رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639544

قربانی کردن کریدور ایران- ارمنستان پیش پای زنگزور

ساعت 24 - سفر پرماجرای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به منطقه قفقاز و به خصوص باکو، هر چند در میانه جنگ اوکراین که حالا دیگر دو سالی از آن می‌گذرد برای بسیاری از کشورهای اروپایی ابعاد ناخوانده و مهمی داشت، اما در این میان برای ایران نیز خالی از اهمیت نبود.

در همین سفر بود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با کانال یک این کشور، بدون استفاده از واژه کریدور گفت: «ما طرفدار انعقاد سریع یک معاهده صلح میان باکو و ایروان و رفع انسداد ارتباطات هستیم. متاسفانه با توجه به جلوگیری از ارتباطات از منطقه سیونیک، ارمنستان در حال نقض توافق‌نامه‌‌ای است که توسط پاشینیان امضا شده و درک چنین رویکردی دشوار است.» کریدور زنگزور در شرایطی که روسیه نیز همچون ایران از چندین کریدور منطقه‌ای جا مانده برای این کشور دارای اهمیت است، اما در مقابل مرزهای تاریخی ایران با ارمنستان را دچار خدشه می‌کند و ازاین‌رو کشور ما به قطع باید در برابر این تصمیم و ایجاد دالان جعلی زنگزور مقاومت کند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد دیگر تنها منوط به تصمیمات سیاسی و جغرافیایی ایروان و باکو نیست و باید تهران نیز درباره آن وارد میدان مذاکرات شود. اما مساله مهم این است که به نظر می‌رسد باکو و آنکارا اکنون توانسته‌اند روسیه را نسبت به برتری‌های احداث دالان ‌‌زنگزور برای این کشور قانع کنند. کمااینکه برخی کارشناسان معتقدند اکنون قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و متعاقب آن توافق باکو برای انتقال گاز بیشتر به اروپا باعث می‌شود که هدف اصلی سفر پوتین به باکو مسائل اقتصادی و انرژی باشد. . پشت‌پرده‌های یک دالان جنجالی

اما چرا دالان زنگزور این همه برای باکو و ترکیه مهم است و در مقابل ایران و ارمنستان درباره آن مقاومت می‌کنند. به زبان ساده این طور می‌توان گفت که «دالان زنگزور» مفهومی در توصیف یک دالان حمل و نقل است که در صورت اجرای آن به باکو اجازه دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق استان سیونیک ارمنستان آن هم بدون پست‌های بازرسی ارمنستان را می‌دهد. همچنین ایجاد این دالان باعث قطع کامل و دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود؛ مرزهایی که برای دهه‌‌ها وجود داشته است.

کریدور جعلی ‌‌زنگزور از زمان جنگ دوم قره‌باغ مورد تاکید باکو و آنکارا بود و دولت الهام علی‌اف از سال 2020 به بعد همواره در پی پروژه‌های عمرانی گسترده‌ای برای گسترش این دالان بود که بخشی از آن نیز شامل احداث 3 فرودگاه بین‌المللی با طول باند بیش از 3 هزار متر (مناسب برای فرود هواپیماهای سنگین) در شهرهای زنگیلان، لاچین و فضولی- که از این سه، دو اول افتتاح شده و دیگری نیز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد و همچنین احداث قریب به 700 کیلومتر جاده برای اتصال مناطق مختلف قره‌باغ به یکدیگر و اتصال آن به مرز ارمنستان است.

روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها