رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639825

نصرت‌الله تاجیک در گفتگو با خبرآنلاین مطرح کرد:

وزارت خارجه باید به دنبال مذاکره برای حل مسایل با اروپا باشد و نه مذاکره برای مذاکره!

ساعت 24- دیپلمات پیشین به مهمترین اولویت‌های وزارت خارجه در دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: باید با گفتمان سازی و مذاکره مشکلاتی که با اروپا داریم را حل و فصل کنیم و زمینه‌های دیالوگ مثبت را با پشت سر گذاشتن این مشکلات ایجاد کنیم.

زینب اسماعیلی: نصرت الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن معتقد است: علاوه بر تلاش بر رفع تحریم‌ها دنبال راه‌های جایگزین هم باشیم. با اجماع‌سازی و روش‌های یارگیری یا تعامل با شرق و اروپا و... اما این نمی‌تواند جایگزین مساله رفع تحریم‌ها باشد. در کنار تلاش برای تعامل با امریکا و رفع تحریمها باید اجماع سازی علیه ابزار تحریم را با کشورهائی که آسیب دیده‌اند را دنبال کنیم. برجام هنوز چهارچوب خوبی برای رسیدن به تفاهم با غرب و رفع تحریمها است. مشروح گفتگوی او با خبرآنلاین را در ادامه می‌خوانید:

مباحث مطرح‌شده در جلسات رای اعتماد وزرای کابینه آقای پزشیکان را چطور دیدید؟ ‌سطح سیاست‌ورزی مجلس در این روزها چگونه بود؟ 

اگر چه به دلیل گذر زمان و رو آمدن موضوعات جدید جامعه و افکار عمومی تقریبا" از این موضوع عبور کرده اما برای ثبت در تاریخ خوبه به آن بپردازیم. مباحث موضوع کابینه در مجلس را در دو قسمت می‌توان بررسی کرد، صحن و چهار روز جلسات علنی بررسی و رای اعتماد و مطالبی که در کمیسیون‌ها مطرح شد. از لحاظ محتوایی مباحث مطروحه در مجلس در هر دو قسمت را خیلی ضعیف برآورد می‌کنم نه خوب، نه متوسط. ابتدا با بیرون آمدن اخبار از درون کمیسیونها و مسائل مطروحه در آن‌ها و نوع مدیریت خبر و جو سازی معلوم بود اهداف خاصی مد نظر جناح مخالف دولت است و بیشتر به یک بازی روانی شبیه بود! از لحاظ شکلی جناح مخالف دولت، اقلیت سی چهل نفره منتسب به جبهه پایداری هستند که خیلی هم شاید قوی نباشد اما صدای پرطنینی دارد. از رسانه‌ها هم خوب استفاده می‌کند و اخبارش پوشش داده می‌شود. اما خیلی تعیین کننده نیست و مثلا برای نشاندن فرد موردنظرشان بر کرسی ریاست مجلس نتوانست یارگیری موثری بکند.  

متاسفانه این اقلیت نتوانست یک جریان سازی و یارگیری وسیع کند و علیه نامزدهای دولت اجماع سازی کند و لذا سلسله اقدامات سطح پایینی صورت داد که بیشتر جنبه پرونده سازی و تخریب داشت. و این روش با فضائی که در کشور حول انتخابات ریاست جمهوری بوجود آمده بود یخش نگرفت! توزیع یک سند و شب‌نامه یا تلاش برای بدنام کردن یکی از وزرای پیشنهادی با  پخش فیلم تقطیع‌شده و نادرست در مورد وزیر دیگر نه تنها به این اقلیت کمک نکرد بلکه به ضد خودشان تبدیل شد و حتی نتوانست جناح محافظه کار را هم بسیج کند! در یک کشور با تمدن و تاریخ خیلی عمیق، این رفتار از نهاد پارلمان خیلی مطلوب نیست! در کمیسیون‌ها هم مواردی از دیدگاه سیاسی و مسایل شخصی از وزیر پیشنهادی پرسیده ‌شد که در فضای مجازی از آن به تفتیش عقاید تعبیر گردید در صورتی‌که باید از وزیر برنامه‌ریزی تخصصی می‌خواستند. وزیر باید  بتواند مشکلات آن بخش یا وزارت‌خانه‌ای که برایش نامزد شده را حل و فصل کند آن‌هم در نظام اداری پوسیده و فاسدی که با آن روبه‌رو هستیم. هر کدام از وزرا بخش عمده نیروی‌شان باید برای حل و فصل مسایل همان وزارت‌خانه تلف شود.  

وزارت خارجه باید به دنبال مذاکره برای حل مسایل با اروپا باشد و نه مذاکره برای مذاکره!

خبر آنلاین 

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها