رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639600

سناریوهای انتخاب رییس بانک مرکزی

ساعت 24 -مسعود پزشکیان رییس جمهور ایران همانطور که ریاست سازمان برنامه وبودجه ونیز معاون اجرایی خودرا که نیاز به رای اعتماد نداشتند را زودت از وزیران انتخاب و بادادن حکمانتصاب آن‌ها را به کار گرفته است. اما وی هنوز در باره انتخاب رییس بانک مرکزی اقدامی نکرده و این کاررا به فراموشی سپرده است.

درباره درنگ رییس جمهور برای انتخاب بانک مرکزی اگر نیاز به حضور قانونی وزیر اقتصادداشت نیز چندروزی است سپری شده ولی هنوز رییس بانک مرکزی انتخاب نشده است. بدیهی ترین چیزی که فراموشی درباره انتخاب رییس بانک مرکزی به ذهن می‌اید این است که مسعود پزشکیان به دلایل گوناگون به این نتیجه رسیده است که نگهداشتن رییس کل فعلی بانک مرکزی در این مقام به صلاح است.

اگر این باشد می‌توان آن را در کوتاهترین مدت انجام داد و از وزیر اقتصاد خواست که با طی کردن فرایند قانونی آقای فرزین را برای این کار معرفی کند و ایشان نیز با دلگرمی بیشتری کارش را ادامه دهد. درصورتی که این سناریو مورد توجه باشد و پزشکیان ناگزیر به نگهداشت فرزین است باید معلوم شود آیا قرار است سیاست‌های ارزی و پولی بر روال دولت سیزدهم ادامه پیدا کند؟ واقعیت این است که فرزین کارنامه قبولی در اداره بانک مرکزی نداشته و بخش تولید و نیز صادرکنندگان از سیاستهای اورضایت ندارند.

باورفعالان اقتصادی این است که فرزین برای تثبیت نرخ ارز -که البته دراین کار هم ناتوان بود – فعالیت‌های اقتصادی را از تعادل خارج کردو سیاست ارزی را حاکم برسیاستهای بازرگانی ونیز بازارکار و کالا کرده است و تجارت خارجی را از ریخت انداخته است. سناریوی دیگر می‌تواند این باشد که هنوز برای ریاست بر بانک مرکزی اختلاف نظر معنادار وجود دارد و به همین دلیل است که فرزین هنوز بر سرکار است و در همین چند روز دستورهای ویژه‌ای نیز از سوی بانک مرکزی ارایه شده است. البته که انتخاب رییس بانک مرکزی که با وزیر اقتصاد ونیز با رییس سازمان برنامهوبودجه به لحاظ فکری سازگاری کارشناسانه داشته باشدکار آسانی نیست و باید دراین باره بیشتر اندیشید و فکر کرد. واقعیت این است که طولانی شدن دوره انتخاب رییس بانک مرکزی می‌تواند بر کلاقتصاد ناسامان امروز ایران بیشتر آسیب وارد کند. رییس بانک مرکزی باید فردی باشد که به لحاظ کارشناسی نفراول باشد و نیز از نظر سیاسی و استوار بودن در برابر فشارها تاب آوری بالایی داشته باشد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها