رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639835

اما و اگرهای خرید طلای دست دوم

ساعت 24 -رئیس اتحادیه طلا به تازگی اعلام کرده که هنوز ابلاغ رسمی درباره خرید و فروش طلای دست دوم صادر نشده است اما فروش و معالمه اینگونه منسوجات ممنوع است.

 خرید طلا همواره به عنوان یک سرمایه‌گذاری در میان خانواده مطرح بوده و هست اما مالیات و اجرت ساخت و کارمزد سبب شده تا خانواده‌هایی که توان خرید طلای نو را ندارند به طلای دست دوم علاقه مند شوند. تا هم اصل استفاده از طلا و زیورآلات را رعایت کنند و هم به نوعی مانع از کاهش ارزش دارایی‌های خود شوند. این یعنی شما با یک تیر دو نشان می زنند هم سرمایه‌ای برای آینده دارند و هم می‌توانند از طلای خریداری شده استفاده کنند.

فروش طلای دست دوم ضرر و زیان کمتر و حاشیه سود و امن بیشتری دارد. از دیگر مزیت‌های خرید طلای دست دوم این است که به راحتی و در هر زمانی به پول نقد تبدیل می‌شود.

امکان تقلبی بودن، نداشتن فاکتور رسمی، خراشیدگی و کهنه بودن، عدم شفافیت در قیمت از مهم ترین معایبی است که برای خرید طلای دست دوم عنوان می‌کنند.

هر چند در همه این سال‌ها همواره اتاق اصناف و وزارت صمت هشدارهایی درباره ممنوعیت خرید طلای دست دوم داده بودند اما ممنوعیت خرید و فروش طلا از اوایل تیرماه دوباره رسانه‌ای شد. به طوریکه اتاق اصناف تاکید دارد که «هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست‌دوم ندارد. »

 با این حال اتحادیه طلا می‌گوید: وزارت صمت مسئول ابلاغ رسمی و اعمال سیستمی محدودیت‌ها برای معاملات طلای دست دوم است و هنوز اقدامی در این راستا نکرده است.

در همین زمینه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران درباره آخرین وضعیت معاملات طلای دست دوم در بازار، اظهار داشت: طبق اعلام شفاهی وزارت صمت و جلساتی که 2 ماه قبل داشتیم، فروش طلای دست دوم ممنوع است ولی هنوز بخشنامه رسمی ابلاغ نشده است.

او با اشاره به مهلت یک ماهه طلافروش‌ها برای جمع آوری طلاهای دست دوم از واحد صنفی و تغییر رسته شغلی این واحدها، گفت: از مهلت تعیین شده برای جمع آوری طلاهای دست دوم حدود 2 ماه گذشته ولی هنوز بخشنامه رسمی نیامده و تغییر سیستمی اعمال نشده است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: قرار بود تغییراتی در سامانه نوین اصناف برای طلای دست دوم و... اعمال شود ولی هنوز کد آیسیک از سامانه برداشته نشده و متاسفانه معاملات طلای دست دوم همچنان ادامه دارد.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه مردم به‌هیچ‌وجه نباید نگران امکان سرمایه‌گذاری طلا باشند، گفت: این قانون شامل فروش طلای دست‌دوم توسط طلافروش‌هاست و ممانعتی درباره خرید طلا از مردم توسط طلافروش‌ها به‌وجود نخواهد آمد. واحدهای صنفی باید بدون کسر قیمت و با قیمت روز طلای بدون اجرت، طلاهای مردم را بخرند.

بذرافشان پیش از این گفته بود که از سال‌های قبل پیگیر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از طریق وزارت صمت و اتاق اصناف بودیم زیرا فروش این نوع طلا موجب ورود آسیب و خسارت به چرخه تولید و توزیع طلا شده بود. از این رو اتحادیه با پیگیری‌های مداوم به دنبال ساماندهی موضوع فروش طلای دست دوم بود زیرا تداوم فروش این نوع طلا آسیب‌های جدی به تولید طلا در کشور وارد می‌کرد.

وی گفت: فروش طلای دست دوم از پایه اشتباه بود زیرا زمینه سودجویی را فراهم کرده بود و فروش طلای نو کاهش یافته بود. از سویی دیگر طی سالهای گذشته عده‌ای با فروش طلای دست دومِ بدون کد استاندارد و تخلفات عیار، بازار را برهم زده بودند.

پیش از این چهارم تیر ماه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران اعلام کرد که با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها