رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639837

گسترش حضور و ردپای القاعده در افغانستان

ساعت 24 - نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی درباره افغانستان نوشته که [بعد از تسلط طالبان و تسخیر افغانستان توسط این گروه] القاعده به تدریج دارد ردپای خود را در افغانستان گسترش می‌دهد. فارن‌پالیسی حضور فزاینده القاعده را ناشی از این موضوع می‌داند که طالبان تلاش زیادی برای سرکوب گروه‌های تروریستی نمی‌کند و این باعث شده گروه‌هایی مانند القاعده برای خودشان بروبیایی در این کشور داشته باشند.

‌به گزارش شفقنا از نشریه فارن‌پالیسی؛ به گفته یکی از رهبران مقاومت افغانستان؛ القاعده در سال ۲۰۲۴ بیش از نه اردوگاه تروریستی جدید در افغانستان ایجاد کرده- که نشانه این است که طالبان به رغم تعهداتی که در زمینه سرکوب گروه‌های تروریستی داده، با این گروه‌ها در حیاط خلوت خود با تساهل و تسامحی روزافزون رفتار می‌کند. علی میثم نظری، دیپلمات ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان مستقر در دره پنجشیر در شمال کابل در این زمینه می‌گوید: «این‌ها مراکز آموزشی برای تربیت نیروهای جدید هستند. طالبان حتی به القاعده اجازه داده که در قلب دره پنجشیر پایگاه‌ها و انبارهای ذخیره مهمات برای خودش بسازد. یک اتفاق غیرقابل تصور و چیزی ناشناخته- که حتی خود القاعده هم به عنوان مثال در دهه ۱۹۹۰ چنین چیزی را غیرممکن و غیرقابل دسترسی می‌دانست».

‌به گفته علی میثم نظری؛ «از زمان سقوط افغانستان به دست طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱، قبل از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور، گروه‌های تروریستی از قبیل القاعده، شاخه خراسان داعش، تحریک طالبان پاکستان و جنبش اسلامی ازبکستان از نظر اندازه و گستره نفوذ در حد باورنکردنی بزرگ شدند- که دلیلش هم این بود که مرزهای محافظت نشده افغانستان به جنگجویان خارجی از کشورهای مختلف عربی، همسایگان آسیای مرکزی و شماری از کشورهای اروپایی این اجازه را داد به افغانستان سرازیر شده و تا حد انفجار بزرگ شوند. [این اتفاق چنان ابعاد عظیمی داشت که] در حال حاضر ۲۱ گروه تروریستی شناخته‌شده در داخل افغانستان فعالیت می‌کنند».

داگ لیورمور یکی از مقامات سابق نیروی دریایی ایالات متحده و یکی از اعضای سرویس عملیات ویژه آمریکا نیز در این زمینه می‌گوید: «از این نظر به وضوح می‌بینیم که تمام چراغ‌های قرمز چشمک می‌زنند و هشدار می‌دهند». سازمان ملل متحد معتقد است که القاعده در حال حاضر در حداقل ۱۰ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان کمپ‌ها و پایگاه‌های آموزشی دایر کرده- و این در حالی است که طالبان علنا حضور این گروه تروریستی را در این کشور رد می‌کند».

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها