رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639409

روزنامه ترکیه ای از دوراهی پزشکیان نوشت

ساعت 24- روزنامه "صباح" چاپ ترکیه نزدیک به جریان عدالت و توسعه و شخص "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور آن کشور در یادداشتی درباره هدف مسعود پزشکیان رئیس جمهور تازه ایران و دولت‌اش می‌نویسد:

"پزشکیان تا پیش از نامزدی در رقابت انتخاباتی چهره سیاسی شناخته شده‌ای در ایران نبود. کارزار انتخاباتی او در وهله نخست متمرکز بر انسجام اجتماعی و فرهنگی میان گروه‌های مختلف بود. او وعده حقوق فرهنگی و سیاسی را برای اقلیت‌ها در کشور داد.

 آفتاب نیوز نوشت:همچنین، او وعده داد که به اقتصاد رو به زوال کشور رسیدگی کند. با این وجود، او برای تحقق وعده‌های خود نیاز به همکاری کامل سایر نهاد‌های دولتی دارد که همواره بر نهاد ریاست جمهوری سایه‌انداخته‌اند. عرصه‌های سیاسی ایران از بدو تاسیس نظام جمهوری اسلامی با پیچیدگی‌ها و تناقض‌هایی مواجه بوده و رئیس جمهور موظف بوده در چارچوب تعیین شده از سوی نهاد‌های انتصابی فعالیت کند". آن روزنامه در در ادامه با طرح عنوان "دولت در محاصره" می‌نویسد:"پزشکیان اگرچه رئیس جمهور جدید ایران است، اما برای برآورده ساختن خواسته‌های مردم باید بر موانع نهادی و سیاسی بسیاری فائق آید. خاتمی که رئیس جمهور سابق ایران و تقریبا مربی پزشکیان است پیش از این گفته بود کسی نباید از دولت تازه انتظار معجزه داشته باشد.

پزشکیان در اولین روز ریاست جمهوری خود با یک چالش سیاسی بزرگ روبرو شد: ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران. ترور هنیه زمین‌لرزه‌ای در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی ایجاد کرد و احتمال وقوع یک جنگ همه جانبه بین ایران و اسرائیل که همیشه ممکن به نظر می‌رسید، اما اکنون بیش از هر زمان دیگری نزدیک است را افزایش داد. دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی هنوز در جریان است و همه ذینفعان از همه گزینه‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد ایران و اسرائیل هر دو برای تمام احتمالات آماده می‌شوند، زیرا مقام‌های ایرانی مکررا اعلام کرده‌اند که ترور هنیه صرفا از بین بردن یک رفیق نزدیک نیست بلکه نقض حاکمیت ارضی محسوب می‌شود و باید پاسخ تلافی جویانه را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، اسرائیل تهدید به جنگ همه جانبه علیه ایران و متحدان اش در صورت هر اقدامی علیه ایران را مطرح کرده است. به نظر می‌رسد سناریوی فعلی پزشکیان را در شرایط سختی قرار داده و در وضعیت ۲۲ یا بر سر دو راهی قرار گرفته است به معنای وضعیتی متناقض که در آن یک فرد به دلایل ضد و نقیض نمی‌توانند از آن فرار کند. اگر ایران جنگ علیه اسرائیل را انتخاب کند به یک پیروزی استراتژیک منجر خواهد شد؛ اسرائیلی که مستاصل از گسترش درگیری است. بالعکس، اگر ایران از جنگ خودداری کند ممکن است این موضوع به مثابه ضعف و عقب نشینی راهبردی با پیامد‌های بلند مدت برای آن کشور قلمداد شود. در جبهه سیاست خارجی یکی دیگر از چالش‌های مهم توقف جنگ فلسطین و اسرائیل و مهار جنگ فرسایشی اسرائیل علیه حزب الله و سوریه است.

اگرچه پزشکیان وعده احیای برجام را داده، اما ایران نمی‌تواند به سرعت سیاستی برای احیای آن تدوین کند. اگر دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگردد این کار دشوارتر می‌شود، زیرا او بود که برجام را در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشت".

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها