رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 640395

30 درصد خانواده ها زیر خط فقرهستند

ساعت 24 - متاسفانه وضعیت فقر در کشور بحرانی شده است. براساس محاسبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند. در واقع برمبنای این آمار ۳۰ درصد خانوارهای کشور زیر خط فقر و پنج درصد آن‌ها دچار فقر شدید یا مطلق هستند.

در حقیقت فقر مطلق به شرایطی گفته می‌شود که افراد و خانوارها توان تامین حداقل دوهزارو 100 کیلوکالری را که استاندارد حداقلی بانک جهانی است، ندارند و اکثر این افراد نیز حتی با وجود سازوکارهای تعریف‌شده برای برون‌رفت از فقر تحت رصد هیچ‌گونه سیستم حمایتی نیستند.

براساس آمارهای رسمی در سال ۹۶ نرخ فقر در کشور حدود ۲۰ درصد بود اما ظرف دو، سه سال اخیر به علت تشدید تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام، جمعیت فقرای کشور افزایش یافت و به نرخ 30 درصدی رسید. همچنین طی چند سال اخیر شکاف فقر دستخوش تغییرات بسیاری شد و فاصله افراد زیر خط فقر با خط فقر تشدید شده است.

به همین خاطر است که می‌گویند اعمال سیاست‌های فقرزدایی اکنون نیازمند تلاش، انرژی، هزینه بیشتر و منابع بیشتر است. همچنین براساس آمارهای رسمی، درآمد طبقه متوسط ایرانی در سال ۹۶ به طور متوسط، ۸۰ درصد بیش از برآورد خط فقر بود اما طی سالیان اخیر به واسطه وضعیت اقتصادی موجود (رشد پایین و تورم‌های بالا) این آمار به 63 درصد نزول کرده است.

در واقع فاصله ۱۸ درصد از افراد جامعه با خط فقر کاسته شده است. به زبان ساده؛ وضعیت موجود حاکی از این است که احتمال سقوط جمعیت به زیر خط فقر افزایش، خروج از فقر سخت‌تر و احتمال فقیرترشدن افراد جامعه بیشتر شده است. بالطبع در شرایط موجود وضعیت تغذیه نیز با مشکل مواجه می‌شود و افراد نمی‌توانند کالری‌های مورد نیاز را تامین کنند؛ در نتیجه این وضعیت تبعات کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت.

طبعا عملکرد آموزشی و نظام بهداشت و درمان کودکانی که در این خانوارها هستند، تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. براساس گزارش‌های رسمی در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور توان تامین دوهزارو 600 کیلو کالری را ندارند که متاسفانه معضلی بسیار جدی است که باید به آن توجه شود. کما اینکه براساس اعلام مرکز آمار، مصرف بسیاری از اقلام خوراکی در کشور با کاهش چشمگیر روبه‌رو شده به طوری که سرانه مصرف گوشت دهک‌اولی‌ها در ماه حدود ۱۰۰ گرم است! طبیعتا هیچ نظام رفاهی به تنهایی توانایی حل معضل موجود را ندارد و بدون کمک بخش خصوصی و کارآفرینان حل این مسئله امکان‌پذیر نیست.

دکتر هادی موسوی نیک- میزگرد مجمع کارآفرینان

قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها