رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640331

فراگیری استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران

ساعت 24 - شاید زمانی که ایلان ماسک از فراگیری اینترنت‌های ماهواره‌ای شرکت ایکس یعنی شرکت خود سخن می‌گفت کمتر کسی تصور ‌می‌کرد که استارلینک به زودی چنان فراگیر شود که حتی در ایران نیز به رغم ممنوعیت، شاهد نصب و فعالیت آن باشیم،

اما در نهایت فشار بسیار و بیهوده برای اعمال فیلترینگ در ایران و کاهش شدید سرعت و طرح اینترنت ملی که منجر به حتی مهاجرت گسترده فعالان استارتاپی از کشور نیز شد، فراگیری و واردات این تجهیزات ماهواره‌ای ممنوعه را افزایش داد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست؟

این روزها بار دیگر بحث اینترنت ماهواره‌ای و به‌ویژه پروژه استارلینک به یکی از موضوعات پرمخاطب در فضای مجازی ایران تبدیل شده است. استارلینک، یک شبکه ماهواره‌ای است که توسط شرکت اسپیس‌اکس (SpaceX) به‌منظور ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای راه‌اندازی شده و در مدار زمین قرار گرفته است. این پروژه با امکان برقراری ارتباط از طریق اینترنت موبایلی نیز در سراسر جهان سروصدای زیادی به پا کرد. اما در ایران، این پروژه با چالش‌ها و نگرانی‌های خاصی روبه‌رو شد و همان قدر که مسئولان علاقمند به فیلترینگ در پی انکار آن هستند به نظر ‌می‌رسد که شهروندان تلاش دارند به آن دسترسی پیدا کنند.

این ماهواره‌ها اما با ارسال و دریافت امواج الکترومغناطیسی، اطلاعات را به گیرنده‌های زمینی منتقل می‌کنند این گیرنده‌ها معمولاً به شکل دیش‌هایی شبیه به دیش‌های ماهواره‌ای تلویزیونی هستند، اما کار اصلی آن‌ها دریافت سیگنال‌های اینترنتی است که به مودم‌های ویژه‌ای متصل می‌شود.

در واقع شرکت اسپیس ایکس مجموعه‌ای بزرگ از ماهواره‌های کوچک در مدار پایین زمین (حدود ۳۴۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری زمین) را استفاده می‌کند و این ماهواره‌ها به‌طور منظم در فواصل کوتاه به فضا پرتاب می‌شوند و با هم شبکه‌ای از پوشش جهانی ایجاد می‌کنند. در مقابل کاربران نیز برای دریافت اینترنت استارلینک باید یک دیش کوچک به نام «ترمینال» برای خود نصب کنند. این دیش به‌صورت خودکار با ماهواره‌های استارلینک در آسمان ارتباط برقرار می‌کند و سیگنال‌های اینترنت را دریافت و ارسال می‌کند.

ماهواره‌های استارلینک با استفاده از امواج رادیویی و لیزر‌های نوری با هم و با دیش‌های کاربران ارتباط برقرار می‌کنند. این سیگنال‌ها از ماهواره به دیش کاربر و سپس به ایستگاه‌های زمینی (Gateway) منتقل می‌شوند که به شبکه‌های اینترنتی جهانی متصل هستند.

روزنامه توسعه ایرانی

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها