رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639651

مردم می خواهند بدانند آقای پزشکیان

ساعت 24 - اکثریت شهروندان ایرانی در انتخابات 8 تیرماه 1403 که برای انتخاب رییس‌جمهور بود به دلیل نارضایتی از وضع موجود به پای صندوق‌های رای نیامدند. چند روز بعد اما از 60درصد واجدان حق رای 10درصد‌شان با تغییر رفتار به پای صندوق‌های رای آمده و از حق خود استفاده کردند. .

 نتایج شمارش آرا نشان داد در انتخابات هشتم تیر و انتخابات بعدی مسعود پزشکیان بیشترین مقبولیت را داشته و سرانجام او رییس دولت چهاردهم شد. پس از آنکه مسعود پزشکیان رییس‌جمهور شد حالا سخنانش بازتاب بیشتری نزد شهروندان و علاقه‌مندان سیاسی پیدا کرده و علاقه‌مندان به سیاست و نیز شهروندان عادی می‌خواهند از لابه‌لای سخنان او چیزی پیدا کنند که آن‌ها را به آینده امیدوار کند. شوربختانه سخنان پزشکیان تا امروز چندان دلچسب و شورآفرین نبوده و از ابعاد گوناگون قابل نقد است. یک نقد بنیادین به ماهیت سخنان رییس‌جمهور این است که بیش از اندازه لازم فروتنی نشان می‌دهد. شاید این فروتنی و چشم پوشیدن بر خطاهای گذشته برای یک گروه و جریان سیاسی و نیز نهادهای حاکمیتی جذاب و دلنشین باشد اما بدون تردید برای شهروندان ایران و نیز علاقه‌مندان به توسعه کشور ناراحت‌کننده و دردآور است. به طور مثال می‌توان به این سخنان پزشکیان اشاره کرد که چندین‌بار تاکنون بر زبان او آمده و گفته است: «من نمی‌خواهم به گذشته برگردم و کارنامه دولت سیزدهم را در کانون توجه قرار دهم.» پرسش این است که آیا رییس‌جمهور حق دارد چنین حرفی زده و در عمل نیز بر رخدادها و تصمیم‌ها و اقدام‌های دولت سیزدهم در بخش‌های گوناگون چشم‌پوشی کند؟ به نظر می‌آید این رفتار رییس‌جمهور برای شهروندان و برای میلیون‌ها آدمی که از تصمیم‌های دولت آسیب دیده‌اند و نیز برای ادامه راه- اتفاقا بررسی و انتشار کارنامه دولت سیزدهم- یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. رییس‌جمهور شاید علاقه‌ای به مجادله و نیز درگیری ذهنی و کارشناسانه با دولت سیزدهم نداشته باشد اما حق ندارد شهروندان را از اطلاع‌رسانی محروم کند و از طرف مردم بخواهد که کارنامه دولت پیشین باز نشود. یک مثال دیگر در همین زمینه این حرف پزشکیان است که بارها گفته و باز هم می‌گوید: «معاونان وزارتخانه‌ها باید از مدیران همه طیف‌ها و جناح‌های سیاسی انتخاب شوند. »

واقعیت این است دستور شفاهی رییس دولت چهاردهم از یک طرف استقلال عمل وزیران را با تنگنا روبه‌رو می‌کند. از سوی دیگر حق مردم که به پزشکیان رای داده‌اند تا مدیران ناکارآمد طیف‌های گوناگون به دولت راه نیابند نیز ضایع می‌شود. مدیران در سطح وزارت باید کسانی را برای همکاری دعوت کنند که مبانی فکری مشابهی دارند و وزیر به آن‌ها اعتماد دارد. آقای پزشکیان توجه داشته باشند فروتنی بیش از اندازه به نارضایتی و تباه شدن حق مردم منجر نشود

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها