رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640141

جوانان گدایی می کنند

ساعت 24 - تکدی‌گری در سیمای شهر اصفهان بیانگر افزایش این معضل اجتماعی است، این شگرد کاسبی بی‌دغدغه با احساسات جامعه سر و کار دارد اما این نوعی آسیب است که چهره گردشگری شهر را مخدوش می‌کند.

گروه استان‌ها: این روزها بر سر چهارراه‌ها، کوی و بزن و هسته مرکزی شهر که تردد کنید، هرازگاهی فردی پاره کُهنه به دست و یا فروشنده گلی را می‌بینید که بر سر چهارراهی به کمین خودروها ایستاده و در ثانیه‌های توقف چراغ‌قرمز یا دستی به شیشه خودرو می‌کشد یا طلب پول می‌کند و یا با ادای جملات احساس‌برانگیز پیشنهاد خرید شاخه گل نه چندان با کیفیت را به نشانه ابراز علاقه‌مندی گران‌تر از گل‌فروشی‌های سطح شهر به شهروندان می‌فروشد.

در نگاه اول شاید بسیاری از این افراد چهره مستحق و نیازمندی داشته باشند؛ اما در واقع این روش مظلوم‌نمایی شگردی است که برخی از متکدیان به‌خصوص افراد متجاهر برای فریب و تحت‌تاثیر قراردادن احساس نوع‌دوستی مردم تا بتوانند درآمد روزانه خود را تامین کنند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان از سر دلسوزی رقم و ریالی را حتی بدون خرید یا دریافت خدمات به این افراد کمک می‌کنند درصورتی‌که این پول یا به جیب مافیای تکدی‌گری می‌رود یا برای تامین نیاز مواد مخدر فرد متکدی هزینه می‌شود.

کودکان نیز از این قائله دور نیستند و در سطح شهر و یا چهارراه‌ها نیز آن‌ها هم غیر مستقیم گدایی می‌کنند که البته بیشتر آن‌ها از اتباع و یا قربانیانی از تیم یا کارفرمایانی هستند که از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده و در ازای آن مواد مخدر مصرفی والدینشان را تامین می‌کنند.

جمعیت متکدیان خیابانی در اصفهان رو به افزایش است و این در حالی است که این معضل اجتماعی سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و زن و مرد و کودک در سیما و منظر شهرنمایان است.

با وجود اینکه در قوانین مجازات اسلامی این کار جرم شناخته شده است اما تکدی‌گری از بُعد اجتماعی در بین جامعه ما به عنوان یک معضل اجتماعی و فرهنگی شناخته می‌شود تا جرم، لذا همین عامل در تشدید این پدیده اثرگذار بوده است.

در واقع تکدی‌گری جزو هیچ حرفه و شغلی محسوب نمی‌شود و افراد متکدی با وجود کسب درآمد، فرد هیچ خدمتی به جامعه ارائه نمی‌کنند.

داستان این معضل اما سر رشته‌ای دراز دارد، سال گذشته بود که دستگیری یک متکدی زن که هر روز با هواپیما از اصفهان به تهران سفر می‌کرد، رسانه‌ای و جنجالی شد.

ناگفته نماند که مجازات‌هایی که برای دستگیری این افراد در نظر گرفته می‌شود چندان بازدارنده و کاهش دهنده نیست زیرا آمار افزایش آن‌ها در سطح شهر مبین این مسئله است که برای افراد متکدی این کار سودآور بوده است.

تا کنون چندین طرح جمع‌آوری بخصوص برای کودکان متکدی در سال گذشته اجرا گذاشته و این افراد به مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست بهزیستی تحویل شده‌اند و در تابستان جاری تعدادشان کاهش‌یافته است اما متکدیان معتاد در سن جوانی و میان‌سال و حتی سالمند در اصفهان افزایش و شیوه‌های مختلف برای تقاضای پول به بهانه‌های مختلف متفاوت شده است.

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها