رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 639858

چه خبر از معادن طلای کردستان؟

ساعت 24 - استان کردستان با تولید ۵۰ درصد از طلای کل کشور بە یکی از استان‌های زرخیز و معدنی در کشور معروف است.کردستان در زمینە ذخایر و تولید عنصر ارزشمند طلا جزو رتبەهای برتر در کشور است کە هموارە نام استان زرخیز را در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی یدک می‌کشد.

کردستان با برخورداری از ۱۸ گونە مادە معدنی و ۴۳۷ واحد معدنی، استانی غنی درحوزە معادن کشور است کە معادن طلا از مهم‌ترین معادن آن بە شمار می‌رود، بە گونەای کە گفتە می‌شود این استان در زمینە تولید طلا رتبە اول کشور و در زمینە ذخیرە طلا رتبە دوم کشور را بە خود اختصاص دادە است.

از آنجایی کە معادن نقش قابل‌توجهی در اشتغالزایی و توسعه استان‌ها به‌ویژه استان‌های کم‌تر توسعه‌یافته‌ دارد، این سوال مطرح است کە سهم استان کردستان از این میزان استحصال طلا در معادن بە چە میزان است و چقدر از حقوق دولتی معادن بە اعتبارات استان کردستان باز می‌گردد؟

در قانون برنامه ششم توسعه کشور، یک درصد از فروش معادن برای جبران خسارت و انجام پروژه‌های بهداشتی و عمرانی در مناطق استقرار معدن اختصاص یافته است کە این مهم در مناطق معدنی نادیدە گرفتە شدە است.

همچنین در بحث معادن، یکی از چالش‌هایی کە هموارە مورد توجە بودە و نگرانی مرد مناطق معدنی را سالیان سال برانگیختە است، بحث ایمنی محیط زیست است کە باید بە آن توجە ویژەای شود.

در همین راستا برای آشنایی با پتانسیل‌های معدنی استان و چالش‌های مهم بر سر راە معادن با مهدی سیفی باغی خانی معاون معادن صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت‌وگویی انجام شدە کە در ادامە می‌خوانید.

چە تعداد محدودە فعال معدنی در استان کردستان وجود دارد؟

معاون معادن صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر چهار فقرە پروندە بهرەبرداری در شهرستان‌های قروە، سقز و کامیاران و یک مورد گواهی کشف در شهرستان بیجار صادر شدە است.

مهدی سیف باغی خانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانە شاهد پراکندگی طلا در سطح نقاط مختلف استان هستیم کە چهار مورد از این پتانسیل‌های معدنی بە مرحلە صدور پروانە بهرەبرداری رسیدە است.

وی عنوان کرد: چند سالی است ک معدن طلای ساریگونی در استان کردستان با ظرفیت بالایی در حال فعالیت است و همانطور کە می‌دانید، معدن طلای قلقلە نیز با سرعت خیلی خوبی در حال آماده‌سازی و احداث کارخانە برای بە فعلیت رساندن آن است.

سیفی بیان کرد: معدن طلای زرزیما در کامیاران هم باتوجە بە اینکە یک مجموعە دانش بنیان بە آن ورود کردە بە سرعت کارهای آمادەسازی آن در حال انجام است.

وی ادامە داد: همچنین معدن طلای مرگنە در شهرستان سقز بە شرکت بین‌الملل نصر کردستان واگذار شدە و در حال مطالعات اکتشافی تکمیلی و مطالعات احداث کارخانە هستند.

سیفی افزود: در حال حاضر پهنەای کە در قالب پهنە بیجار بە شرکت کمیدکو واگذار شدە یکی از محدودەهای آن بە ذخیرە طلا منجر و گواهی کشف آن صادر و در حال انجام مقدمات صدور پروانە بهرەبرداری است.

معاون معادن کردستان، استان کردستان را استانی زرخیز عنوان کرد و گفت: مطابق قانون حقوق دولتی کە برای معادن تعیین شدە و باتوجە بە اینکە معدن جزو انفال است قانون‌گذار مبالغی را تحت عنوان حقوق دولتی و درصدی از فروش مواد معدنی در نظر می‌گیرد.

مهدی سیفی باغی خانی افزود: براساس این قانون تاکنون بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معدن ساریگونی قروە وصول کردیم و مابەتفاوت سال گذشتە هم در حال ابلاغ است. وی ادامە داد: قانون‌گذار حدود ۱۵ درصد رو مطابق تبصرە ششم مادە ۱۴ قانون معادن پیش‌بینی کردە کە بە اعتبارات استان برگردد و با اولویت مناطقی کە معدن در آنجا واقع شدە هزینە شود.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها