، بپذیرد. آنچه اکنون در اندیشه نتانیاهو می‌گذرد، آن است که جنگی بزرگ در منطقه شکل گیرد که سربازان این جنگ از کشورهای امریکا و متحدان اروپایی اسرائیل تشکیل می‌شوند و اسرائیل بدون هرگونه هزینه مالی و تسلیحاتی، شاهد و ناظر جنگ این کشورها با محور مقاومت و حامیان و متحدان آن خواهد بود و این جنگ اندیشه سیاسی نتانیاهو برای محو کامل موضوع فلسطین از منطقه را اجرایی می‌کند.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها