رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640374

اسرائیل، خود را برای جنگ با ایران آماده می کند!

ساعت 24 - عبدالرحمن راشد می‌نویسد: از آغاز جنگ کنونی غزه، اسرائیل برای درگیری فراتر از غزه آماده شده است. اسرائیل ژنراتورهای برق پشتیبان را در سراسر کشور مستقر کرده، مخازن آب را پر کرده، تدابیر امنیت سایبری را تشدید کرده و چندین ماه مواد غذایی ذخیره کرده است. اسرائیل ادعا می‌کند که می‌تواند برق را از منابع متنوعی، در خشکی، زیر زمین و در دریا تولید کند.

اگر شبکه برق نابود شود، سیستم پشتیبان در عرض هفت دقیقه برق را باز می‌گرداند. اسرائیل همچنین پناهگاه‌هایی برای صدها هزار نفر به‌عنوان خط دفاع دوم آماده کرده است، برای شرایطی که گنبد آهنین نتواند دفاع کند. این ذهنیت سنگرسازی و آماده‌سازی برای جنگ، نقشی اساسی در هدایت تصمیم‌گیری‌ها به سمت درگیری دارد. اسرائیل، همه گونه خود را برای جنگ با ایران آماده می‌کند!به نظر می‌رسد که نبرد غزه به پایان خود نزدیک می‌شود و نشانه‌هایی از توافق در حال ظهور است. دیدگاه حماس و اسرائیل به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌ و سید حسن نصرالله از حزب‌الله اعلام کرده که جنگ تلافی جویانه‌ای برای کشته شدن حدود ۵۰۰ نفر از رهبران حزب‌الله در کار نخواهد بود. علاوه بر این، بقایای گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی اکنون در حال تحویل است.

با این حال، به نظر من، توافق پیش‌رو از درگیری‌های آینده بین ایران و اسرائیل مانع نخواهد شد. این بار، جنگ در آستانه وقوع بود. مگر اینکه هر دو کشور برای جلوگیری از درگیری‌های آینده تلاش کنند که نیازمند سازش‌های چشمگیر است، راهبرد ایران در محاصره اسرائیل، به احتمال زیاد به جنگ بین این دو قدرت منطقه‌ای خواهد انجامید. طی چهار دهه گذشته، درگیری‌های نیابتی ادامه داشته است، با وقفه‌هایی طولانی که تنها خسارت‌های محدودی به بار آورد.

چگونه می‌دانیم که جنگ بین تهران و تل‌آویو دیگر به‌اندازه‌ای که در گذشته فکر می‌کردیم، بعید نیست؟ حمله حماس در ۷ اکتبر متفاوت بود، یک دگرش کیفی در این درگیری‌ها بود که هراس‌های عمیقی را در اسرائیل بیدار کرد. اسرائیل آن حمله را به عنوان یک تهدید وجودی درک کرد و حمله تلافی‌جویانه اش نیز رویکرد متفاوتی داشت. اسرائیل تصمیم گرفت که رژیم حماس در غزه را از بین ببرد. اسرائیل می‌خواهد سیاست بازدارندگی خود را احیا کند، تا جایی ‌که هرگونه حمله به اسرائیل هزینه بالایی داشته باشد و تصویر خود را به‌عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای تقویت کند. در طول این جنگ، اسرائیل نشان داد که به تاب آوری در جنگ‌های طولانی‌مدت قادر است و به مدت ۱۱ ماه تاکنون در چندین جبهه شامل غزه، کرانه باختری، لبنان، ایران و یمن جنگیده است.

از آغاز جنگ کنونی غزه، اسرائیل برای درگیری فراتر از غزه آماده شده است. اسرائیل ژنراتورهای برق پشتیبان را در سراسر کشور مستقر کرده، مخازن آب را پر کرده، تدابیر امنیت سایبری را تشدید کرده و چندین ماه مواد غذایی ذخیره کرده است. اسرائیل ادعا می‌کند که می‌تواند برق را از منابع متنوعی، در خشکی، زیر زمین و در دریا تولید کند. اگر شبکه برق نابود شود، سیستم پشتیبان در عرض هفت دقیقه برق را باز می‌گرداند. اسرائیل همچنین پناهگاه‌هایی برای صدها هزار نفر به‌عنوان خط دفاع دوم آماده کرده است، برای شرایطی که گنبد آهنین نتواند دفاع کند. این ذهنیت سنگرسازی و آماده‌سازی برای جنگ، نقشی اساسی در هدایت تصمیم‌گیری‌ها به سمت درگیری دارد.

برای دهه‌ها، راهبرد اصلی اسرائیل بر پایه احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای بوده است. زمانی، تمرکز آن بر مصر، اردن و سوریه بود. امروزه این راهبرد علیه ایران هدف‌گیری شده چرا که اسرائیل ایران را به دلیل پیگیری قابلیت‌های نظامی هسته‌ای و توسعه موشک‌هایی که می‌توانند به شهرهای بزرگ اسرائیل برسند، تهدید اصلی وجودی خود می‌داند. این امر باعث می‌شود که ایران – نه نیروهای نیابتی‌اش – هدف بعدی اسرائیل باشد.

در این جنگ، ایران نتوانست حماس را نجات دهد و ترجیح داد که با برکنار داشتن حزب‌الله از درگیری، آن را حفظ کند. تلاش برای گشودن جبهه‌ای در اردن شکست خورد و سوریه از اجازه به گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران برای استفاده از قلمروش برای اقدام نظامی خودداری کرد. حوثی‌های یمن تنها نیروهایی بودند که درگیر شدند اما پس از تخریب تاسیسات حیاتی در بندر حدیده، از هدف‌گرفتن اسرائیل عقب‌نشینی کردند.

به نظر من، یک جنگ اسرائیلی – ایرانی غیرممکن نیست، با توجه به تجمع نظامی مداوم، گسترش نفوذ ایران و امتناع اسرائیل از به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها